Mido Ocean Star 600 Ceramic Chronometer - M0266081104101

Ik overweeg om een Mido Ocean Star 600 Ceramic Chronometer - M0266081104101 aan te schaffen. Een heel mooi duikhorloge naar mijn mening. Ik ben bij een Mido dealer (juwelier) langs gegaan en heb op internet eens rondgekeken.

Ik lees op internet dat Mido niet echt een bekend en gangbaar (Zwitsers) horlogemerk in Europa is, maar bekender is in Azië en in Midden- en Zuid-Amerika naar het schijnt. Ook lees ik dat Mido horloges een hele goede prijs-kwaliteitverhouding hebben. Nadeel vind ik wel, dat er slechts vier Mido dealers in Nederland zijn. Duitsland bijvoorbeeld heeft veel meer dealers.

Mido is - voor zover mij bekend - in 2018 gestart met de productie van dit model. In 2022 is dit model op een aantal punten aangepast. Zo zijn bijv. de indexen op de wijzerplaat aangepast. Dit waren bij het model vanaf 2018 rechthoekige indexen en m.i.v. het model 2022 zijn dat voor een deel ronde indexen geworden. Ook is de index van de 12-uurs positie aangepast. Dit is een omgekeerde driehoek geworden. Persoonlijk vind ik dat de wijzerplaat hierdoor evenwichtiger en daardoor rustiger oogt. Maar is natuurlijk geheel persoonlijk.

Nu zit ik met een probleem/vraag. Als ik besluit tot aanschaf over te gaan, dan wil ik dit model uiteraard volledig nieuw bij een dealer kopen. In de seals en full set. Maar het begrip nieuw is voor mij ook in een ander opzicht nog van belang. Ik wil namelijk ook dat het horloge dat ik dan besluit te kopen een zo recent mogelijke productiedatum heeft. Bij voorkeur zelfs 2026 als dat mogelijk is en anders tenminste 2e halfjaar 2025.

Ik heb een e-mail naar de klantenservice van Mido Zwitserland gestuurd met de vraag of zij mij kunnen uitleggen op welke wijze is na te gaan wat de productiedatum van een Mido horloge is. Of dit bijv. aan de hand van het serienummer of referentienummer op de achterkant van het horloge is na te gaan en zo ja op welke wijze.
Tot mijn verrassing ontving ik een reactie terug van het Customer Service Mido Eindhoven. Ik wist niet dat er een Customer Service van Mido in Nederland zit. Ik kon dat namelijk niet op internet vinden. De reactie luidde ondermeer:
“We would recommend contacting the jeweler, they can check what years their models are from and if they order a new one it will be 2026 of course.” (in het Engels, want ik had mijn e-mail aan Mido Zwitserland ook in het Engels verstuurd).

En in een vervolgreactie:
*“Dit is alleen mogelijk om te controleren met het serienummer, als de juwelier dit aan u of ons kan doorgeven dan kunnen wij dit ook controleren.”

Naar aanleiding hiervan heb ik besloten Mido Zwitserland te bellen. Ik kreeg een medewerkster van de klantenservice aan de telefoon en die vertelde mij vervolgens dat zij bij Mido niet met behulp van het serienummer op het horloge kunnen nagaan wanneer het betreffende horloge door hen precies is gemaakt. Vervolgens heb ik ook nog gevraagd als een Mido juwelier/dealer dit model bij hen besteld en tevens vraagt om een exemplaar dat in 2026 door Mido is gemaakt te leveren of Mido dan ook aan dit verzoek zal voldoen door dus een “2026 model” te leveren. Ik kreeg als antwoord dat Mido Zwitserland dit niet wil garanderen en zelfs niet kan aangeven wat de feitelijke productiedatum van het geleverde horloge is. Dit bevreemdt mij allemaal. Het lijkt mij toch dat Mido inzicht zou willen hebben wat de productiedata van de door hen geproduceerde horloges zijn om een efficiënte voorraadadministratie te kunnen voeren.

Ik ben bij een Mido dealer (juwelier) langs geweest om het horloge te bekijken. Ik heb deze juwelier gevraagd of hij mij kon vertellen wat de productiedatum (maand/jaar) van het horloge is, dat hij in zijn winkel aan mij toonde. Tot mijn teleurstelling bleef deze juwelier daar vaag over. Ik heb de juwelier ook nog gevraagd hoe lang hij dit model al in zijn winkel heeft. Maar ook daar wilde hij geen openheid over geven.

