MIDO kast vervangen?

Beste mensen,

Op 29 oktober heb ik gevraagd om advies. Helaas nog geen reactie ontvangen.

Er zijn nieuwe ontwikkelingen. Mijn juwelier heeft de verantwoordelijkheid op zich genomen het horloge te repareren, de tube is beschadigd door de reparateur. Echter Mido geeft aan dat er geen nieuwe tube kan worden geplaatst in de kast. Daarom zou de totale kast vernieuwd moeten worden. Wie heeft hier ervaring mee?

Indien u weet waar ik een tube kan verkrijgen, wilt u mij daarover informeren?

Alvast vriendelijk dank.

Ger Prins

Sorry , maar voor mij een beetje onduidelijk ?

Mido geeft aan alleen de kast te kunnen vervangen ?
Juwelier neemt verantwoordelijkheid op zich het horloge te repareren ?
En jij zelf zoekt een tube ?

Uiteraard zal Mido niet gaan voor het hertsellen van de kast/tube , daar ze geen “hersellers” maar uitsluitend “vernieuwers” in dienst hebben .

De juwelier zal het horloge aan de horlogemaker aanbieden voor vervanging/herstellen van de tube .
De tube heeft namelijk mijn inziens schade opgelopen bij het demonteren van de gedeelde kroon alvorens t.b.v het glas te demonteren met “perslucht” .
Ik zou zeker de horlogemaker de kans geven het horloge (tube) te herstellen daar
ik verwacht dat de oude tube in de kast zeker verantwoord te vernieuwen is .

Als horlogemaker voor oa Juwelier Bastinck die tot 2012 Mido horloges importeerde voor de Nederlandse markt heb ik vele Mido,s hersteld.
Mido was in de 50e jaren zeer vooruitstrevend in het waterdicht maken van horlogekasten door ipv de tegenwoordig gebruikte tube met rubber o-ring een klein kamertje op de kast te monteren die gevuld wordt met een cylindervormige stukje kurk. Dit stukje kurk is geïmpregneerd met schapenvet gemengd met een aantal toevoegingen en door hier een gaatje in te maken en hier de kroon door te steken verkrijgt men een waterdichte afsluiting. Deze is gedurende ca 5 jaar betrouwbaar en dient dan van een nieuwe kurk voorzien te worden.
Het kan gebeuren dat dit kamertje van de kast los komt om wat voor een reden ook en dan heb je een probleem. Mido doet inderdaad hier geen reparaties aan omdat dit alleen in het productie proces van de kast mogelijk is, vandaar ook dat Mido dan de kast wisselt.
Het is wel mogelijk om een traditionele tube later terug te plaatsen echter is de kast ter plaatse dunner dan bij een gewone kast (het kamertje) en is vast solderen van de tube aan te raden om hem op zijn plaats te houden. Ook zal er een gewone kroon gebruikt moeten worden. Mido heeft pas een paar jaar geleden de switch gemaakt naar gewone kronen, het aantal gewone kronen zijn daarom dun bezaaid.
Ik hoop je hiermee inzicht te hebben gegeven waarom een ogenschijnlijk eenvoudige reparatie toch niet zo makkelijk is.

Beste Hub,

Dank voor uw reactie en excuses voor mijn trage reactie. Misschien vreemd, maar het is zoals u schrijft. Gelukkig heeft mijn juwelier een oplossing gevonden door een nieuwe kast te bestellen bij de Swatch-groep. De reparatie van de kast en vernieuwing van de tube was uiteindelijk geen optie, aldus mijn juwelier. We hebben een regeling getroffen en daar ben ik tevreden mee. Het enige wat me stoort is de lange doorlooptijd.

Groet, Ger

Beste Nico,

Dank voor je reactie en duidelijke uitleg. In eerste instantie was mijn juwelier ervan overtuigd dat de tube eenvoudig te vervangen is, echter na verloop van tijd is hij erachter dat dat niet (gemakkelijk) gaat. Vorige week kreeg ik reactie. Mijn juwelier bestelt toch een nieuwe kast. Daarmee is het probleem alsnog opgelost. We hebben een regeling getroffen want zoals eerder gezegd voelt mijn juwelier zich verantwoordelijk. Met de monteur die het euvel destijds heeft veroorzaakt doen ze terecht geen zaken meer, want deze heeft zitten knoeien. Nogmaals, ik vind het fijn dat je hebt gereageerd, zeker omdat je jarenlange ervaring hebt met Mido. Ik hoop van harte dat het horloge binnenkort weer als nieuw is en ik er weer jarenlang plezier van zal hebben, want ik blijf het design van Mido erg mooi vinden.

Gr. Ger

Hallo Ger,

Als jou juwelier een nieuwe kast besteld krijgt hij er zeer waarschijnlijk een geleverd zonder kurk. Voor het plaatsen van deze kurk heb je speciaal gereedschap nodig. Indien hij dit niet heeft krijgt hij de klok niet waterdicht. De kurk wordt net als bij een fles wijn samengeperst en dan in het kamertje op de kast geperst. Dan moet er een pen in die gedurende 24uur in de kurk blijft zitten en daarna kun je pas de klok weer opbouwen.
Deze gereedschappen heb ik in mijn werkplaats liggen, ook de kurk en het vet.

Groet Nico

Hallo Ger,

Ik zag dat jij ook nog een andere post aangaande dit horloge had geplaatst waar jij het modelnummer 8330 all dial vermeld. Dit model heeft een schroefkroon en een schroef tube, in de onderdelen lijst voor dit model wordt er geen losse tube vermeld.
De post heb je in september 2012 gedaan en ga er van uit dat je in de tussentijd de klok terug hebt ontvangen.
Dit model maakt geen gebruik van het Aquadura systeem met kurk maar van een moderne rubber o-ring. Waterdicht zal hij absoluut zijn.

Groet Nico

Hallo Nico, Wederom dank voor je reactie. Gisteren heb ik het horloge opgehaald van de juwelier. Het uurwerk heeft een onderhoudsbeurt gehad en de kast is vervangen door een nieuwe. Alles ziet er gelukkig weer als nieuw uit. De oude kast heb ik meegekregen, eveneens nog een nieuwe kroon. Met de loupe kan ik inderdaad het o-ringetje zien zitten, dus hoef ik me geen zorgen maken over het kurkje. Uiteindelijk toch een goede service met een mooi resultaat. Ik ben tevreden, al heeft het wel wat lang geduurd. Groet, Ger