Mijn eerste automaat. Wie heeft advies?

Ik had mezelf gecorrigeerd. :slight_smile: Ik was een tikje optimistisch, Touché. Wat ik zo’n 20 posts geleden al aan TS zei: De waarheid, het midden. :slight_smile:

Die SARB band was goud waard, maar op de Alpinist zat bordkarton waar de honden geen brood van lustten. En ik heb het saffier van de SARB035 door @HanDavinci laten modden met een fatsoenlijk glaasje, want die was zo flets dat het niet om aan te gluren was.

Daarentegen nooit problemen met Hardlex gehad, dus ik zou de SARB niet als superieur weg zetten. En ik heb er drie, dus ik weet wat ze doen. :slight_smile:

Overigens, voor diezelfde 375-430 Euro waar je een Cocktail time voor scoort heb je van Tissot dit:

Een Quartz dresser. De Powermatic 80 gaat voor 750 ballen over de toonbank, en da’s in lijn met de pricing op een willekeurige 6r15 SARX of Presage.

Zo zie je maar weer dat in de huidige markt Seiko nog steeds netjes afsteekt bij de concurrentie:

Max Bill Automatic, ETA Base: 700 Euro in de uitverkoop bij SeriousWatches
Stowa Antea, ETA Top Grade: 1050 Euro
Nomos: Begint eens in de grijze handel bij 2450, list is 3100 voor een Neomatik.
Archimede: 740 ballen en opwaarts voor een Miyota of een ETA Base
Seiko Cocktail time: 375-430 Euro voor diverse kleurstellingen.
Tissot Gentleman Powermatic 80: 770 Euro

Zeg nou zelf.

De waarheid en het midden. Het is minder erg dan jij voorstelt, en die dump-speculatie in uitgaande JDM modellen was toch ook wel een beetje gekkigheid. Ik bedoel, ik scoorde m’n SARB035 van een Chinese outlet voor 275 ballen. Da’s toch raar?

Maarreh, we zijn heel erg ver afgedwaald van de vraag van @Jan-Willem1. Ik geloof dat de goede man inmiddels wel een antwoord heeft waar ie een automaat mee op kan gaan zoeken.

1 like

Nope.
In mijn initiële opmerking had ik het over “geen ordes van grootte verschil”.

Dat verschil is er dus niet, of je het nu relatief of absoluut wil definiëren.

2 likes

Hard gelach?

Daarnaast is bovenstaande wederom een vreemde redenatie. Die 45 seconden zegt niets over de nauwkeurigheid. Dat gaat over de afregeling en de maximale afwijking die af fabriek als garantienorm wordt geaccepteerd. Zoals ik eerder heb aangegeven zijn alle hier besproken uurwerken door een horlogemaker binnen Cosc normen af te regelen.

Begint weer op een wedstrijdje gelijk krijgen te lijken. Gelijk hebben is kennelijk minder belangrijk.

3 likes

Seiko had een tijdje terug de ultieme budget/kwaliteit verhouding. Zeker in de dump. 275 voor een Sarb. Wow.

Seiko is nog steeds value for money… Maar iets minder extreem dan hiervoor.

3 likes

Ga dan voor de Max Bill!

Wacht maar tot sommige modellen een paar jaar op de nek hebben. Let wel: Ik kocht m’n SARB033 voor 425 Euro in 2015. Vlak voor het uitfaseren van die hele serie kocht ik m’n 035 voor 275 Euro, in Maart 2018.

Da’s een productie-run van 10 jaar. Die dingen zijn in 2008 op de markt gekomen, de Alpinist zelfs in 2007. Ik moet de huidige generatie cocktail times de zeven jaar nog zien bereiken, en dan kunnen we zien wat de prijzen worden in de grijze handel.

Intussen is een Rolex sinds 2007 minstens drie keer over de kop gegaan, en speculeert men er lustig op los. Stowa heeft stiekem tussen 2018 en nu 80 ballen bij de prijs van hetzelfde horloge op gedrukt, en dat geldt ook voor Archimede.

https://www.timerating.com/en/watches/breitling-navitimer-01/#:~:text=The%20value%20of%20the%20Breitling,%%20or%20%24%20365%20per%20year.

Zo zie je maar weer, de Navitimer steeg tussen 2000 en 2017 172% in prijs.

Maar oh, wat zijn Seiko toch boefjes. Nogmaals: Het is heel erg ver off topic voor TS. Die wil gewoon voor minder dan 700 ballen een minimalistisch horloge. Als hij Bauhaus loslaat en wat rondzoekt zijn Presage Cocktail times een prima horloge, en kun je zelfs een SARX scoren in de aanbieding. Allemaal grote bang for buck, zeker als je naar de concurrentie kijkt.

Nu ben ik moe, en ga ik dit topic even laten varen.

5 likes

Dit is m geworden.
Junghans Form A
Dank voor alle tips en info!

13 likes

Je keus is fraai, de foto aanzienlijk minder! :wink:

Edit: sorry, het valt best mee!

3 likes

Mooi! Nu terugsturen, de mijne overnemen en het verschil in je zak steken :wink:

On topic: proficiat, het is een beauty, veel plezier ermee!!

edit: Nevermind zie dat je op de foto moet klikken om horloge te zien.

Veel draagplezier!

1 like

Even de foto aanklikken.

2 likes

Haha Ik zie het nu.
Dat oude ding ligt daar nog idd!

1 like

Wellicht een mooie Hamilton Jazzmaster GMT?
Staat ook in het blauwe gedeelte.

1 like

Hij heeft er al een gekocht, slechts 7 berichten boven jouw bericht te lezen :slight_smile: hij’s wel gaaf overigens.

@Jan-Willem1 Wat gaf overigens de doorslag voor de Form A?

1 like

Beetje combi, o.a. de rustige wijzerplaat met de uitgestanste seconden. De grote vd wijzerplaat in verhouding tot de kast.
En ik wilde toch graag Arabische cijfers. En het heeft een goed uurwerk, tenminste, als ik de discussies hierboven goed geïnterpreteerd heb. Echt leuk zoveel reacties.

Mooie ervaring zo voor het eerst op dit forum.

Kan ik mee instemmen!

2 likes

Tof man! Gefeliciteerd! Altijd leuk om weer een Junghans voorbij te zien komen. Veel plezier er mee.

Ik zat ook te loeren “hee, da’s toch helemaal geen Form A”. Tot ik klikte. Ik snap niet hoe mensen een cropped thumbnail kunnen maken, ik denk dat het met de resolutie van de oorspronkelijke foto van doen heeft.

Mosterd na de mahlzeit! :slight_smile:

Pas op.

Het is net crack. Als je over vijf jaar op een groezelige matras wakker wordt in een setje kapotte kleren, zonder auto en omringd door houten doosjes waar de horloges uitpuilen zul je nog eens aan deze dag terug denken. :slight_smile:

2 likes

OMG!! :joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy::joy: Geweldig :grin:

On topic! Mooi horloge!!! :+1:

2 likes

Ik sluit me hier bij aan.
Heb zelf de 38 mm in goudkleur.
Prachtig horloge, rustige wijzerplaat en draagt comfortabel.

3 likes