Microscopen

Dit hoort eigenlijk thuis in de sectie “techniek” maar om een mysterieuze reden kan je daar met Trustlevel 1 niet posten, dus hier dan maar.

Ik heb een aantal oogloupes met verschillende sterktes (2.5, 5, 7.5, 10) die ik op mijn bril kan vastklemmen, in deze stijl (maar dan ander merk):

image

Werkt wel goed, en ik zit meestal met de 2.5x en 5x op, af en toe met 10x als ik écht details moet zien. Echt comfortabel is het wel niet, en dieptezicht mis ik soms ook.

@stefanketelaars vermeldde eerder liever (stereo)microscopen gebruikt; wat kan HF aanraden qua type, merk, …? Kan ik nog maar eens een zoekalarm opzetten op ebay/mp/etc.

1 like

Excuses voor de verneukte grammatica, brein draait op halve kracht vandaag door slaaptekort :man_facepalming:t2:

2 likes

Zal ook van je budget afhangen wat een goed advies is. Je ziet steeds meer microscopen langs komen met lcd schermpjes. Lijkt mij best handig, maar dus geen ervaring mee. Ik gebruik nu een 7 euro mini microscope ( maar daar kun je alleen de robijntjes mee controleren).

Als je zoekt op soldering microscope dan vind je verschillende interessante youtube reviews.

Met elektronische microscopen mis je diepte. Het is bijna niet te doen om hier onder te werken.
Mits je budget het toelaat zou ik gaan voor een Carl Zeiss of een NIkon microscoop.

1 like

Ja, en dat hangt dan weer af wat je kan krijgen voor welk geld - de sweet spot zoeken zeg maar… Maar ik heb de voorbije 6 maand al (te) veel geld op deze hobby stukgeslagen dus liever iets acceptabel voor weinig dan iets super voor veel.

Dat klinkt als super voor veel :wink: zal eens kijken wat de opties zijn daar.

Maar algemeen dus al geen elektronische. Andere dingen om wel/niet naar uit te kijken? Sowieso stereo, maar hoe nuttig is de verlichting? Welke vergrotingen zijn nuttig? Etc, etc :smile:

Vergroting 20* en 40* verlichting van onderen en van boven beide onafhankelijk van elkaar aan te zetten.
En voldoende ruimte om onder te werken is ook niet onbelangrijk.

Succes met je zoektocht en laat even weten welke het is geworden.

3 likes

Je zou een stereo microscoop kunnen overwegen.

Screenshot 2022-04-06 224708

Worden in vele variaties aangeboden - met en zonder ringlicht, camera adapter (makkelijk voor als je het uurwerk weer in elkaar zet en je jezelf afvraagt waar hoorde dit onderdeel ook al weer)

Te vinden bij bv Banggood

Ik heb er goede ervaringen mee.

1 like

Ik heb zelf deze Euromex; ben ik heel tevreden mee; gebruik dat ding heel veel bij servicen:

Is een trinoculair; heeft dus een derde oculair waar je een camera op kunt zetten. Kun je foto’s maken en filmen terwijl je aan het werk bent.

Enige minpuntje is dat je door de vaste voet soms wat ruimte te kort komt als je een groot uurwerk vanaf de zijkant wilt bekijken; daarvoor zou een met zo’n zwenkarm zoals hierboven handiger zijn. Wat je dan alleen weer mist is onderverlichting, wat weer heel handig is met inspecteren van lagerstenen en smeren van ankerpaletten. Daarvoor zou je misschien een los lichtplaatje kunnen kopen.

3 likes

Zoiets lijkt inderdaad wel handig mbt werkruimte. Geen licht onderaan is jammer maar goed, dat heb ik nu ook niet.

Ik zal eerst en vooral moeten kijken wat haalbaar is qua hoogte (werkbank is 98cm hoog, en de stoel kan niet oneindig hoger gezet worden) en diepte (hoeveel werkruimte kan ik opofferen voor de voet).

Dat lijkt wel het geld waard inderdaad. Keuzes, keuzes…

1 like

Licht onderaan is natuurlijk snel gemaakt. Gewoon een stukje melkwit plexiglas en daar je telefoon of een andere lichtbron onder leggen.

1 like

Succes in elk geval. Of je de juiste keuze maakt weet je meestal pas achteraf :blush:

drake-genius

2 likes

Inderdaad best op een creatieve manier op te lossen :+1:
Al zou je er ook gewoon een kunnen kopen: :innocent:

https://www.123bestdeal.nl/lightpad-a5-diamond-painting-dimbaar-mh41.html

2 likes

Voor die prijs kan ik inderdaad niet zelf gaan klooien :ok_hand:

De hoogte gaat een lastige worden, met de stoel op het hoogste zitten m’n ogen maar 30cm van het werkblad. En dat is dan al horizontaal rechtuit kijkend, dus in een hoek gaat daar nog een beetje af :thinking: een microscoop met voet-met-licht lijkt dan al af te vallen.

Qua voet/bevestigingsplaat van zo’n arm-microscoop zou ik kunnen kijken of ik niet zelf een vaste bevestiging aan de werkbank kan maken. Scheelt een pak aan ruimte weer.

Waar ben ik weer aan begonnen :see_no_evil: gelukkig rolde mevrouw gewoon eens met de ogen toen ik het vermeldde, dus nog geen code rood. :joy:

5 likes

Voor werken met een microscoop heb je inderdaad een lagere tafel nodig (of een hogere stoel) en is een echte horlogemakerswerkbank weer niet heel handig.

Ik heb een normale werkbladhoogte en werk met een kleine verhoger. Normaal niet per se handig want er rolt wel eens wat af, maar de microscoop staat gewoon naast de verhoger. Elk nadeel heeft z’n voordeel :innocent:

1 like

In voorkomende gevallen gebruik ik deze methode:

Kopen, plaatsen en showen; noemen ze in Frankrijk "fait accompli"

Daarna altijd wel een tijdje “wel beeld, geen geluid” :slight_smile:

1 like

Ik heb naast mijn werkbank nog een klein lager tafeltje gezet met daarop de microscoop.
Even opschuiven en controleren/ smeren maar, werkt voor mij prima.

3 likes

Zo doe ik het in feite ook ongeveer. Even de stoel wat naar rechts rollen en uurwerkje meenemen van de verhoging af en achter de microscoop verder. Werkt inderdaad prima :blush:

Dus @LVA, gewoon een lager tafeltje naast je werkbank :yum:

2 likes

"Ja kijk vrouwlief, ik kan natuurlijk ook gewoon een andere bureaustoel kopen. Beetje zonde van deze natuurlijk, zeker omdat die nog maar een jaartje oud is. Kost wel weer een 500-tal euro natuurlijk.

Of toch maar zo’n €50 tafeltje misschien? Ja, dat klinkt beter, je hebt wel gelijk."

3 likes

:rofl: :rofl: :+1:

1 like