Mijn 2e project “reparatie en service van een Lings 21 Prix”

Enige tijd terug zag ik ergens op internet een Lings 21 Prix Chronostop voorbij komen. Omdat mijn aandacht de laatste tijd iets verlegd is richting Chronografen, viel mij oog op dit model. De naam klonk mooi de wijzerplaat zag er leuk uit. Al met al een beste uitstraling. (over deze uitspraak kom ik later in het stuk terug)

Een paar weken later valt mijn oog binnen het forum op de topic van @BasV die een defecte Lings 21 prix aanbood. Tevens was er een tweede forum lid @Carpe_tempus die een donor Lings had liggen en deze kosteloos ter beschikking wilde stellen. Omdat ik naarstig op zoek was naar een nieuwe project, leek me dit wel wat.

Ik heb de defecte Lings en de donor Lings mijn kant op laten komen. Met dank aan @BasV en @Carpe_tempus

In de tussentijd zoveel mogelijk info zien te vinden over dit horloge. Dat viel nog niet mee. Gelukkig was er in het verleden al een topic over de Lings geschreven. Na het lezen van dit topic had ik al meteen spijt van mijn plan. Ik had beter aan de voorkant onderzoek moeten doen. Maar goed het was even niet anders en ik zou het er mee moeten doen. :face_with_raised_eyebrow:

Gelijktijdig vielen de twee Lings op de deurmat. Met de teleurstellende info die ik reeds had gelezen over dit model ben ik toch vol goede zin aan mijn project begonnen. De defecte Lings zag er overall het beste uit en deze ben ik dus gaan demonteren. Bij het losmaken van de achterzijde viel mij al op dat het materiaal van dit klokje te wensen overlaat. Lijkt wel goedkoop goud / brons kleurig blik achtig materiaal. Glas is gewoon plastic. Het uurwerk eruit gehaald en toch maar begonnen met het demonteren hiervan.

Het demonteren van het uurwerk was redelijk simpel en al snel werd zichtbaar dat het kwalitatief geen hoogstandje is. Geen mooie rood gekleurde juwels maar koperkleurige uitsparingen waar de tandwielen in liepen. Zelfs het anker was gewoon voorzien van twee hardmetalen pinnen die het escape wiel aandreven.

Ondanks dit steeds de focus gehouden, het is een project en je zal er zeker weer van leren. Dat laatste klopt zeker. Ik had het probleem waarom de Ling niet liep snel gevonden. Van de twee hardmetalen pinnetjes op het anker was er 1 afgebroken, hierdoor werd het escape wiel niet aangedreven.

Met de onderdelen van de donor Lings het probleem op kunnen lossen. Echter het monteren van het uurwerk was een hele opgave. Niet meerdere bruggen om de tandwielen op zijn plaats te houden, nee 1 plaat die alle draaiende onderdelen ondersteund. Met de nodige zweetdruppels en geduld alle draaien wieltjes weer netjes op zijn plaats gekregen. Verder liep de balanceveer wat scheef maar dat was redelijk simpel te verhelpen.

Alles weer voorzien van verse olie en vet en het uurwerk was weer in leven. Alles weer ingebouwd en hoppa het horloge zag er weer, voor het oog stralend uit. Om het af te maken via het forum nog een mooi bandje kunnen scoren via @BG1.

Volgens mij ben ik de eerste die een reparatie en een service heb toegepast op een vintage kermis horloge……:tired_face: Want na mijn geweldige project ben ik wel tot de conclusie gekomen dat de Lings 21 Prix Chronostop niks anders kan zijn dan een goedkoop kermis horloge dat in de jaren 60 te winnen was op de kermis. Verder kan ik nog vermelden dat ik nu weet wat ze met een chronostop bedoelen bij dit horloge, het is niks anders dan een palletje die het Balancewiel stil zet. Waardoor het complete uurwerk stil ligt. Je hebt er dus helemaal niks aan.

Als er in de toekomst dus nog andere hobbyisten zijn die aan zo’n project willen beginnen kan ik zeggen niet doen gewoon de Lings links laten liggen.

Ondanks alles was het een zeer leuke ervaring en ben ik weer een illusie en een Lings rijker. Ik weet zeker dat hij gezien deze ervaring toch de doos wel een paar keer mag verlaten om een dagje mee op pad te gaan, zeker als ik ergens een kermis ga bezoeken. :joy:

Bedankt voor het lezen en hoop dat iemand er in de toekomst mogelijk iets aan heeft.

31 likes

Mooi horloge om te zien! Tof verhaal, thanks.

Zeer heldere benaming toch? :smile:

Dank voor het delen, leuk verhaal hoor!

Gewoon een 2e horloge ernaast dragen,
kan je hem daarmee weer gelijkzetten.

mooie reportage trouwens…
wie 't kleine niet eert… :sunglasses:

Nee hoor, je bent niet de eerste die dit soort horloges uit elkaar haalt en weer in elkaar zet. Ik heb er zelf al verschillende gedaan.
Het is een uitdaging om zo’n penanker weer goed aan het lopen te krijgen. Dat is dan voor mij de kick.
Een goed gesteend uurwerk demonteren, schoonmaken en weer monteren kan iedereen, maar dit vergt toch iets meer doorzettingsvermogen :wink:

2 likes

Leuk verhaal.

Mooi verhaal. Bedankt. Ondanks de wanhopig slechte kwaliteit: succes ermee!

Knap doorgezet van je. Hoe zit het met die merknaam: op de eerste foto’s staat ‘Ling’ en op de laatste ‘Lings’. Andere kermis? :smile:

Ondanks de kwaliteit van het uurwerk…een leuk verhaal!!

Een goed verhaal over een leuk project.:+1:

Goed gezien was me nog niet eens op gevallen :rofl: 1e was de defecte en ik heb de wijzer plaat van de donor gebruikt deze zag er het beste uit. Blijkbaar heb je dus een ling en een lings, moet niet gekker wórden :grinning:

1 like

Ling èn Lings >> links laten liggen
:slight_smile:

Leuk verslag, dank voor het delen.
Je leert altijd bij van zulke projecten, dus alleen daarvoor is het al leuk en nuttig.
Op naar het volgende project!

:joy:

Leuk topic! :+1:

En tien keer minder reacties dan in een rel topic :thinking:

1 like

Leuk verslag om te lezen. :smile: :+1: Penanker uurwerken komen hier niet zo vaak voorbij. Dit is een Lapanouse 1 Jewel denk ik?

Ah. Mooi werk. Goed gedaan. En gefeliciteerd met je nieuwe (kermis) horloge.

0 jewels zo te zien

1 like

Dan kan het staal lekker tegen elkaar aan wrijven! What were they thinking? :joy: