Nee Martin, ik bedoel de Poljot 3017 die eind jaren vijftig verscheen.
Dit is ook een Venus.
De eerste Seagull chronograaf komt ook ten tonele rond deze tijd.
Vijf jaar geleden, werden op de Duitse ebay horloges met de naam Renee Barton aangeboden met zo’n Seagull uurwerkje.
De afwerking was ongeveer hetzelfde als de Poljot, maar had wel Schokdemping voor de Balans.
Die lijkt er inderdaad wel heel veel op. Blijkbaar had deze Poljot dezelfde oorsprong.
Misschien dat ze meerdere machines voor de fabrikatie van dit uurwerk hebben verkocht, aan zowel de russen als de chinezen.
De chronograaf is de doorontwikkeling van de
Venus. Waar de strela kaliber van is afgeleid weet
ik niet. Ik denk eerlijk gezegd niet dat kwa
uurwerken de chinezen bij de russen hebben
afgekeken. Volgens mij zijn beide industrieen op
een gelijke wijze ge-jumpstart met behulp van
gediscontinueerde zwitserse apperatuur. Als ik me
niet vergis komt bijvoorbeeld de Poljot 3133 voort
uit de Valjoux 7734, dankzij overgekochte
machinerie
In het boek “Faszination Sowjetische Uhren” van Ceyp/Pachnicke staat op blz. 32 over het Russische caliber 3017, wat in de oorspronkelijke Strela’s van de jaren '60 zit:
Chronographenwerk mit Schaltrad, 19 Steine, Kaliber 3017, Handaufzug, Schraubenunruh, Stoßsicherung, 45-Minuten-Stoppzähler, Werk: Bauweise Venuskaliber 179, 18 000 Hlbschwingungen, Stegbreite 18 mm, Gewicht: 36 gr.
…en in de tweede verbeterde uitgave (in feite gewoon ‘deel 2’) staat over het caliber 3133 op blz 88:
Es ist weitgehend baugleich met dem Schweizer Valjoux 7734 Kaliber. Die Übereinstimmung ist dabei so groß, daß sich bei Reparaturen sogar einige Bauteile zwischen denWerken tauschen lassen.
Super-interessante post - die ik zeker ga uitprinten en nog 3 keer ga lezen…
Ook je foto’s zijn gewoon erg mooi - een mens zou zijn horloges bijna ondersteboven beginnen te dragen ! ! !
Ahum, ik stelde de vraag net ook op WUS: weet jij soms wat hier in zit ?
Morse heeft het mij eens gezegd, maar ik ben al een beetje vergeetachtig aan het worden
Zo zie je, mijn kennis van de russische varianten kan nog wat worden bijgespijkerd.
Grappig is dat de poljot, volgens jou boek, op de Venus 179 gebaseerd is, en de SeaGull dus op de 175. Een verschil tussen die twee zou kunnen zijn dat de poljot een 45-Minuten-Stoppzähler heeft, en bij de sea-gull een 30-minuten variant zit.
Leuk zo’n forum, wordt je steeds weer wat wijzer :)-D
Bij de Russen is ook een fabriek, de Chaika, die heeft ook horloges voor de Chinese markt gemaakt in de jaren '50/'60 geloof ik. Chaika betekend ook zeemeeuw. Ik zal het eens uitzoeken. Volgens mij was er laatst een artikel over op het russische deel van Watchuseek.
Zéér goed verhaal Martin. Zelf heb ik ook een paar Chinezen nu en ik ben er erg over te spreken. Het enige probleem lijkt me dat als er wat kapot is dat er geen hersteller is met onderdelen. Daarom heb ik voor de zekerheid een extra exemplaar gekocht, mocht er eens iets fout gaan. Dan kan gemakkelijk, want aan de prijs ligt het niet.
Zéér goed verhaal Martin. Zelf heb ik ook een paar
Chinezen nu en ik ben er erg over te spreken. Het
enige probleem lijkt me dat als er wat kapot is
dat er geen hersteller is met onderdelen. Daarom
heb ik voor de zekerheid een extra exemplaar
gekocht, mocht er eens iets fout gaan. Dan kan
gemakkelijk, want aan de prijs ligt het niet.
Hoi Jürgen,
Dank je
Vaak is het probleem groter om een horlogemaker te vinden die aan deze uurwerken wíl werken, want er zijn nog een hoop vooroordelen. Vaak is het het goedkoopst om gewoon een nieuw uurwerk te kopen, en die er in te (laten) zetten. Deze uurwerken zijn over het algemeen vrij goed te verkrijgen. Cousins UK heeft bijvoorbeeld diverse SeaGull automaten.
Fantastische posting, met geweldige plaatjes.
Ik hoop dat je nog eens een keer tijd hebt voor
een stukje over de Chinese automaten.
Hoi Frederik Johan,
Dank je,
Naar aanleiding van alle positieve reacties op dit verhaal denk ik dat ik ook een keer wat over automaten doe. Het nadeel is alleen dat daar er nog véél meer van zijn. Maar een selectie moet natuurlijk kunnen.
Ben net terug uit vakantie, vandaar dat ik pas nu kan reageren.
Prachtig ! (tu)
En vooral: ik ben blij dat zo’n posting sommige hardnekkige (en meestal op niks gebaseerde) vooroordelen weg kan nemen tegenover het betere Chinese horloge.
Bedankt voor het compliment! Ik was wat huiverig of ik zoiets moest posten, juist vanwege genoemde vooroordelen. Maar ik ben aangenaam verast over alle positieve reacties. Ik ga dan ook rustig aan eens werken aan een vergelijkbaar stuk over automaten, maar dat zijn er dusdanig veel dat dat hooguit een beperkte selectie zal worden.