Mido horloges

Ga ik zeker even naar kijken. Bedankt voor de info.

Er is een te koop op het forum :slight_smile:

Ook bij mij is soms een Mido om m’n pols te vinden. In dit geval een Mido Commander Ocean Star datoday wat historisch gezien het ultieme Mido horloge is. Hier is een goede review te lezen over dit, toch wel, aparte model.

3 likes

Hoi Hennie. Ik had het gezien. Ik heb echter bepaalde types van Mido op het oog.

Mooie klok

[URL=http://s236.photobucket.com/user/flatsix_porsche/media/Schermafbeelding%202017-01-31%20om%2020.18.46.png.html]

[/URL]

Ik heb een Mido Multifort Worldtimer, vind ik gewoon een prachtige klok (mn verticale guillochering van de wijzerplaat) en ik ben gek op de complicatie van een worldtimer met 24 tijdzones :relaxed:

2 likes

Mido is een heel oud merk en was ooit een beroemd eigen manufactuur. Ik verzamel al lang Mido horloges maar dan voornamelijk vintage modellen. Het merk is nog steeds zeer bekend en wordt nog veel verkocht in bijna alle oosterse landen, zoals Indonesië, Maleisië, Filipijnen enz. zelf draag ik regelmatig een Mido commander automaat, ik vind dat een heel mooi horloge. Toen de oorlog uitbrak in Indonesië werd dit merk door de Nederlandse marine als standaard voorgeschreven om te gebruiken door alle marine vliegeniers. De marine staf wilde dat alle marine vliegers een Mido horloge ging dragen vanwege de accuratesse en kwaliteit van het uurwerk. Hoe weet ik dat, wel, mijn vader werd opgeroepen in militaire dienst toen de Japanners Indonesië binnen vielen, mijn vader was vliegenier bij de MLD, de marine luchtvaart dienst en vloog op de Catalina vliegboten. Dat was van korte duur, want zoals iedereen weet is Indonesië door de Japanners snel veroverd en werd mijn vader als gevangene in een kamp opgesloten. Deze achtergrond alsmede de kwaliteit van het uurwerk is de reden dat ik dit merk in mijn verzameling heb. Ik zie overigens dat de vintage Mido horloges in prijs beginnen te stijgen.Er zijn dus meer liefhebbers van dit merk.

4 likes

Ik zou ook graag een keer een commander in de verzameling willen hebben, of een bulova super seville met dezelfde ETA2834-2. Mooi, die paarse wijzerplaat!

Wat ik begreep had de toepassing van kurk bij de kroon ook een zeer positieve uitwerking op de vochtdichtheid van de klok.
Juist noodzakelijk in de oerwouden/ vochtige klimaat

Ja vocht, maar dat is nu ook nog wel eens een probleem. Als je aan het strand ligt in temperaturen van boven de 30 graden en dan ineens de zee induikt krijg je condens vorming, vaak zie je dat al onder het glas. Dan is het oppassen geblazen want dan krijg je snel een roestbak. Momenteel worden er schroefkronen gebruikt, de commander, zie de foto, heeft een schroefkroon. Er werden ook wel o ringen gebruikt, in de tube was dan een kleine uitholling waarin de ring geborgd lag.

Ik vind deze wel wat maar hoe is het automatische uurwerk van een Mido? Ze maken horloges sinds 1918 maar dat wil niet altijd alles zeggen. Lees tegenstrijdige verhalen over het uurreserve en het te snel lopen van het uurwerk 3 per uur…

https://www.chronoline.de/en/mido-ocean-star-captain-v-m026-430-47-061-00

[URL=http://s1221.photobucket.com/user/rvgordijn/media/Mido%20Baroncelli%20Power%20Reserve/20120831_150846.jpg.html][/URL]

Bezit 1 Mido horloge, jaren geleden in Barcelona gekocht zonder het merk toen te kennen. Nog steeds erg blij mee, loopt goed, maar heb nooit de moeite genomen om de afwijking bij te houden, maar is zeker niet overmatig veel. Gangreserve klopt ook.

1 like