Mijn bezoek aan de nieuwe Baltic-winkel in Parijs

Leuk verslag van een sympathiek merk. Had ooit een probleem met een tropic op mijn Aquascape en kreeg gewoon een nieuw bandje opgestuurd :+1:t2:

1 like

Leuke tip en verslag! :+1:

Deze vind ik fraai! :star_struck:

2 likes

Tweede bezoek aan de Baltic-winkel

Vandaag ben ik opnieuw langsgegaan bij de Baltic-winkel, dit keer vooral om de Aquascaphe Classic en de MK2-modellen te passen. Dat alleen al was leuk genoeg geweest, maar mijn bezoek liep uit op iets waar ik nog lang met een glimlach aan terug zal denken.

Toen ik binnenkwam, sprak dezelfde medewerker mij aan. Hij vroeg of ik bij mijn Hermétique Dual Time Enduropale destijds ook de groene rubberen band had besteld. Ik vertelde dat ik voor de zwarte was gegaan om veilig te blijven en dat ik die er eigenlijk meteen had afgehaald om de beads-of-rice band te monteren, omdat die naar mijn smaak het mooist bij het horloge past.

Hij keek even naar mijn pols en zei vervolgens dat hij nog een groene band achter in het magazijn had. Of ik interesse had? Natuurlijk wilde ik die wel even zien. Hij verdween naar achteren en kwam even later terug met de band in zijn handen. Binnen een minuut had hij hem op mijn horloge gezet en zodra ik hem omdeed was ik eigenlijk verkocht. De kleur geeft echt een zomerse uitstraling en past perfect bij zonnige dagen.

Voordat ik kon zeggen dat ik de band wilde kopen, zei hij dat ik hem mocht houden. Gratis. Ik was compleet verrast en zei nog dat ik er gewoon voor wilde betalen, maar hij stond erop. Hij stopte de band in een mooi envelopje en na nog wat napraten ben ik met een grote glimlach richting mijn trein vertrokken. Een onverwacht gebaar dat mijn dag echt bijzonder heeft gemaakt.

Aquascaphe-modellen passen

Natuurlijk heb ik ook nog de verschillende Aquascaphe-modellen gepast. Allemaal maken ze een goede indruk, maar de Classic spreekt mij persoonlijk het meest aan. De MK2 mag er echter zeker zijn, vooral dankzij de crown guards. Qua formaat ging mijn voorkeur daarbij uit naar de 39,5 millimeter. De 37 millimeter vond ik zelfs voor mijn smalle polsen iets te klein; bij een duikhorloge komt dat formaat simpelweg wat minder goed tot zijn recht vind ik.

De titaniumversie van 41 millimeter met keramische lunette is eveneens interessant. Het horloge is enorm licht—misschien zelfs iets te licht in combinatie met een rubberen band—maar de afwerking is uitstekend.

Voor de vergelijking heb ik de verschillende modellen naast elkaar op de foto gezet, zodat jullie zelf het formaat en de verhoudingen kunnen beoordelen. Wat ik erg knap vind aan Baltic, is dat ze de horloges relatief slank weten te houden. Bij sommige special editions lukt dat minder goed: de Scalegraph Transat Café L’Or Limited Edition komt uit op 14,1 millimeter, maar als die dikte geen probleem vormt, heb je wel een prachtig horloge. De prijs van 2.100 euro moet je dan nog wel even incasseren.

Op foto’s staat ook de Scalegraph Tour Auto 2025 Limited Edition, die ik even mocht passen van een medewerker. Dit exemplaar was nummer 000/400, wat toch een leuk detail blijft. Ze hadden toevallig nog één exemplaar in de winkel liggen, voor wie nog op zoek is.

5 likes

@Pixel dat heb ik zeker. De 39,5mm beviel erg goed. Ik heb tocht een lichte voorkeur naar de classic. Zie ook mijn verslag van mijn tweede bezoek.

1 like

Dank je wel

1 like

Echt top! Ik had geen probleem met een bandje en liep de winkel uit met een gratis nieuw bandje. Dit maak je niet vaak mee :smiling_face:

Leuk. Staat genoteerd voor mijn volgende bezoek. Liep vandaag voor de tweede keer binnen om een aantal modellen nog even iets beter te bekijken en in plaats van koffie kreeg ik iets anders aangeboden, namelijk een nieuw bijpassend bandje, geheel gratis en voor niets.

2 likes

Mee eens. Ik vond de 37mm ook echt te klein. De oude kende ik niet, maar deze winkel is inderdaad heel centraal gelegen.

1 like

Cool man. Leuk, uitgebreid verslag. Bedankt om te delen.
Als ik zo de foto’s zie dan zou de 37mm ook niet direct mijn voorkeur hebben. En die originele Blue/Gilt blijft wel leuk. Misschien moet ik zelf nog maar eens langs gaan.

1 like

Dank je wel. Zeker de moeite waard om langs te gaan.

Ik dacht dat de Classic discontinued zou worden? Volgens mij las ik dat in een artikel over de MK2 maar ik kan het mis hebben.

Ondanks de overeenkomsten hebben ze toch een hele eigen look en feel. Even een snelle foto:

2 likes

Dat zou zomaar kunnen dat de classic discontinued wordt. Mee eens dat ze een eigen smoel hebben en geslaagd, maar mocht ik voor de keuze staan dan denk ik dat ik naar de classic zou grijpen.

1 like