Mijn Certina Blue Ribbon

Beste forumleden.
Hierbij wil ik het verhaal van mijn Certina Blue Ribbon uit (vermoedelijk) 1971 delen.

Vlak na de tweede wereldoorlog (1946) ging mijn opa (Jan) aan de slag bij de Staatsmijnen, later DSM. Daar is hij uiteindelijk op de tekenkamer komen te werken heeft daar het gigantische industriegebied rond Geleen helpen opbouwen / ontwikkelen. Jaren later (2016 / 2017) loop ik daar ook rond, bij de bouw van een nieuwe productie-eenheid (fabriek).

Toen hij 25 jaar bij de staatsmijnen/DSM werkte kreeg hij een “gouden” horloge van zijn werkgever, zoals dat vroeger wel vaker gebeurde. Dat vergulde horloge is een Certina Blue Ribbon. Hoe weet ik dat?
Achterop het horloge staan de volgende inscripties: J. Smeekes (mijn opa), het logo van DSM, en de cijfers 1946 - 1971. Daarnaast wist mijn inmiddels bijna 93 jarige grootmoeder (zij is van 1924) dit nog haarfijn uit te leggen.

Wat mijn oma niet wist is wat voor horloge zij na het overlijden van opa nou eigenlijk precies om had. Op een mooie dag dat wij op bezoek waren vertelde ze over het horloge, en hoe het zichzelf opwind bij de beweging van de pols etc. Maar ook dat ze eraan dacht om het uurwerkje te laten vervangen door een quartz uurwerkje, want het liep toch wel voor (of achter, weet ik niet meer) en de datum verzetten was ook niet meer mogelijk.

Uiteraard schrok ik hier van (ze had het al eens met een ander klokje ook laten doen) en heb haar gevraagd het horloge aan mij mee te geven zodat ik het kon laten servicen. Het zal wel nog nooit geserviced zijn waarschijnlijk. Het horloge heeft toen een aantal jaren bij mij thuis gelegen. Heel lang kon het financieel steeds niet, daarna steeds niet meer aan gedacht het horloge te laten servicen… Maar een paar weken terug heb ik mij aangemeld bij dit forum en toen kwam e.e.a. op gang.

Na wat heen en weer ge-pb met een aantal mensen ben ik bij forumlid @PeterLC terecht gekomen. Na wat heen en weer ge-pb met hem ben ik 21 april bij hem in zijn atelier geweest om het horloge af te geven. We hebben uiteraard wat gepraat over horloges in het algemeen, zijn horloge werk/hobby, mijn horlogetik en natuurlijk het horloge van opa. Uiteraard gevraagd of hij het horloge open wilde maken (durfde dat zelf niet).

Wat bleek bij het openen? Er stonden aan de binnenkant van de caseback twee streepjes gekrast. Peter vertelde me dat ze dat vroeger bij onderhoud deden om te markeren dat er onderhoud was uitgevoerd. Anders dan gedacht was er dus al twee keer een service uitgevoerd.
Daarna werd het horloge getest. Het bleek een behoorlijke afwijking te hebben in seconden per dag, en ook de amplitude (wat wordt daarmee bedoeld bij een horloge Peter? (heeft hij uitgelegd)) was niet heel fris. En wat een afwijking bij kantelen van het horloge…

Enfin, onderhoud was nodig, en dat is nu gebeurd.

Zonder verder al te veel tekst hierbij de foto’s die iedereen natuurlijk wil zien :slight_smile:

Met dank dus aan @PeterLC voor de vakkundigheid en professionaliteit, en natuurlijk de foto’s…

Uit elkaar halen:
Alle onderdelen los:

Die gaan in de schoonmaakmachine:

Terug opbouwen:

Veerton en veertonkloof

Raderwerk + kloof

Wijzerverzetwerk:

Peter zag dat niet alle cijfers op de datumschijf meer lekker waren en heeft de 4 van de 24 weer netjes bijgetipt

en gemonteerd:

En verder met opbouwen van de achterzijde:

Daarna bleek ook dat het datumvenstertje niet helemaal vast meer zat, dus dat heeft hij ook nog opnieuw gelijmt:

Daarna het uurwerkje weer in de kast gezet en aan de testaparatuur:

+/- 0 seconden per dag. Dat heeft hij later iets afgesteld op iets voorlopen per dag omdat uit zijn ervaring deze waarde nog wat zakt na het onderhoud.

