Vandaag ben ik even langs de nieuwe winkel van Baltic Watches in Parijs gegaan. De winkel is pas twee weken open, dus ik was wel benieuwd hoe het eruit zou zien. Mijn enige Baltic tot nu toe is de Hermétique Dual Time Enduropale (de gelimiteerde versie), die ik destijds via de website heb gekocht. Dat deed ik vooral op basis van recensies op horlogefora, waaronder dit forum, en dat vertrouwen bleek gelukkig terecht. De foto’s plaats ik helemaal aan het eind ![]()
Eerste indruk
Toen ik binnenkwam viel meteen op hoe netjes en overzichtelijk alles eruitzag. De horloges liggen gewoon open en je mag alles passen wat je wilt. Dat vind ik persoonlijk altijd fijn, zeker bij een merk waar je niet dagelijks mee in aanraking komt.
Ik droeg zelf mijn Enduropale en raakte daardoor al snel aan de praat met een medewerker. Hij vertelde dat de gelimiteerde serie waar mijn horloge bij hoort binnen 6 uur uitverkocht was. Verder zei hij dat vooral de VS een grote markt voor Baltic is. Amerikanen zouden volgens hem sneller nieuwe merken proberen, en het feit dat Baltic ooit via Kickstarter is gestart (Amerikaans platform) helpt daar blijkbaar ook bij.
Het personeel was trouwens heel relaxed. Ik kreeg alle tijd om rond te kijken zonder dat iemand constant in mijn nek stond te hijgen. Echt fijn. Het enige wat ik een beetje miste, was een kopje koffie. Dat had het bezoek nog net iets leuker gemaakt. Maar goed, rondom de winkel zitten genoeg koffietentjes, dus dat is geen ramp.
De horloges zelf
Ik was al tevreden met mijn eigen Baltic, maar vroeg me wel af of de rest van de collectie net zo goed was. Nou, dat is zeker zo. De afwerking, het formaat en de vorm van de kasten vond ik allemaal verrassend goed voor de prijs.
Het horloge dat me het meest is bijgebleven is de Aquascaphe Dual-Crown. Die heb ik even gepast, en vooral de donkerblauwe sunburst-wijzerplaat vond ik echt prachtig. Misschien dat die er ooit nog eens komt… maar eerst moet er iets anders uit mijn collectie verdwijnen.
Conclusie
Als je in Parijs bent en je houdt van horloges, dan zou ik zeker even langsgaan bij Baltic. De winkel is mooi, het personeel is vriendelijk en je kunt op je gemak alles bekijken en passen. Ik vond het bezoek in ieder geval de moeite waard.
Foto’s van de winkel
Foto’s van de horologes