Zit in je mob telf ook niet een miniscule sensor die toch prima kwaliteit levert? Misschien is de specificatie van 51 Mega Pixel een indicatie dat dit niet om een webcam camera gaat?
Goed mogelijk. Zou inderdaad logisch zijn om zoiets te pakken; redelijke kwaliteit voor een concurrerende prijs omdat er grote aantallen van gemaakt worden.
Maar wat ik toen bekeken heb aan microscoopcamera’s had allemaal twijfelachtige sensoren en dat voor te veel geld, ook al pakte je er een van 12 mp. (jaar of 3 geleden)
Veel pixels heeft overigens nog nooit garant gestaan voor beeldkwaliteit. Er zijn ook genoeg telefooncamera’s met idiote aantallen pixels en toch hopeloze kwaliteit foto’s.
De post processing maakt idd veel verschil wat er uiteindelijk uitkomt. Moderne chips, zowel sensor als processor, doen het wat dat betreft stukken beter dan een paar jaar geleden. Er werd hier gesproken van 51 MP (dat heeft mijn camera ook). Dan kun je afleiden het om redelijk modern spul gaat immers de introductie van goedkope 51 MP sensors is nog maar recent.
Vraag me alleen af of alle opinies, feiten en ervaringen de originele vraagsteller gaan helpen om een keuze te maken (binnen zijn budget). Mijn idee zou zijn om eens te gaan kijken bij HF leden die dergelijke hardware hebben en het te proberen. Hij (is toch een hij?) is van harte welkom om bij mij het uit te proberen. Koffie krijgt 'ie er bij
Goed punt
Prima advies. Mijn ervaring is alweer 3 jaar oud en toen kwam ik uit op de Canon M100 met adapter omdat die veel meer kwaliteit leverde voor minder geld dan een microscoopcamera, maar dat kan intussen best veranderd zijn natuurlijk.
Toch hoor. Ervaringen zijn altijd interessant, en geeft soms een insteek waar je zelf niet aan denkt. Zoals dit:
Ik heb nog een Nikon D7000 liggen die in geen jaaaren uit de kast geweest is. Meer dan capabel speelgoed
Inderdaad hij en bedankt voor het aanbod! Woonachtig zijnde in Belgistan is de afstand echter vaak een beperkende factor voor dat soort trips.
In deze tijd toch niet? Alle tulpen staan hier op hectares van grond in bloei. Krijg je je vrouw ook makkleijk mee en heb je de hele dag geen ‘last’ van (oei oei, ze leest toch niet mee he )
Maar misschien zijn er bezuiden de rivieren ook HF leden die wat te show’en hebben?
Goed, ik heb er eens een paasvakantie lang op gebroed en uiteindelijk is het dit geworden:
Maar dan zonder de (vrij verouderde) 14MP camera, en met het laatste fancy schmancy model met 51MP Panasonic sensor:
Uiteindelijk kwam het neer op welke “extra” features ik echt graag wou hebben (camera, en deftige werkafstand) en uiteraard hoeveel geld ik er wou inpompen + hoeveel verlies ik accepteer te maken als het tegenvalt. Zeiss werd dan onmogelijk, en Nikon nipt haalbaar maar weinig aantrekkelijk.
Deze combo samen gaat rond de €400 uitkomen (precieze prijs zal ik maar weten eens het aan de deur staat, gezien de vage douane/invoer regeltjes). Fingers crossed. Ik laat wel weten hoe het ding presteert eens we zover zijn. Nog een paar weken wachten nu!
Enige wat je misschien nog nodig hebt om de camera en oog stukken beiden gefocust te houden is een adapter ring die de camera net een paar mm omhoog brengt. De exacte hoeveelheid is mij niet duidelijk ben ik zelf nog mee aan het experimenteren maar laat je weten hoeveel het uiteindelijk is geworden. heb nu de camera fractioneel scheef staan om voor die paar mm te zorgen. Tevens om genoeg werkhoogte te hebben denk ik dat je de 0.5x lens moet gebruiken met de 0.5x adapter of evt een 0.3x adapter voor de camera, ik krijg met de 0.3 net niet de exacte hoeveelheid in beeld als ik door de oogstukken kijk als je snapt wat ik bedoel. Ik zie wijder door de oogstukken dan ik op beeld zie, door de kleine sensoren cropped het beeld nogal.
Hij cropt in feite niet.
Het is eigenlijk zoals onderstaand.
De chip is in feite (vaak) veel kleiner dan het veldgetal(fn in millimeters) van het oculair.
Beetje zoals hieronder afgebeeld even 2 fictieve chips getekend.
Het is vaak ook nog mogelijk om een 0.5 adapter op de camerapoort te zetten.
Vergroot je beed op het scherm maar gaat wat ten koste van beeldkwaliteit heeft (iets met pixelgrootte ed), uiteraard helemaal afhankelijk van de complete combinatie😉
En nog een weetje, de camera kijkt met deze systemen altijd onder een kleine hoek dus niet recht van boven naar beneden 🥸
Ah, apart. Ga ik eens bekijken dan.
Ja, die 0.5x is inderdaad de best werkbare volgens wat ik lees; zou iets van een 16cm werkhoogte moeten geven als ik het goed herinner.
Die zou bij mijn set moeten bijzitten. Indien nodig kan ik nog een 0.3 ook zoeken. Ook gemerkt dat er WF10x/23 beschikbaar is, wat iets breder beeld zou moeten geven dan de standaard WF10x/20. Maar dat zijn zorgen voor later
Deze is dat inderdaad, zo te zien met schroefdraad om de camera in focus te stellen
Ja nu kan het dus daar mee zijn dat je dus dat kleine beetje focus niet haalt dat is althans mijn probleem er mee. En ik probeerde het simpel te houden mbt croppen snap wat je bedoeld vanuit fotografie perspectief.