Daarna kon de rotor er weer op:

Hierbij nog een foto van het opnieuw gepolijst glaasje:

Ik heb begrepen dat Peter het een prachtig uurwerkje vond waar hij met veel plezier aan heeft gewerkt.
Ik kan niet wachten tot ik het horloge weer terug heb, en kan de reportage gelukkig nog aan mijn grootmoeder laten zien. Nu het horloge nog :slight_smile:

Dank PeterLC voor het vakkundige onderhoud. Ik ben er erg blij mee!

40 likes

Heel mooi, zuinig op zijn.

Heb zelf ook een blue ribbon met speciale betekening waar een 25-651 caliber in zit met DS systeem. Vermoed dat die van jou een 288 caliber heeft, maar wel nieuwsgierig nu.

Hier wellicht een interessante link voor je:

2 likes

Erg mooi verhaal,en uiteraard grote vakmanschap van PeterLC. :thumbsup:

En nu genieten geblazen van deze mooie Certina! :wink:

2 likes

Leuk! Is een 25-651 hoor. Heb aan de nodige vintage Rolex en Omega’s mogen werken, en deze is “right up there with them”.

Kleine aanvulling - waren geen streepjes, maar on-ontcijferbare krabbels. Zoals zo vaak. Ik ga niet zitten krassen in een achterdeksel, maar gebruik een heel dun-schrijvende viltstift. Is er met een wattenstaafje met alcohol zo weer af na de volgende beurt.

Enne - ik verwacht wel eigen pics na ontvangst van 't klokkie. :wink: Deze wel met toestemming gebruikt trouwens. :thumbsup:

4 likes

Mooi, vanwege het jaartal dacht ik anders. Leuk iig te lezen dat het idd een mooi uurwerkje is. :slight_smile:

En idd zoals Techca al aangaf, mooi werk. Ook leuk dat je deze foto’s maakt en deelt! :+1:

2 likes

Die link ga ik eens bekijken. Altijd leuk om meer informatie over je horloge te weten komen. Dank voor de link.

@PeterLC uiteraard eigen foto’s komen nog als ik het horloge terug heb, maar van het uurwerk zal ik ze zelf niet maken, durf de case nog steeds niet zelf te openen. :slight_smile:

1 like

Fantastisch dit :+1:

1 like

Prachtig verhaal en mooi stukje werk ! :relaxed:

1 like

Mooi verhaal met leuke historie en ook weer gave plaatjes.:+1:

1 like

Altijd leuk om te zien hoe een mooi horloge nieuw leven wordt ingeblazen :thumbsup:

1 like

Het lijkt wel weer een nieuwe ! :ok_hand:

1 like

nice !

1 like

Mooi verhaal en een nog mooier horloge. Heb het kunnen zien toen ik recentelijk bij @PeterLC was voor mijn Breitling. Prachtig weer als nieuw opgebouwd, mooie wijzerplaat en een fijne nagedachtenis aan je opa, kan weer voor een hele tijd mee.

1 like

Prachtig verhaal. Doet me eraan denken dat ik nog een Certina 288 certidate liggen heb van m’n schoonvader die waarschijnlijk ook een beurtje kan gebruiken.

1 like

Groeten uit de Staatsmijnen

Als iemand mij nog aan een originele kroon kan helpen. Graag.

2 likes

Voor de mensen die het interessant vinden om het uurwerk te zien:

Wellicht heeft deze man nog met jou Opa samen gewerkt.
Het is overigens geen familie van mij, heb het klokje in het verleden van iemand overgenomen.
Ik zit eraan te denken om het uurwerkje ook te laten servicen, en misschien de caseback onder handen laat nemen.

Helaas zit er op deze originele Certina geen originele kroon :confused:

2 likes

Heel mooi werk zeg!đź–’

1 like

Fantastisch. Krijg kippenvel hiervan. Ze zullen elkaar misschien wel gekend hebben inderdaad. Ik zal de naam eens bij mijn grootmoeder vragen, wie weet.

Ik ben benieuwd, wie weet.

Heeft dit verhaal toch geen einde gekregen :smile:

Weer een mooi verhaal/verslag!!!

1 like