Microbrands : samenwerking achter de schermen ?

Wanneer ik sommige microbrands vergelijk, dan stel ik toch wel veel gelijkenissen qua design en natuurlijk ook gebruikte gangwerken vast (voor zover ik dit met mijn kennis als leek al kan uitmaken).

Neem nu bijvoorbeeld Christopher Ward en Farer, allebei Britse merken (hoewel CW nu waarschijnlijk al niet meer zo ‘micro’ is) : je kan niet ontkennen dat hun horloges toch gerust onder dezelfde noemer zouden kunnen vallen.
Zelfde met Yema en Depancel, 2 Franse merken.
En er zullen er nog wel zijn.

Beeld ik het me in of is het aannemelijk dat de kleinere merken soms de koppen bij elkaar steken op het vlak van ontwerp, en dus niet alleen de calibers als gemene deler hebben ?

1 like

Overeenkomsten tussen CW en Farer zie ik totaal niet.

Ik lees de laatste maanden best veel over microbrands (en heb er ook een paar aangeschaft) en zie hier en daar wel gelijkenissen met bv een zelfde sluiting in de stalen band. Maar vind dat verder niet zo spannend.

Is CW overigens nog steeds een microbrand?

1 like

Ik zou zeggen van niet, in Londen adverteren ze op bussen… dan ben je wel meer dan micro!

Wel leuk want je komt nu steeds vaker CWs in het wild tegen.

Overigens ben ik het wel met de poster eens, maar dan vooral wat Aziatische micro’s betreft. Veel gelijkenissen in band tussen Helm en Borealis bijvoorbeeld, is me al opgevallen.

Dit heeft gewoon met de beschikbare materialen te maken. Als microbrand die geen ETA meer kan kopen moet je wel een Sellita, Soprod of Miyota gebruiken.

Als je zelf geen kasten maakt dan kom je al snel bij een leverancier uit die 3/4 verschillende kastvormen heeft.

Voor banden is dit zelfs nog sterker; een eigen band ontwikkelen is knetterduur. Het is dus makkelijker een henerieke BoR of Oyster te pakken en daar je eigen logo in te stansen.

2 likes

Ja.

Tuurlijk is er samenwerking. Borealis en Crepas bijvoorbeeld gebruiken dezelfde kast voor de Scorpionfish en de l’Ocean.

Gemaakt door een derde partij waarschijnlijk?

1 like

Laat dat waarschijnlijk maar weg producenten in China hebben catalogussen waaruit je kan kiezen en afhankelijk van de afname grootte zijn daarin wat veranderingen mogelijk.

1 like

Ik durfde het niet te zeggen :face_with_hand_over_mouth:

1 like

Doe ik ook koop je er enkele krijg je ons product koop je er 2500 mag jij als klant kleur en logo bepalen.

1 like

Maar ja, het hoeft niet slecht te zijn, ze kunnen daar redelijk goed staal maken en CNC e.d. hebben ze ook. En of het waar is of niet, ik heb gehoord dat zelfs Seiko voor een aantal modellen de ruwe kasten uit China betrekt. Ik denk trouwens dat het voor het eindproduct weinig uitmaakt. En Zwitserland is ook niet vies van een halffabricaat uit die contreien :grin:

1 like

Dit is een leuk en nog best relevant onderwerp. Wordt er samengewerkt? Er zijn expliciete voorbeelden van, zoals RZE met Nordic Marine Instruments of Axia Time met Swiss Watch Company. Of er ook echt structureel veel wordt samengewerkt? Dat betwijfel ik wel een beetje omdat vele van die merkjes nu juist zijn ontstaan om onafhankelijk te kunnen opereren, maar er zal wel kennis worden gedeeld. Immers men komt elkaar constant tegen op evenementen en heeft dezelfde uurwerken nodig en betrouwbare suppliers van andere onderdelen. In mijn beleving gebruiken alleen de minder kwalitatieve en begeesterde micros ook daadwerkelijk off the shelf design parts, zoals kasten, wijzers, indices en wijzerplaten. Vaker kom je dezelfde of lichtjes aangepaste bracelets tegen. Er wordt ook steeds vaker met independent strapmakers samengewerkt. Tenslotte is het interessant dat er nu retailers zijn die zich specifiek op micros richten. Als er nu een richting is waarin ik zou vermoeden dat het echt zou kunnen komen voor micros om samen te werken en joint ventures op te zetten is het wel in de verkoopkanalen. Dat alles apart doen in hun respectievelijke landen lijkt me omslachtig. Klandizie heeft lang niet altijd trek om ook als importeur op te treden en prijsbeleving kan daardoor ook danig anders zijn stateside dan in Europa bijvoorbeeld. Desondanks geloof ik niet dan Chronofactum of Microbrandstore samenwerkingsverbanden zijn. Dus er wordt waarschijnlijk marge afgeroomd om daar te worden gelist. Mogelijk is dat zonde, maar ik weet ook niet hoe haalbaar een retailcoöperatie zou kunnen zijn. Er wordt daarnaast middel cobranding ook veel samengewerkt door micros en Indies met watch media. Al met al, een behoorlijk warrige boel. Maar ik wil wel nogmaals benadrukken dat off-the-shelf-design in mijn beleving niet zo heel veel lijkt voor komt komen, of toch tenminste niet meer of weinig aandacht en lof oogst. Dat staat niet in de weg dat ik me goed kan voorstellen dat uit enkele basis vormen of halffabrikaten heel wat relatief unieke kastvormem te halen zullen zijn. Overigens zijn er ook nog makers die een volledig product aanbieden waar je je eigen merk op kunt plakken, zowel in China als Zwitserland. Dat is in mijn beleving ook geen micro (of samenwerking).