Mijn Certina Blue Ribbon

Prachtig!! Dankje voor deze mooie bijdrage.
40 jaar is heel wat en door de oorlog heen, zeer bijzonder.

1 like

Laat ik dit draadje weer eens oppakken :slight_smile:

Nadat mijn moderne horloge wederom het loodje had gelegd was ik toe aan iets meer klassiek. Toen bedacht ik me opeens dat ik lang geleden het ā€œgouden horlogeā€ (zo omschreef mijn familie het altijd) van mijn opa had geĆ«rfd.

Na een korte zoektocht op zolder vond ik het weer en ben ik aan de hand van het merk en type aan het googlen geslagen. Als snel kwam ik op dit forum uit en tot mijn verbazing vond ik een aantal vrijwel dezelfde verhalen! Heel mooi om zoveel herkenbare verhalen te lezen!

Ook deze gouden Certina Blue Ribbon heeft mijn opa (in 1979) gekregen voor 40 jaar trouwe dienst bij DSM. Gezien de staat van het horloge vermoed ik dat hij het tot aan zijn dood eind jaren 80 niet of nauwelijks heeft gedragen.

Vervolgens heb ik het als 8-jarig jongetje gekregen als erfstuk. Ondanks dat ik onder de indruk was van het krijgen van een ā€œgouden horlogeā€ is het als kind uiteraard niet heel bruikbaar en is het in de kast beland.

Gelukkig hebben mijn ouders het goed voor me bewaard, heb ik het daarna zelf keurig opgeborgen in het doosje van huis naar huis verhuist en ben ik nu ruim 30 jaar laten eindelijk oud genoeg om het zelf met trots te gaan dragen :wink:

Graag wil ik de fotoā€™s bij deze met jullie delen en meteen om jullie hulp vragen. Er is namelijk 1 probleem: Het horloge loopt voor geen meterā€¦ De secondewijzer loopt goed maar de andere twee wijzers kruipen gedurende de dag hooguit een paar uurtjes vooruitā€¦

Wie kan mij helpen het uurwerk van dit horloge weer in goede staat te krijgen? Ik lees hier goeie verhalen over @PeterLC. Als hij/je nog in business is kom ik graag in contact.

3 likes

Ik heb er wel een paar ā€œgedaanā€ van deze. Maar heb even niet meer op mijn netvlies of dit uurwerk (een Certina 25-651; vrijwel zeker) een chausseerad of een separate minuutpijp heeft. In het laatste geval weet ik precies wat er gebeuren moet (naast/tijdens een volledige servicebeurt). In het eerste geval moet je gaan zoeken naar een donor-onderdeel dat nog voldoende klemming heeft. :crossed_fingers:

Edit - ik zie dat dit draadje over mijn service gaat. :face_with_hand_over_mouth: En ik zie een minuutpijp. Gaat dus lukken. Ik herinner me wel dat er geen opwindveren meer leverbaar zijnā€¦

Maar ik neem voorlopig even geen werk meer aan, zeker dit jaar niet meer. Het is trouwens geen volgouden horloge; het RVS deksel is daar eigenlijk 100% de verklikker van. Het zal 20 micron verguld zijn; genoeg om niet snel door te slijten. Maar een achterdeksel met 20 micron goud slijt WEL door, vandaar.

1 like

mooi verhaal :+1:, mooie certina :+1:, goed opgeknapt :+1:

Mooi verhaal, mooi horloge, mooi merk en mooi stukje werk van PeterLC :ok_hand:

Mooi horloge met mooi verhaal.
Is waarschijnlijk horloge met z.g gouden kap.
Staat dan een goudkeurtje in een van de kastbeugels.
De wijzerklemming is denk ik onvoldoende.
Horloge zal inmiddels ook een onderhoudsbeurt nodig hebben. Dan kan een wijzerklemming ook gelijk in orde gemaakt worden.
Suces.
Groet
Jan

1 like

Hier zal je wel een horlogemaker vinden, die je kan helpen:

1 like

Ik heb ook pas een Elka gekocht ook van de Staatsmijnen.
Maar die was uit de jaren 50.

Deze Certinaā€™ s zijn van uitmuntende kwaliteit! Het enige lastige euvel is het datumradje. Dat gaat wel eens stuk en is nauwelijks nog te krijgen, en al helemaal niet voor normale bedragen. Het is me gelukt, met hulp van tips hier op HF om dat radje te ā€™ repareren '.

1 like