Mido Superautomatic

Een tijdje geleden heb ik op een rommelmarkt deze kleine Mido gekocht.

Toen ik naar huis ging voelde ik vreemde bewegingen van de rotor.

Ik dacht in eerste instantie dat de rotor niet vast op de as zit. Thuis, na het gebruik van een verstelbare moer-/pompsleutel (ik had op dat moment namelijk geen goede kastopener thuis), is echter gebleken dat het een bumperautomaat is.

Het binnenwerk lijkt me van heel degelijke kwaliteit en de afwerking is mooi.

De kast is (naar mijn mening) van RVS, “gekleed” met goud. Ik kon echter geen goudmerk vinden. Maar dat is eigenlijk niet belangrijk.

De wijzerplaat roept enige vraagtekens bij mij. Ik heb het gevoel dat alles op de wijzerplaat handmatig (heel kunstig) is geschilderd. Dat kan, waarschijnlijk, niet uit de fabriek zo komen. Wilde iemand de wijzerplaat met gouden verf versieren? Had een horlogemaker tijdens reparatie/service geen vervangende wijzerplaat in plaats van een volledig versleten? Voor mij blijft het een raadsel.

Volgens een forumlid heeft Mido voor de pakking van de opwindas kurk gebruikt. Ik wilde de pakking eigenlijk niet eruithalen. Alleen kijken dus. De pakking is niet zwart, zoals rubber, ik neem aan dat het inderdaad kurk is.

Verrassing voor mij was de dekselring. Die is van dun lood. Dat heb ik ook nog nooit gezien (ik ben bang dat het op de foto niet te zien is).

Het uurwerk is, conform de site van Ranfft, een, tussen 1935 en 1951, exclusief voor Mido gemaakte AS 1081 (Mido 817).

Ik heb een mailtje naar Mido gestuurd, maar heb nooit een antwoord gekregen. Ik weet dus niet van welk bouwjaar is het horloge en wat een horlogemaker aan een gedachte kon brengen om de wijzerplaat over te schilderen.

Het glaasje even polijsten, een authentiek oud bandje erop en voilà!

Groet,
Alex

Mijn beste,

Een plausibel verhaal met scherpzinnige foto’s van een verloren gewaand horloge maken van deze Mido een genoeglijk portret.
Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit memorabele horloge!! (tu)

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Na Coenraad’s warme wijze woorden klinkt mijn “Mooi man!” wat kaal.
Maar 't is niet minder welgemeend.

Mooi verhaal, foto’s en prachtig horloge, veel plezier er mee!!!

mvg, Frans

Een wat meer inhoudelijke reactie dan :wink:

Het is gold-cap, dwz. een gouden opgeperste laag van minimaal 80 micron.

De wijzerplaat is origineel. Ik heb soortgelijke Mido’s met o.a. zwart geverfde tekst en met koperkleurige tekst.

Leuke horloges!

De loodpakking aan de achterzijde is vermoedelijk origineel. In een van mijn Mido’s zat deze ook, maar die was gebroken en is vervangen door een modern alternatief.

Goede vondst, een der eerste automaatjes. Ik raad je een service-beurtje wel aan.
Het horloge is het waard. Geniet ervan!

Prachtig klokje. (tu)
Bij zo’n bumperautomaat voel je echt het gewicht op de schokdemper slaan.
Heel apart ook, de goudmantel die om de kast zit.
Groet, Chris.

Bedankt, Coenraad, voor het compliment.

Helaas zit de draagplezier, gezien de diameter van 29 mm zonder kroon, er niet bij.

Mijn vrouw vindt het horloge prachtig :). Maar dan juist te groot voor haar :(.

Groet,
Alex

Hallo Bernard,

Leuk om te horen dat de wijzerplaat origineel is. Ik dacht ook - welke gek zoveel tijd neemt om de wijzerplaat opnieuw te schilderen?

