hallo,
Om mijn hobby te starten heb ik een aantal horloges op het oog waaronder
op chrono een mido commander 2. Het probleem is dat ik hem nergens kan proberen en vraag ik mij af waar je dan het onderhoud doet. Ik woon in Arnhem, ik lees dat Amsterdam de enige optie is, dan valt voor mij dit merk af, al is het prachtig.
Bij aankoop van een 2e hands horloge, is het mijn inziens belangrijk te weten wat voor uurwerk er in een horloge zit. Een Valjoux of ander chrono uurwerk zal duurder zijn in service dan een normaal 3 wijzer uurwerk.
Zo zal waarschijnlijk in de Mido een ETA 2824 kloppen(kun je via internet wel terugvinden), en met die uurwerken kun je bij alle horlogemakers wel terecht.
Tevens is de leeftijd en de eventuele servicehistorie belangrijk bij aankoop. Een Mido van 3 jaar oud bv behoeft normaliter nog geen service.
Misschien dat hier op het forum wel enkele je een service kunnen bezorgen??
Prachtige Mido die je op het oog hebt! Wat eerder al is gezegd, klopt helemaal. Met ETA 2824 uurwerken kun je overal terecht. Als je specifiek voor Mido service wil gaan, is het goed om te weten dat Mido in Duitsland een veel groter dealernetwerk heeft. En jij woont redelijk dicht bij de oostgrens. Dat biedt volgens mij veel mogelijkheden. Ik dacht dat er in de buurt van Kevelaer (net over de Duitse grens) een Mido dealer zit. Dichterbij dus dan je misschien denkt.
Heb zelf 2 Midoâs aangeschaft dit jaar. Prima horloges, onderschat merk. Dat ze in Nederland niet verkocht worden helpt ook niet. Maar inderdaad, volop aanbod in Duitsland. Dus maak gebruik van het feit dat Arnhem daar dichtbij ligt . Overigens is er meestal wel ca. 20% korting haalbaar bij betrouwbare online ADâs. PM als je info wilt.
Voorzover ik weet, kan dat wel. Ik heb ooit een Oris day date gehad met een 2824 erin. Niet standaard wellicht. Blijkt een ander kaliber in de Mido te zitten met 80 uur gangreserve.
Vooropgesteld, Mido is een prima merk, wat je in NL wat minder vaak tegen komt. Een van de vele merken uit de Swatch groep
Je moet van het Caliber 80 COSC (of Powermatic 80, het wordt gebruikt in Tissot, Hamilton en Certina) wel wat weten. Er is wat discussie over dit kaliber.
Echt even heel kort en staccato:
Het heeft een lagere beatrate van 21600 (ipv 28800 van een standaard ETA). Sommigen vinden het in zijn algemeenheid âleukerâ om een hogere beatrate te hebben. Ik heb dat niet (meer) zo. Je zou kunnen zeggen dat een vloeiender glijdende secondenwijzer âmooierâ is, maar als je ook wat vintage horloges hebt met 18000 bpm dan leer je dat ook waarderen. Er zijn nogal wat high end merken die nog steeds op 18000 zitten trouwens (Patek!).
Het is allemaal iets te âspannendâ voor mij als starter die nog meer klokjes op het oog heeft. Zeer bedankt voor je uitleg. Ik wil normaal onderhoud kunnen plegen bij mijn eerste echte horlogeâŠ
Ik heb deze Mido begin dit jaar gekocht. Schitterende klok. Je kan ze in Amsterdam bekijken bij Royal Coster Diamonds mocht je toch nog twijfelen.
Over de service die hij nodig heeft kan ik dus nog weinig zeggen geen ervaring mee.
Verkeerd geplaatst, maar ook ik zeg tegen Tommyvee: Juwelier Hammans heeft een goede naam in de horlogewereld van Uhrforum.de. Een eenmalig ritje Kevelaer zijn op dat bedrag ook geen onoverkomelijkheid.
Gun jezelf die Mieters Mooie Mido, veel mooier kan het, ook technisch gezien, niet worden of zijn, of zelfs maar hoeven te zijn.