Mijn 1e vintage : Omega Seamaster Cosmic 2000 (1973)

Coole aankoop Daffie!

Deze bouwjaren hebben gewoon schokprotectie op de balansas, op dat punt niet gevoeliger dan je Damasko.
Maar waterdichtheid is een aandachtspunt. Dat je er niet mee gaat zwemmen is logisch. Je wilt alleen weten of hij nog een beetje spatwaterdicht is, of zelfs dat niet. Zo nee: oppassen met handen wassen. In de zomer zonder jas op de fiets een buitje meepakken? Horloge afdoen.

2 likes

Hey,

Thx! :thumbsup: Kan bijna niet wachten tot morgenā€¦:grinning:

Goed punt van de waterdichtheid. Nu zou ik sowieso al veel voorzichter zijn, maar goed om te weten dat zelfs handen-wassen een aandachtspuntje is bij zoā€™n klokje. Even afdoen is een kleine moeiteā€¦

Ps dit model kan alleen worden geopend door het glas te verwijderen heb ik gelezen. Afgelopen jaar heeft de klok een servicebeurt gehad (waarbij ook het glas is vernieuwd). Omdat de klok al 44 jaren jong is, en Omega aangeeft waterdichtheid kan worden gegarandeerd tot max 15 jaar, lijkt mij dat de klok niet meer zal vallen onder de originele 60m waterdichtheid.

Zit ik dan in de juiste richting qua conclusie?

Een monoblock is over het algemeen gemakkelijker waterdicht te houden dan een kast met een deksel. Als de kroon ook is vervangen is het best mogelijk dat hij nog wat water tegenhoud. Zoek een horlogemaker in je buurt. Jij bent de komende decennia toch niet van het virus af, dus je moet er toch een ā€œhebbenā€. Laat het horloge even afpersen. (Hoeft niet duur te zijn). Kan best zijn dat hij nog een beetje ā€œratingā€ heeft. Stel dat hij pas bij 3ATM of 4ATM lucht laat passeren dan kan hij best een spatje hebben hoor. Meten is weten.

Bij een model uit bv deze periode zouden je kansen op waterdichtheid een stuk lager zijn (zeg maar verwaarloosbaar):

Wederom dank voor de info! Ja voorlopig onder de pannen met het virus :slight_smile:

Dacht ergens te hebben gelezen dat de Cosmic 2000 een monoblock constructie betreft? (sowieso geen dekselā€¦toegang tot uurwerk via de bovenkantā€¦glas eraf blazen blijkbaar :smile:)

Onderhoud is gedaan bij Ferry Schweitzer (vintagehorloges.nl in heerlen)ā€¦blijkbaar een gerenomeerde naam vwb Omega onderhoud. Nu nog iets vinden in de buurt :slight_smile:

Wat een plaatje dat wijzerplaatje David :+1:
Hele mooie instap in de vintagewereld me dunkt.
Deze zal wel al beschikken over een snelverstelling van de datum denk ik. Als het een semi-snelverstelling is moet je telkens als ie verspringt op 12u even terugdraaien en opnieuw naar 12u brengen, dan verspringt de datum ook.
Veel voorpret toegewenst met deze fijne Omega!

1 like

Dankjewel John! :thumbsup:

Voor zover ik heb gelezen heeft dit model een snelverstelling, maar dat zal ik morgen snel genoeg zien (tenzij alles nog goed staat ingesteld uiteraardā€¦).

Ik kan niets vinden over gangreserve maar ik gok dat het zoā€™n 32-40 uur oid zal zijn?

De voorpret is er sinds gisteren sterk :slight_smile: Lang geleden dat ik zoveel plezier en een goed gevoel heb gehad bij de aanschaf van een nieuwe klok (en ja zelfs de Damasko was minderā€¦)

2 likes

Dat zal zoiets zijn.
Mijn ex vintage Tissot die met een Omegakaliber uitgerust was liep zoā€™n 36 uur naar ik me herinnerā€¦

1 like

ā€¦en daar is ie danā€¦om de pols. Enorm leuke klok. Ben aangenaam verrast. Misschien iets aan de kleine kant voor mijn flinke polsen, maar staat denk ik niet eens zo verkeerd. Heerlijk licht! :innocent:

11 likes

Mooi! Voor een dress watch kan het formaat best vind ik. Veel plezier er mee :slight_smile:

1 like

Dankjewel! :thumbsup:

1 like

Gefeliciteerd en qua formaat toch prima!

1 like

Thx :thumbsup: Is even wennen maar ik denk niet verkeerd inderdaad.

1 like

Heb ik ook last van. Mijn grootste is 45mm en kleinste 34mm. Draag ze allemaal en is idd even een paar uur wennen en dan doet de betreffende arm weer gewoon mee.

1 like

Mooi hoor die vintage Cosmic :ok_hand:

Veel plezier ermee!

1 like

Preciesā€¦

Sterker nogā€¦ik denk dat mij dit beter gaat bevallen dan een grotere klok. Klein en licht. Enige puntje van aandacht voor mij wordt dat ik voorzichtiger zal moeten omspringen met deze vintage dan met mijn Damasko nodig wasā€¦due kon een stootje hebben :wink:

2 likes

Dankje! Ben er zeer blij mee :thumbsup:

Welkom nieuwe vintage lover. Come and join the dark side

1 like

Mooi man! :thumbsup:
Wel een veilige keuze wat betreft vintage lijkt me , design is dan ook nog redelijk modern(in mijn optiek)! :ok_hand:

1 like

Zou wel 's een cal. 1012 in kunnen zitten. Geen feest om aan te werken, maar ze zijn wel heel mooi af te regelen. Stoer ding, mooi!

1 like

:thumbsup: :slight_smile: