Microscopen

Dat is inderdaad het handigst, ik heb hem links van de werkbank op de kast staan, staand achter de microscoop werkt voor mij het fijnste.
Zo’n grote microscoop met arm op de werkbank vind ik zelf niks en neemt een hoop ruimte in, je gebruikt hem tenslotte toch alleen voor controle, echappement smeren en wat lastige spiraal plooi klusjes.

10 likes

Dat is inderdaad ook wel een dingetje, het wil sowieso wel eens flink vol staan met gereedschap :sweat_smile:

1 like

Mooie glazenpers!

3 likes

Dat was één van de beste aankopen, is even een investering samen met alle stempel maar meer dan waard. Werkt zoveel fijner dan alle andere persen die er zijn.

3 likes

Ik dacht net dat het een voordeel zou zijn dat ik die dan uit de weg kan draaien als hij niet nodig is :thinking:

Op Aliexpress slaan ze je om de oren met 1000 varianten op dit (met wellicht allemaal krek hetzelfde binnenwerk):

Zal uiteraard geen Nikon of Zeiss kwaliteit zijn. Maar then again, mijn huidige oogloupes zijn ook geen Bergeons… Choices, choices.

2 likes

Ik heb zelf beperkte ruimte en zit aan normaal bureau dus allemaal niet optimaal maar perfect om met microscoop te werken want die zit op ooghoogte.

6 likes

Ik heb een Carl Zeiss boven mijn draaibank hangen:

Een Nikon op mijn werkbank staan.

En een back-up Nikon als er ooit iets met die andere gebeurt.

6 likes

Je kunt nooit teveel microscopen hebben😀

2 likes

Ook met een camerablok erop zie ik. Hoe gebruik je die? Kabeltje naar een laptop/computer, …?

Kabel naar telefoon eigenlijk, ik moet alleen nog een mount hebben voor de telefoon om hem als monitor te gebruiken.

2 likes

Na wat zoektochten op horlogeforums naar betaalbare en geschikte stereo microscoop, de MBS 10 ooit op mijn lijstje gezet. Nav dit topic toch weer serieus gaan kijken. Voordeel is veel werkruimte en kwalitatief goed stereo beeld. En hij kan volledig uit elkaar.

Sinds zondag in gebruik en werkt heel fijn ( ook confronterend al die stofjes en vezels…).

De binnenkant:
https://blog.noq2.net/lzos-mbs-10-an-inside-look.html

3 likes

Mooi ding maar zie wel dat er wat issues zijn? Heb je hier ook last van? Tevens voor mij was de camera poort belangrijk voor maken van gedetailleerde foto’s, hoe maak jij die?

Ik heb ook wat zitten rondkijken en het is een spelletje afwegen en prioriteiten stellen.

Zeiss: zelfs tweedehands en oud en met nul opties nog steeds onbetaalbaar (voor wat ik bereid ben te betalen voor een hobby met nul return on investment).

Nikon: budget stretch maar valt nog (beperkt) te vinden 2dehands. Maar dan is het wel hard inleveren op features; een camerapoort geeft de prijs nog een schop omhoog. Weinig keuze, spartaans uitgerust.

Andere “goeie” merken (Leica, Meiji Techno): moeilijk tot niet te vinden tenzij buiten de EU, maar dan word je keihard in je kont gepakt door douane+invoerrechten (en da’s al bovenop de vrij hoge prijs).

Chinese merken (over 9000 verschillende badges voor identiek dezelfde apparaten) vanop Banggood of AliExpress: goed betaalbaar en (te?) veel features (dikke 51MP camera, verschillende objectieven, verstelbare arm, verstelbare LED ring, …). De vraag daar is hoe goed de kwaliteit is. Reviews zijn vrij positief, al wordt er wel overal vermeld dat je niet op Nikon of Zeiss kwaliteit moet rekenen.

Voorlopig neig ik meer naar een Chinees. To be continued.

1 like

Met die van mij zijn geen issues. Had bij het ophalen meegenomen die vroeger op een lab met zeiss gewerkt had. Prisma’s staan goed. Is ook gekalibreerd. Lampje is voldoende qua sterkte. Maar denk dat ik een ledlampje erbij koop. :slightly_smiling_face:

Bij een buurman waar ik hem eerder van kon testen, stonden prisma’s wel verkeerd. Maar dit is dus zelf op te lossen. Zijn handleidingen voor. :sweat_smile:

Fotos maak ik niet onder de microscoop. Doe ik alleen als hulpmiddel voor de volgorde van (de)montage. Zoom op mobiel kan ook veel. Er schijnt wel een hulpmiddel voor te zijn.

Ik heb op mijn Euromex ook een keer een microscoopcamera van Euromex getest, maar die heb ik terug gestuurd; hopeloze kwaliteit voor te veel geld. Weet uiteraard niet hoe het met deze specifieke Chinese camera zit, maar het gros van die microscoopcamera’s is voorzien van een minuscuul sensortje bedoeld voor een webcam of beveiligingscamera. Moet je niet teveel van verwachten qua kleur en dynamisch bereik.
Ik heb uiteindelijk een Canon EOS M100 op m’n microscoop gezet; was even stoeien met adapters, maar dan heb je wel een camera met een goede APS-C sensor voor een nette prijs. (En je kunt hem van je microscoop af pakken en met een mooi objectief erop als fototoestel gebruiken; al doe ik dat in de praktijk eigenlijk nooit :blush: :grin:)

Ik heb destijds bij mijn Euromex naast de standaard 10x oculairen ook een setje 20x oculairen gekocht, maar dat was niet erg nuttig. De kwaliteit van de optiek beperkt het oplossend vermogen dus sterkere objectieven of oculairen zorgen vooral voor minder licht maar nauwelijks extra oplossend vermogen.

ben wel tevreden met mijn chinese cameratje eigenlijk genoeg kleur maar moet wel toegeven dat ik de camera niet gebruik op volledige vergroting.

1 like

Ziet er niet heel verkeerd uit inderdaad.
Ik moest toen 400 Euro betalen voor jaren 90 webcamkwaliteit :grimacing:

1 like

230 euro bij de Chinees (camera en microscoop samen) :grimacing:

1 like

Klinkt als een prima prijs :+1:

1 like

Is het geld dubbel en dwars waard geweest. Is toch wel erg gemakkelijk en fijn, naast de loupes uiteraard.

1 like