Mido antiek horloge?

Hallo beste horloge freaks

Ik heb vrij recent een heel leuk klein dames horloge gekocht.
Verkoper vertelde erbij dat hij van begin 1900 is volgens zijn familie overlevering

Op de wijzerplaat staat het merk Mido.
Een juwelier heeft hem bekeken en vertelde dat hij van 18K witgoud is, en tevens 5 kleine diamandjes op de bovenkant heeft zitten.

Nu wil ik iets meer te weten komen over dit horloge, maar vind op internet wel het merk Mido terug, maar deze fabriek is pas vanaf 1918 aktief.
Heeft iemand enig idee waar ik meer info kan vinden, en of dit kennelijk 1 van de eerste mido modellen kan zijn ?

Welkom. Wij zijn gek op fotos en dat zoekt ook wat makkelijker

Staan erbij nu

Voor een horloge van die leeftijd ziet het uurwerk er nog wel heel goed uit. Ik ben geen Mido expert maar dit zal best wel reakties opleveren.

Hij loopt niet op dit moment, maar volgens de juwelier zou hij het zeker waard zijn om te laten nakijken, ben dus benieuwd of iemand er iets over de historie kan zeggen. Ben ook benieuwd of je ergens op het internet een site hebt waar je dit soort dingen kan terug vinden.

Er zijn hier op 't forum zo’n 200 berichten over Mido geplaatst,
gebruik de zoek functie maar eens , en op alle data zoeken

Hallo mmpm,
Het is inderdaad een oud uurwerkje. In mijn caliberboek uit 1936 komt het al voor. En te zien aan de band en de bevestiging aan het uurwerk kan het wel een vroeg horloge zijn. Het is volgens dat boek calibernr. 501a. Er zitten in dat soort uurwerjes geen shocksysteem in. Dus toch een beetje voorzichtig behandelen. Als je het laat repareren zorg dan dat er een vakman aanzit. Ik krijg voldoende uurwerken op mijn werkbank die door een “goedwillende” hobbyman/vrouw zijn verprutst! En dat is zonde van het werkje, plus er moeten misschien extra kosten gemaakt worden die niet nodig zijn.
Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.

Martin bedankt voor je uitleg,

Ik was inderdaad al van plan om lid te worden van de rikketik, en ook om in April naar de beurs te gaan. Wat is dat caliber boek waar je over spreekt ?

Hoeveel schat jij in dat het gaat kosten om hem te laten nakijken door een vakman ? Denk je dat het horloge dat waard is ?
Ik heb geen flauw idee wat een klokje als dit waard kan zijn, dit is ook niet super belangrijk, daar ik hem gewoon mooi en bijzonder vind en waarschijnlijk toch niet weg ga doen. Ik ben echter wel benieuwd of het waardevol is of niet.

Pim

Hallo Pim,
In caliberboek staan de uurwerkjes die een fabrkant heeft gemaakt. De kale uurwerken, dus zonder wijzerplaat, de afbeelding is wel van de wijzerplaatzijde. Dit om het uurwerk te kunnen determineren aan de hand van de tiretteveer. Ik wil dat horloge wel voor je opknappen. Alleen dit forum is er niet voor, geloof ik, om reclame te maken en prijzen te noemen. Ik zal proberen om je een prive mailtje te sturen.
Groeten Martin Meijer, uurwerkmaker.