Mijn 1e poets projectje

Zeer mooi werk!

Zo, dat is zeker een metamorfose !

Ben ik ook wel benieuwd naar.

Proficiat, mooi stukje werk.

Mooi geworden!
Heb je al een bouwjaar kunnen afleiden van serienummers?

Ik heb niet zo lang geleden gelezen dat hardlex was geintroduceerd in 1963 namelijk.

Hoe heb je geschuurd? Alleen met de hand neem ik aan, maar bij plat glas en als het iets uitsteekt kun je mooi met het glas naar beneden schuren als je snapt wat ik bedoel. Of heb je voor alle grofheden een blokje gebruikt?

Ik heb ƩƩn keer zo’n CapeCod doekje in mijn handen gehad… volgens mijn belevenis komt dat net een gradatie fijner dan zilver of koperpoets…

Voor wat het polijsten van Plexi betreft… kun je ook eens kijken in een modelbouwwinkel… en dan wel de beter gesorteerde…

https://modelbrouwers.nl/winkel/schuren-en-polijsten/schuur-en-polijstsets/novus-polijstset

ik heb zelf dit setje, bevat schuurpads tot korrel 12000… ja… twaalfduizend!.. je leest het goed…
Complete set kost echter wel dik 36,-…

https://modelbrouwers.nl/winkel/schuren-en-polijsten/polijst-schuurpapier

Daar kun je ook kijken… €0.90 per velletje… tot korrel 6000… geloof me… daar gaat het ook al weer behoorlijk van glimmen… even napoetsen met silvo of CapeCod… en klaar…

Ook gewoon met mineraal glas?

@Hieronimus: Volgens het serienummer en als ik het goed lees komt het horloge uit februari 1977.
Ik heb inderdaad alleen met de hand geschuurd, maar begrijp de rest van je vraag niet zo goed!!

Zelf heb ik het schuurpapier voor een deel bij tools.vocor.nl en een andere deel bij modelbouwers.nl wat @Arie_Kabaalstra hierboven had genoemd…
Fijn schuurpapier is goed verkrijgbaar op het net, er zijn wel grote prijsverschillen tussen de verschillende web shops.

Gefeliciteerd, mooie goed gelukte 1e poetsbeurt.

Het is een tijdloos model en daardoor op design lastiger te dateren. Hij is dus van na introductie van hardlex, maar ze hebben plexiglas nog wel een tijd daarnaast geleverd.
Ik neem tenminste aan dat het plexi is…??

Ergens deze draad worden kleine pads genoemd/getoond. Die gebruik je het handigst door het horloge in een case holder (behuizing houder/klem) te zetten en de pads handmatig te bewegen.
De andere methode is papier op een vlak (bv glasplaat) leggen en het horloge zelf bewegen. Voordeel: gelijkmatige verdeling van het materiaalafname. Maar op een heel bol glas wil je weer geen plat vlak maken, dus meer geschikt voor vlak glas. En volgens mij is dit vlak glas, vandaar mijn vraag.

Mijn enige eigen praktijkervaring is met polywatch en een doekje overigens.

Mineraalglas?.. als dat beschadigd is… niet aan gaan zitten klooien… gewoon een Saffierglas in laten zetten bij een horlogemaker, of bij iemand die bij een groothandel kan bestellen… normaliter kom je als particulier niet makkelijk aan glazen en pakkingen…

Pakkingen moet je ook gewoon vervangen als je een ander glas inzet… anders kan het zijn dat het horloge niet meer waterdicht is…
Ik draai mijn pakkingen meestal zelf… als een glaasje niet helemaal lekker op maat is, dan maak ik de pakking wel op maat…

Mineraalglas is inderdaad een ander verhaal. Had ik bij een ander horloge geprobeerd maar kwam er heel snel achter dat het geen succes ging worden.
Ik beschik helaas nog niet over het juiste gereedschap om zelf glaasjes te vervangen. Wil wel een set aanschaffen maar weet nog niet zo goed wat precies :confused:

Bedankt voor de tips en links :wink:

op zich is het enige wat je nodig hebt: een goede glazen pers… Ik heb een behoorlijke, maar ik ben er nog niet kapot van… mogelijk ga ik die nog een keer vervangen…
Pakkingen kun je met het glas meebestellen, of los bestellen… of… in mijn geval… ik gooi een stuk polyacetaal in de draaibank, duim wat maten in… en druk op de grote groene knop… tijd voor koffie is er amper… want in 2 minuten tijd spuugt mijn Emcootje er een pakking uit…