Ik twijfel al enige tijd om een budget microscoop aan te schaffen als hulpmiddel bij het (de-) monteren van horloges.
In eerste instantie om foto’s te kunnen maken tijdens het proces maar bij voorkeur ook als evt vervanging van de loupe.
Met name dat laatste vraag ik mij af of dat werkt, aangezien het geen stereo microscoop is.
Iemand ervaring hiermee en eventueel aanbevelingen?
Op dit moment staat andonstar AD270S hoog op de shortlist:
Ziet er leuk uit maar je bent beperkt tot het schermpje. Er zijn ook losse units te vinden die je aan je laptop of pc kan koppelen, dan heb je een beter scherm en de mogelijkheid om foto’s etc op te slaan.
Dure optie is iets van dino-lite, er zijn ook goedkope klonen.
Ik heb deze Andonstar nu bijna 3 jaar, dus mogelijk dat de nieuwe modellen iets beter zijn.
Heb hem ooit gekocht voor de slijpcontrole van open scheermessen, daar is hij in ieder geval niet geschikt voor
Ik gebruik hem zelf om te controleren of onderdelen schoon zijn (doe ik handmatig, heb nog geen schoonmaakmachine), of er slijtage op tappen zit, het plaatsen van de ankerbrug om te kijken of de tap mooi in de lagersteen valt etc. De beeld kwaliteit is prima, de foto kwaliteit wat minder, maar die van mij is dus al wat ouder en ik gebruik deze functie niet.
Zelf vind ik het prettig dat het beelscherm recht boven de camera zit, geeft me wat meer controle voor mn gevoel.
Ik ben zelf voor een Chinese stereo microscoop gegaan. Heel tevreden mee, en sindsdien al een paar extra stukken voor gekocht (wijdere eyepieces, sterker licht). Maar dat is wel een matige maar niet-pocketmoney investering natuurlijk