Heb onlangs een Seiko horloge via MP gekocht, bij aankomst bleek deze in een slechtere staat te zijn dan verwacht. De tijd was nauwelijks af te lezen .
Ik heb een poging gewaagd om het wat te schuren en poetsen, ik moet zeggen dat het resultaat mij heeft verrast zeker gezien mijn ervaring met dat soort dingen en de relatief korte tijd dat ik er mee bezig ben geweest.
Zie hier de voor en na foto’s. Ik heb in mijn enthousiasme geen “voor” foto gemaakt van band.
De stappen zijn heel simpel.
Eerst de band in een mengsel van water en de dusty (dat gele spul van Wibra) en even een paar minuten laten inweken. In de tussentijd het horloge ook ontvet.
Afdrogen en dan schuren met korrel 400, 800, 1000, 1500, 2000, 2500 en 3000. Misschien niet nodig allemaal maar als beginner neem het zekere voor het onzekere.
Nogmaals schoonmaken en afdrogen, dan pas poetsen, in mijn geval met HG koper glans polish.
Het kan vast makkelijker, wie andere tips heeft mag deze delen .
Wat het schuren betreft heb je het goed gedaan… je gaat iedere keer een stapje fijner… en dan zover dat de sporen van de voorgaande schuursessie niet meer zichtbaar zijn… bij voorkeur dan ook in een andere richting schuren… en dat is met een glaasje goed te doen…
Ik dacht bij het zien van beide foto s dat de tweede niet hetzelfde was als de eerste maar bij nogmaals goed kijken , is het toch een Seiko .
Mooi gedaan hoor .
Heel goed dat je alle stappen schuurpapier gebruikt, ik heb er ook heel veel zo aangepakt, je kunt het jezelf iets gemakkelijker maken door je te beperken tot 400-1000-2000-3000 en dan eindpolijsten (ik gebruik Peek), dat is echt meer dan genoeg. Als de krassen niet aanzienlijk zijn dan kun je zelfs 400 weglaten. Na elke poetsronde even met een loupe kijken of alle krasjes gelijkmatig zijn en dan door naar de volgende ronde.
Oh ja, dit is het doosje dat er omheen zat. Ik heb veel Seiko doosjes gezien maar deze nog niet. Geinig en leuk. Deze hoefde ik niet te poetsen trouwens
Ik knip zelf die vellen op in vlakjes ter grootte van een postzegel, daardoor loop je minder kans om de kast per ongeluk mee te schuren en het is lekker handzaam voor glaasjes.