Goed, we zijn intussen 2 weken verder en er zijn een paar dozen aangekomen. Netjes verpakt, wat meevalt voor China.
Uiteraard was het siliconen matje wel de goeie maat maar er was geen uitsparing voor de stripperpaal waar alles aan zou vast hangen - dat was al op voorhand duidelijk adhv de comments op Aliexpress. Geen probleem, een beetje creatief zijn met een potlood en een scherp mesje en het is ruim netjes. Schoonheidsprijs zit er niet in maar storen doet het niet.
Eens gemonteerd is het een stevige jongen!
Verbazend stabiel, en helder stereobeeld. Met de standaard WF10x/20 en de bijgeleverde 0.5x barlow lens zit ik met een prima bereik qua zoomen - bruikbaar over de volledige range. De extra inbegrepen 1x en 0.7x lenzen zullen waarschijnlijk nooit uit de verpakking gehaald worden.
Maar de foto hierboven toont ook meteen de zwakke plek aan - die is gewoon genomen met de GSM door het oculair. De camera is namelijk - tot nader order - echt zwak te noemen. 51MP of niet, het beeld is matig. Het verschil in zoom tussen wat je ziet en wat de camera toont helpt ook niet.
Door het oculair…
… en dit toont de camera.
Gezien de grootte van de sensor was er wel een verschil te verwachten maar dit is toch meer dan ik hoopte (zeker aangezien er al een 1/2 C mount lens tussen zit). Intussen dus nog een extra 1/3 C mount lens besteld om het wat te verhelpen. Benieuwd of dit ook een invloed gaat hebben (in de goede of slechte richting) op het licht, want het camerabeeld is ook een serieuze slok donkerder dan wat je zelf ziet.
TL;DR: stevige kwaliteit, goed scherp beeld, maar voor de camera moet je 't - voorlopig - niet doen.
To be continued.
Zelfs met die 1/3 ga je verschil houden. Als ik door de oculairs kijk zie ik een breder beeld dan door de camera. Ik kan net geen compleet uurwerk in beeld krijgen.
Valt wel mee zo te zien, met dat bereik zou ik tevreden zijn had jij ook een combo 10x/20, 0.5, 1/3?
Ja en ik had issue met de camera en oculair beiden scherp te hebben op de zelfde afstand dus ik heb nu een 0.5mm adapter ring besteld om te zien of dat in mijn geval helpt om alles netjes te kunnen focussen vanaf de lens ipv de microscoop.
Je kunt overwegen om de leds in de ringlight te vervangen door een cob led ring. Die zie je bv bij alie press als car headlight decoration aangeboden voor een paar euro. Ik heb op de mijne een 70mm en een 90mm cob led ring gezet. Camera heeft wat meer licht nodig. De cob leds zijn 12v dus je moet er een 12v voedingkje bij gebruiken.
Goeie tip, ga ik onthouden. Voorlopig lijkt het beter nu, servicemenu van de camera doorlopen en settings voor exposure, ISO, brightness en saturation bijgepast. En ook de monitor, die stond nog in die-hard kleurvaste modus uit mijn Photoshop tijdperk en kon ook nog een pak helderder weergeven. En de LED ring zelf stond ook nog niet op maximum (regelbaar dingetje). 90% user error dus, afwachten of de resterende 10% mij kan overtuigen er iets aan te doen.
Hier staat die - voor zover ik kan zien - wel scherp. De 1/2 c mount heeft zelf een schroefdraad om bij te regelen. Afwachten wat het met de 1/3 zal zijn, weer 3 weken wachttijd aan de broek.
ik zo een digitale met 7 inch scherm voor 110 euro gekocht, werkt vrij aardig, het loopwerk op beeld is 16*20mm , merk
Goed, de 1/3 adapter is aangekomen en gemonteerd - en die is inderdaad niet netjes scherp te krijgen zonder meer. Goeie tip voor zo’n adapter ring, ik heb me intussen beholpen met een rubber gasket dat toevallig min of meer paste. Volgende keer ik in een DHZ zaak ben haal ik wel net iets beter passende ringetjes in taaier materiaal (kost ook geen hol).
Oké, laatste status voor de deur dicht mag: erg tevreden over het beeld via standaard oculair. Kraakhelder, scherp, goed af te stellen voor de eigen oogafwijking, zoom is dik oké, etc, etc. Absoluut niets op aan te merken. Ik overweeg al om de WF10x/20 te swappen naar WF10x/23, gewoon om te kijken of dat leuker werkt.
Camera: het geeft nog altijd niet wat je zou durven hopen gezien de “51 megapix0ls” reklame maar mits een bijkomende 1/3 c-mount adapter en een ringetje om die netter af te stellen, is het best wel oké. Moesten er 1/4 adapters bestaan zou ik die ook overwegen om net dat beetje extra bereik te krijgen maar voor zover ik kan zien hebben onze Chinese vrienden die niet (sommige duurdere merken gaan wel onder de 1/3). Het beeld is zeker bruikbaar, zelfs zonder extra licht, al is dat ook iets dat ik zou durven upgraden later. Je merkt wel dat op een 24" scherm het beeld niet perfect is, maar goed, het blijft een setup van alles samen geen €500.
TL;DR: indrukwekkende “bang for buck”; camera OK maar geen mirakels. Zeer tevreden over de aankoop.