Zoals jullie weten heb ik een ‘chinese tik’. Ik ben namenlijk nogal een liefhebber van uurwerken, en ik merk steeds vaker dat ik meer aan het verzamelen ben op basis van wat in de kast zit, dan hoe de buitenkant er uit ziet. Mijn huidige tik richt zich vooral op de diverse chinese hand opwind kalibers. Omdat ik soms zo enthousiast word over de schoonheid, in combinatie met betaalbaarheid, van sommige van deze, vond ik het tijd om ze eens in een wat uitgebreidere vorm op dit forum te delen.
De standard
Mijn eerste handopwinder van Chinese oorsprong was een aanbieding bij de Kijkshop:
Dit uurwerk is een geskeleteerde ‘standard’. De Chinese Standard is ontworpen in opdracht van het ministerie van Lichte Industrie door een groep ingenieurs van een tiental chinese horlogefabrieken uit alle hoeken van het land, begin jaren zestig. Ze hebben geprobeerd het beste uit de toenmalig verkrijgbare zwitserse horloges samen te voegen in één standaard ontwerp, die vervolgens door de horloge fabrieken in alle provincies gemaakt ging worden. (zie deze link
http://www.tractionink.com/watch_wiki/index.php?title=Chinese_Standard_Movement
voor meer info). Hierdoor is het erg lastig te achterhalen welke fabriek dit kaliber gebouwd heeft. Later zijn ook autowind modules en andere complicaties op deze basis gebouwd. Dit type uurwerken vind je vaak in de allergoedkoopste horloges.
Unitas varianten
Omdat men in China ook meegaat in de trend van grote horloges, is het van oorsprong zakhorloge uurwerk, de aloude Unitas 6497/98 ook gebruikt als basis voor diverse chinese uurwerken. Ook hier heeft men, net als bijvoorbeerld Tag Heuer en IWC hebben gedaan, diverse uitvoeringen en afwerkingsgraden voor de uurwerken gemaakt. Zover ik weet zijn er twee leveranciers van deze uurwerken, Sea-Gull en Hangzhou. Beide zijn in ‘kleine seconde op 6’ en ‘op 9’ varianten beschikbaar.
De meest basale, onbewerkte vorm is deze, in dit geval van Sea-Gull:
Hiervan is ook een fraaier afgewerkte versie. Dit voorbeeld is ook van Sea-Gull:
Behalve de standaard layout, is er ook een versie gemaakt met een configuratie zoals o.a. Panerai die gebruikt. Dit voorbeeld, voorzien van een vooral aesthetische zwanehals regulering, betreft een Hangzhou:
(de fijnregelschroef raakt de stelpin niet eens :))
Ook zijn er geskelleteerde versies van dit uurwerk. Hierbij zijn de Hangzhou en Sea-Gull eenvoudig uit elkaar te houden. Zelf heb ik alleen de Hangzhou variant in mijn bezit. Er zijn drie uitvoeringen van, in staal, goud en PVD. Dit is de mijne:
De Sea-Gull 3600k heb ik helaas nog niet, maar die gaat er zeker nog komen. Hij bestaan in staal, wit- of geelgoud verguld, of PVD. Hieronder de wit-gouden versie van ebay-verkoper ‘Erkahund’
Naast de skelet versies is er ook nog een soort 3/4 plaat versie. Deze geeft een vintage look, zoals bijvoorbeeld de oude amerikaanse zakhorloges hadden. IWC gebruikt een soortgelijke uitvoering in een deel van zijn Vintage lijn. Behalve de custom bovenplaat heeft deze ook een aangepaste, geschroefde balans. Het is nog niet helemaal duidelijk of de basis van dit uurwerk een Hangzhou of een Sea-gull is. Zelf denk ik de laatste.
ST19
Eind jaren 50 heeft Sea-Gull zowel de rechten als de machines voor de Venus 175 over genomen, en daaruit zijn eigen handopwind chronograaf ontwikkeld. De ST19 is een evolutie, door toegevoegde shockprotection, 21600 ipv 18000 vph, en later ook diverse complicaties. De eenvoudigste 1901, is een gewone twee register chronograaf, zoals bijvoorbeeld gebruikt wordt in de 1963 Chinese Airforce re-issue. Verder zijn er versies met 12 uurs (1902) en 24 uurs(1903) dial, diverse power reserve variaties (1905-07) en zelfs maanfase(1908). Ook is er een geskeleteerde st1900k.
Zelf heb ik alleen de 1901 en 1903. Onderstaande foto’s zijn van de laatste. Ik ben vandaag even lekker in de weer geweest met de macro tube
wishlist
Op het moment heb ik, naast eerder genoemde 3600k, drie handopwinders hoog op mij verlanglijst staan. Omdat ze (voor chinese begrippen) wat duurder zijn, zullen er nog wel een aantal maanden overheengaan voor ik ze aanschaf.
Plaatjes zijn, logischerwijs, niet van mij.
Een Seagull met 1908:
De liaoning tourbillon:
en een horloge met de Beijing Watch Factory SB18 er in:
Het summum blijft voor mij nog wel de uurweken van G.O, PP, F.P. Journé en A.Lange, maar totdat ik de loterij win, ben ik met dit alles nog zeer in mijn nopjes.
Bedankt voor het lezen en kijken,
Martin