Ik heb vervolgens op internet naar dit horloge gekeken. O.a. Chrono24.
Op Chrono24 worden een beperkt aantal exemplaren van dit duikhorloge van Mido aangeboden. Bij een aantal van deze horloges zie ik als Bouwjaar 2024 vermeld staan. Sommige 2025 en ook een aantal 2026. Ik heb enkele aanbieders met bouwjaar 2026 benaderd en gevraagd of ze mij kunnen zeggen wat de productiedatum van het door hun aangeboden horloge is met de vermelding dat dit volgens Mido zelf aan de hand van het serienummer op het horloge is vast te stellen. Geen van deze aanbieders kan of wil mij hier antwoord op geven.

Wat ik absoluut wil voorkomen, is dat ik bij eventuele aanschaf van dit model een horloge krijg dat weliswaar nog in de seals zit maar al enkele jaren oud is, omdat Mido het horloge bijv. in 2024 of misschien zelfs in 2023 heeft gemaakt en het nog niet verkocht is en daardoor al enkele jaren bij een dealer/juwelier in de winkelvoorraad zit.

Zijn hier leden op dit forum die ervaring hebben met Mido horloges en daar kort iets over kunnen vertellen of die mogelijk suggesties hebben over of weten op welke wijze de productiedatum van een Mido horloge kan worden bepaald? Als het klopt dat dit aan de hand van het serienummer is na te gaan: op welke wijze dan precies?

1 like

Een horloge bij een juwelier kopen betekent dat ie op voorraad is, hoe lang heb je geen idee van, ook niet of 20 andere potentiële kopers hem bepoteld hebben, geprobeerd of andere ellendige dingen er mee gedaan hebben. Vaak zal een juwelier er geen 10 op voorraad hebben en dus zeker niet helemaal in de stickers en nooit in die warme halogeen lampen in de etalage heeft gelegen. Zelfs als ie niet op voorraad is bij die ene dealer kan die uit de voorraad komen van een andere dealer, nieuw of als winkeldochter, of vanuit MIDO NL of CH. Ook daar weten ze blijkbaar niet wanneer hun eigen horloges geproduceerd zijn, en een dealer dan al helemaal niet.
Beste kans op een nieuwe, geproduceerd in 2026 (waarom is dat zo belangrijk?) is er eentje te kopen op C24 van een dealer die hem niet op voorraad heeft en hem bij MIDO moet bestellen (is qua prijs ook veelal voordeliger dan bij een NL dealer)

1 like

Of die bestelt ook weer via via uit zijn netwerk waar het gewoon uit de voorraad komt. Misschien dat direct bij Mido kopen het meeste kans op een recent horloge biedt, maar je gaat het nooit zeker weten.
Ik zou me er niet druk om maken maar kijken naar een goede prijs en dan lekker dragen, zit een betrouwbaar werkpaard in dus die kan wel wat hebben.

Meeste juweliers hebben nu led lampjes in de etalage hangen :smiley:

aan de hand wat ik gelezen heb van de ervaring die jij reeds hebt gemaakt lijkt het mij onmogelijk de productie datum te achterhalen.
en als dan toch iemand een datum kan zeggen hoop ik dat hij/zij dan ook met (schriftelijk) bewijs kan komen.

Begrijp je gedachtengang wel maar met een beperkt dealernetwerk en niemand die weet of wil zeggen wanneer jouw NA is geproduceerd, zou ik me bijna afvragen of dit wel jouw keuze moet worden.

Tja dan koop je hem niet. Met zoveel vragen en onderzoek er is nog zoveel meer te koop.

Uit pure interesse… Waar ben je precies bang voor als het horloge 1/2 jaar geleden is geproduceerd?
Moderne oliën blijven zeer goed werken als het horloge niet loopt na mijn weten.
Kwalitatief horloge zou toch tegen even stil liggen moeten kunnen denk ik.

Ik heb een paar jaar geleden een Mido commander datoday via een veiling gekocht full set.
Horloge was verouderde voorraad.
Volledig in de stickers.
Geen beschadiging te vinden.

Uurwerk (powermatic 80) loopt gemiddeld -1seconden per dag. inderdaad goeie kwaliteit/prijs verhouding. Kortom erg blij mee.