Ik denk ook dat de loden ring de oorspronkelijke is. Dat waren eerste oplossingen voor de waterdichtheid - loden dekselpakking en kurken opwindaspakking.

Ik zag de kurken pakkingen laatst op de Rikketik. Misschien kan ik deze op zondag weer vinden.

Ik ben (nog) niet van plan met dit horloge te duiken en laat dus (in ieder geval voorlopig) de originele ring in het horloge zitten.

Groet,
Alex

Marconi-A Schreef:

Hallo Bernard,

Leuk om te horen dat de wijzerplaat origineel is.
Ik dacht ook - welke gek zoveel tijd neemt om de
wijzerplaat opnieuw te schilderen?

Ik denk ook dat de loden ring de oorspronkelijke
is. Dat waren eerste oplossingen voor de
waterdichtheid - loden dekselpakking en kurken
opwindaspakking.

Ik zag de kurken pakkingen laatst op de Rikketik.
Misschien kan ik deze op zondag weer vinden.

Ik ben (nog) niet van plan met dit horloge te
duiken en laat dus (in ieder geval voorlopig) de
originele ring in het horloge zitten.

Groet,
Alex

Zwemmen of duiken met zo’n vintage horloge is sowieso uit den boze. Bij waterdichtheid moet je meer denken aan bestand zijn tegen regen en zweet…

Marconi-A Schreef:

Hallo Bernard,

Leuk om te horen dat de wijzerplaat origineel is.
Ik dacht ook - welke gek zoveel tijd neemt om de
wijzerplaat opnieuw te schilderen?

och, bij Seiko’s van ebay verkopers uit Azie komt het regelmatig voor helaas.

en dichter bij huis: speedtimercollection had ook wel eens van die “Bob Ross-jes” :slight_smile:

mooi spul alex!
een generatiekloofje of twee vergeleken met mijn Seiko’s. :slight_smile:

ik heb alleen een hekel aan gouden laagjes omdat ik dan veels te voorzichtig moet schuren en polijsten (oftewel, dat kannik nie :slight_smile: )

Stony schreef:

och, bij Seiko’s van ebay verkopers
uit Azie komt het regelmatig voor helaas.
en dichter bij huis: speedtimercollection
had ook wel eens van die “Bob Ross-jes” :slight_smile:

Hoi Stony,

Ik denk niet dat dit horloge zoveel waard is (of ooit is geweest) dat iemand veel tijd aan het schilderen zou besteden. Dat is hetzelfde als een oude Trabant door Andy Warhall laten beschilderen :).

Wat het polijsten van goud betreft…

Hier is er geen sprake van een vergulde kast, dat erg aan de slijtage is onderworpen. De dikte van deze “gold-cup” is bijna 1 mm, je kunt dat bijna met een massieve kast vergelijken en helemaal wild aan het schuren gaan :D. (Van de andere kant is het goudlaagje zo dun dat er deuken op de luggen zitten - sporen van een kasthouder).

Maar ja, voor mijn is goud niet minder en niet meer dan een ander metaal. Dit specifiek horloge wilde ik niet polijsten - ik wil niet dat het nieuw lijkt.

Groet,

Alex

Iedereen hartstikke bedankt voor jullie leuke reacties en informatie.

Groet,

Alex

Marconi-A Schreef:

Iedereen hartstikke bedankt voor jullie leuke
reacties en informatie.

Groet,

Alex

Hopelijk ben ik niet te laat:D

Gefeliciteerd met de leuke aanwinst(tu)

Nog nooit gehoord dat er kurk en lood in horloges gebruikt werden, weer wat geleerd!

Hallo Tom,

Volgens mij ben je nu juist erg te vroeg (half negen ::o).

Maar voor een reactie is het (bijna) nooit te laat :slight_smile: - ik wardeer alle reacties. Mijn post was dan ook niet als afsluiting bedoeld!

Groet,
Alex