Heb ik naar gezocht maar niet gevonden. Nu goed, het beeld zou sowieso kut geweest zijn met die door plaatsgebrek verplichte 1/1 lens, dus ik heb er niet zo enorm veel tijd in gestoken. Het was eerder “nog niet willen plooien”.
Dat is ook de reden dat ik toen die M100 Gekocht heb. Heb ook een 6D DSLR, maar die joekel wil ik niet continu bovenop die microscoop hebben staan
Met de M100 kan ik via wifi meekijken op m’n tablet, maar in de praktijk gebruik ik dat eigenlijk nooit; teveel gedoe en je blijft accu’s opladen.
Ding heeft een kantelbaar scherm, dus dat kan ik omhoog klappen en daarop meekijken. Om een foto te maken hoef je alleen maar een tikje op het scherm te geven, dus knopjes zoeken is niet per se nodig
Ongerelateerd aan dit topic, maar die caseholder (grijs met rode staafjes) waar heb je die vandaan? Ik heb eenzelfde van m’n opa maar ben 1/4 pilaartjes kwijt…
Via cousins uk!
Even terug wat leven inblazen aangezien ik ook de aanschaf van een stereo microscoop overweeg.
Wat je niet kan zien kan je niet herstellen zeg ik altijd. Nu wat ik me wel afvraag is het volgende.
Als ik met een loupe werk dan laat ik die op als ik onderdelen met een pincet uit het onderdelen bakje of reinigings mandje neem. Het bakje staat dan zo dicht mogelijk bij het werkje zodanig als er iets valt het bijna altijd in de omgeving van het werkje of bakje ligt. Hoe doe je dat effectief onder een mircroscoop. Ik ga ervan uit dat het zichtveld niet zo groot is dat je het bakje ook kunt zien staan en zonder loupe durf ik wel eens naast onderdeeltje grijpen. Lijk me een hele aanpassing dan om met de microscoop aan de slag te gaan.
Ik hoor graag hoe jullie terwerk gaan!
Je zichtveld is inderdaad minder maar het went wel. Uiteindelijk heb ik er geen problemen mee om gewoon weg te kijken van de microscoop.
Ik gebruik een digitale microscoop, hoofdzakelijk voor positioneren van bruggen en ankers etc.
Ben met een kleine begonnen (Andonstar AD206) maar sinds kort een groter model (Andonstar AD210) naast dat deze een groter scherm heeft is de standaard ook veel hoger waardoor je er ook nog met je hand en een schroevendraaier onder past.
Het voordeel is dan dat je ogen veel minder moeite hebben met focussen omdat je niet door een oculair kijkt (voor mij dan, maar ik heb zeer lastige ogen)
Hier de 2 naast elkaar en wat detail foto’s genomen met de telefoon van het scherm:
En hierbij nog de werkhoogte maximaal en met nog vrije doorgang voor gereedschap:
Voor de <€100,- die hij kost zeker het proberen waard
Heb vorige week op aanraden van een vriend waarbij ik een cursus volg, bij Eleshop in Eindhoven een SM-4TP stereomicroscoop set met barlowlens, camera en verlichting gekocht.
een fijn ding, gelijk aan de Amscope.
Bij Amazon komen regelmatig aanbiedingen voorbij.
Ik heb hem gelijk besteld, wel even wat YouTube etc gecheckt. Eindelijk geen loupe op m’n bril meer klemmen.
Ik gebruik de microscoop vooral voor het inspecteren van onderdelen. Onder de microscoop monteren doe ik (nog) niet, voelt voor mij nog wat onnatuurlijk, maar zal gewenning nodig hebben.
De beperking van de microscoop vind ik dat je alleen bovenaanzicht hebt. Tijdens het monteren wil ik ook wel eens graag van de zijkant kijken, bijvoorbeeld tijdens het plaatsen van de balans of de raderkloof.
Ben benieuwd hoe hij bevalt!
Ik zag dat je deze ook in een hoek kunt kantelen, ik meen 30-45 graden. Dat helpt al, geen zij aanzicht idd
Ik laat het absoluut weten
Ik zou m wel onder een hoek kunnen zetten, maar dat is best wat gepiel met die schroeven en het brandpunt luistert best nauw.
Dan werkt een loupe makkelijker /sneller (voor mij tenminste)
Voor onderdeelinspectie is de microscoop subliem.
Hieronder een fotootje van mijn bakbeest.
Het is een Optika (Italiaans). Ooit toevallig tegenaan gelopen op MP.
Ook een mooi “beest”. Ik merk zelf dat met een bril het soms lastig is om door twee kijkers te kijken. Althans met mijn bril dus ik hoop dat het beeldscherm de oplossing is.
Ik zet mijn bril af wanneer ik door de oculair kijk (maar dat doe ik ook wanneer ik de loupe opzet)
De oculairs kan je afzonderlijk corrigeren voor brilsterkte.
Ze zeggen dat je daardoor de bril niet af hoeft te zetten, maar ik kijk liever zonder zodat je minder vals licht hebt
Ah jah dat trucje werkt bij mij niet :dizzy: maar als het is zoals aangegeven overal zou dit moeten werken voor mij
De Pontiac visjesasbak!
Ja dat is mijn houdertje voor veel gebruikte gereedschappen
Ik ben op zoek naar een microscoop om een bulova accutron af te stellen. Zou deze AD210 hier ook gebruikt kunnen worden. Ik mis wel een onderbelichting. Gr Breugel