Microscopen

0.5mm ring is wat je nodig hebt denk ik want die heb ik nu en is perfect qua focus nu.

Ik heb er een rubber ring van 2mm tussen zitten nu. Werkt ok; mijn c-mount adapter zelf heeft een regelring dus daarmee kan ik dan nog een beetje finetunen. Zonder dat rubbertje is het scherptepunt buiten het bereik van die regelring. Beetje idioot maar goed, het is niet anders.

Dank voor de review :+1:
Bevestigt een beetje mijn ervaring met microscoopcamera’s; je moet er nog steeds geen wonderen van verwachten. Maar het is niet zo erg meer als een paar jaar geleden. :blush:

1 like

Ik vind mijne voor het foto doeleinde helemaal perfect en video’s maak ik amper er mee.

2 likes

werkt toch aardig goed , 110€ via eBay. 7" schermpje met sd kaartjes

1 like

Is denk net wat je referentiekader is, er is heel veel moois op de markt wat al het bovenstaande met gemak kan, echter…. :euro::euro::euro::euro::sweat_smile::joy::joy:

Edit; voor huis tuin en keuken klusjes zijn die camera/ systemen een beetje te prijzig en moet je daarop inleveren, helaas

1 like

Is maar net hoe je ze gebruikt idd, ik gebruik mijne meer als vervanging van loupe die enkele keer dat ik echt moet vergroten dan doe ik dat met een sterke loupe maar zo kan ik rechter op zitten met mijn setup in iedergeval.

1 like

Hallo,
Het was ook op mijn verlang lijstje geweest…
Ik heb een voor een paar jaren nu gekocht.

Merk weet ik niet, er is AO op geschreven.

2 likes

Precies. Er is genoeg prachtig spul te koop, echter bedoeld voor de professionele markt. Met navenante prijzen :sweat_smile:

Je zou evt een goedkopere dslr met film functie kunnen gebruiken qua filmen heb je geen hele dure nodig om goed beeld te krijgen.

1 like

Ik heb een Canon EOS M100 systeemcamera op m’n microscoop staan; prima voor zowel foto’s als filmen :innocent:

2 likes

Foto’s maken kan ook met een iphone13 pro in de makro stand:

.

Meer dan genoeg detail.

Mbt een microscoop, ik gebruik een Zeiss met ringlicht. Geeft bijzonder prettig licht recht van boven, zeker met mooi kalibers die wel eens willen glimmen als je ze van opzij aanlicht. Ook is een ringlicht enorm handig als je recht in een gaatje wil kijken, je kunt tot aan de bodem alles goed zien, dit lukt nooit mij zijlicht omdat er dan een schaduw in het gaatje valt.

Ik he mijn microscoop op een elctrich in hoogte verstelbare vector werkbank staan. Zo ik met mij normale werkbankstoel makkelijk werken door als ik een hoog object of de spiraal precies midden tussen de kompaspennen wil leggen of de werkbank wat laat zakken of stijgen als ik iets kleins op het werkvlak van de microscoop moet doen zoals b.v. De spiraal goed leggen op een afgenomen balans.

Welke adapter gebruik je daar voor?

De cameramount van de microscoop heb ik vervangen door deze:

Verder een simpele EOS M naar c-mount adapter op de camera; Weet even niet meer precies welke; zoiets:

Ook hier was het stoeien om de zowel de vergroting als scherpstelpunt goed te krijgen. De adapter van de microscoop was veel te lang, vandaar dat ik die uiteindelijk vervangen heb.

Uiteindelijk redelijk beeldvullend en tegelijk scherp met het beeld wat je zelf ziet:

2 likes

Heb zelf een goedkope microscoop camera van ali, met beeldscherm en al.
Werkt goed waar ik het voor gebruik, namelijk; olie controleren, controleren van smering dekstenen, anker paletten, lagerstenen, pivots etc.

Zal vanmiddag als ik tijd heb even een foto uploaden van de setup en kwaliteit.

Je moet er geen technisch hoogstandje van verwachten maar waar ik het voor gebruik, volstaat het.

Intussen ook eens een poging gewaagd hiervoor. Een Nikon F-naar-C-mount adapter kost peanuts, dus eentje laten komen via Amazon. So far, so good.

Probleem 1: de body van mijn D7000 is zo groot dat hij niet op de 1/3 C-mount adapter kan geschroefd worden - de oogstukken van de microscoop zitten in de weg! Goed, dan maar de 1/1…

Probleem 2: mijn D7000 heeft wel een mini HDMI out, en kan daarover 1080i (jaja, interlaced…) doen, maar dat dient enkel voor foto contents te bekijken, niet voor “live view”. Om dat te kunnen moet je… de firmware patchen. Oh boy.

Nu goed, ik heb wel genoeg ervaring met prutsen met niet-standaard software voor electronica, dus op zich niet zo choquerend. Goeie (oude!) firmware gezocht, patch toegepast, op de camera geflashet. En dan gebeurt er… niks. Huh. Want dan ontdek ik, ruim te laat…

Probleem 3: de F-naar-C-mount adapter zet live view gewoon uit. De reden ontgaat me - klik er een standaard 18/200 op en dat werkt mooi, klik er de adapter in en de functie blijft koppig niks doen. Iets elektronisch wellicht, een of andere beveiliging, weetikveel.

Maar afgevoerd dus. De adapter keert terug naar Amazon, en ik houd de 51 superdupermegagigaterapixel camera die bij de microscoop geleverd werd. :smile:

2 likes

Kan je niet eerst de camera op de cmount schroeven en dan het geheel (camera-adapter1/3 adapter) op de microscoop plaatsen?

Als het laatste probleemstuk niet werkt :sweat_smile: dan is het lastig

Nee, de c-mount heeft schroefdraad aan beide kanten. Dus volgorde maakt niet veel uit.

En dat inderdaad. Maar goed, het was maar een poging uit nieuwsgierigheid, no big loss.

Gedeelde smart is halve smart

Ben door dezelfde problemen gelopen. Mijn oplossing is uiteindelijk dat ik een ‘oude’ Sony RX100 tweede (derde?) hans heb gekocht. Super compact, HDMI uitgang werkt altijd en het past allemaal net. Merk wel dat ik de 51000000 pixel camera er toch vaak op heb want die heeft zo’n handige afstandsbediening zodat ik bij een ‘nieuw’ type uurwerk steeds een foto kan knippen tijdens demontage door even op de mini afstandsbediening te drukken ipv zoeken naar knopje op de RX100. Kwaliteit is zo-zo maar voor dit doel prima. Mooie foto’s en vooral videos maak ik met de RX100.

Wat me wel super goed bevalt is de AliExpress versie met schuifstandaard. In plaats van heen en weer gaan op de werkbank werk ik nu constant onder de microscoop. De standaard kun je naar voren en achter schuiven. Werkt erg prettig.

3 likes

Is dat niet een optie die uit te zetten is in de camera? Mijn Canon M100 wil standaard helemaal geen foto’s maken als hij geen AF lens ziet, maar in het menu kun je dat omzeilen.