Mijn 1e poets projectje

Heb onlangs een Seiko horloge via MP gekocht, bij aankomst bleek deze in een slechtere staat te zijn dan verwacht. De tijd was nauwelijks af te lezen :smile:.
Ik heb een poging gewaagd om het wat te schuren en poetsen, ik moet zeggen dat het resultaat mij heeft verrast zeker gezien mijn ervaring met dat soort dingen en de relatief korte tijd dat ik er mee bezig ben geweest.

Zie hier de voor en na foto’s. Ik heb in mijn enthousiasme geen “voor” foto gemaakt van band.

De kleine stofjes niet meegerkend :slight_smile:

19 likes

Netjes! Veel plezier ermee :slight_smile:

wauw goed werk!

Mooi resultaat! Veel plezier met de aanwinst.

Mooi resultaat. Maar welke stappen heb je nu ondernomen?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar :wink:

2 likes

Nice! :+1:

De stappen zijn heel simpel.
Eerst de band in een mengsel van water en de dusty (dat gele spul van Wibra) en even een paar minuten laten inweken. In de tussentijd het horloge ook ontvet.

Afdrogen en dan schuren met korrel 400, 800, 1000, 1500, 2000, 2500 en 3000. Misschien niet nodig allemaal maar als beginner neem het zekere voor het onzekere.
Nogmaals schoonmaken en afdrogen, dan pas poetsen, in mijn geval met HG koper glans polish.

Het kan vast makkelijker, wie andere tips heeft mag deze delen :smile:.

1 like

Wat het schuren betreft heb je het goed gedaan… je gaat iedere keer een stapje fijner… en dan zover dat de sporen van de voorgaande schuursessie niet meer zichtbaar zijn… bij voorkeur dan ook in een andere richting schuren… en dat is met een glaasje goed te doen…

en… als laatste inderdaad poetsen met Polish…

Keurig! Ik kan niets anders zeggen.

Is weer een heel net klokje geworden. Netjes gedaan hoor. Leuk om te doen. Zeker als je zo’n resultaat krijgt.

En een nieuwe hobby is geboren !

proficiat

Ik dacht bij het zien van beide foto s dat de tweede niet hetzelfde was als de eerste maar bij nogmaals goed kijken , is het toch een Seiko .
Mooi gedaan hoor . :+1:

He, je kunt ook daadwerkelijk lezen wat het is :stuck_out_tongue_winking_eye:
Goed werk!

Wow wat een verschil, lijkt wel een heel andere klok haha. Keurig resultaat!

Heel goed dat je alle stappen schuurpapier gebruikt, ik heb er ook heel veel zo aangepakt, je kunt het jezelf iets gemakkelijker maken door je te beperken tot 400-1000-2000-3000 en dan eindpolijsten (ik gebruik Peek), dat is echt meer dan genoeg. Als de krassen niet aanzienlijk zijn dan kun je zelfs 400 weglaten. Na elke poetsronde even met een loupe kijken of alle krasjes gelijkmatig zijn en dan door naar de volgende ronde.

Oh ja, dit is het doosje dat er omheen zat. Ik heb veel Seiko doosjes gezien maar deze nog niet. Geinig en leuk. Deze hoefde ik niet te poetsen trouwens :smile:

En bedankt voor alle reacties en tips.

Mijn beste,

Goed gedaan hoor!!
Zo kan die de pols weer sieren.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Wow! Wat een verschil!
Leuk om te zien.
Waar koop je dat fijne schuurpapier eigenlijk?

Op eBay, bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/10PC-3-1-2-x-9-WET-DRY-SANDPAPER-2000-2500-3000-4000-5000-6000-7000-GRIT-/141780764369
Zoeken op “3000 grit” en keuze genoeg.

Ik knip zelf die vellen op in vlakjes ter grootte van een postzegel, daardoor loop je minder kans om de kast per ongeluk mee te schuren en het is lekker handzaam voor glaasjes.

In relatie tot schuurpapier, hoe fijn moet je een capecod-doekje dan eigenlijk inschatten?

1 like