Mijn eerste co-axial gang

Ja er is ook een dvd van hun werk : the watchmaker’s apprentice

1 like

O nice. Heb je hem gezien??

Nee, ik heb het maar nog niet de tijd genomen om te kijken.
Maar de youtube video heb ik, denk ik, alles bekeken.

1 like

Et voila !
Vandag is de beweging thuis aangekomen.
Dus onmiddelijk de balans kloof afnemen om te kijken als de delen van de gang wel aanwezig zijn ; de balans met zijn 4 armen, maar vooral de bijzonder dubbel plateau, zonder elipse die lijkt meer als een chronometer gang plateau.
De anker is nog niet goed zichtbaar onder zijn kloof, maar de escape wiel met de driehoekige tanden draait nog. :slight_smile:
(Foto na eten…)

3 likes

4 likes

Ik kom het niet laten,
Deze is voor mij onderweg:

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_$_1

Anders stuur de Balance Wheel naar mij toe, dan vernikkel ik die wel! Dat ziet er direct een stuk beter uit!

4 likes

Dank je wel ! :slight_smile:
Maar later misschien; ten eerste alles schoonmaken en een paar delen die ontbreken vinden : een “lyre” inca veer, opwindstem en uurrad.
Ik ga alleen maar verder als hij loopt :wink:
Edit : Weet je de model ? Ik heb een 2500B gekregen.

2 likes

!

9 likes

Met Azijn kan je oxidatie verwijderen van het brons. Mischien de moeite waard om dat eens te proberen

1 like

Oef, heeft dat ding in de zee gelegen? :open_mouth:

Daar is in ieder geval iets van water bijgekomen, ziet er behoorlijk dramatisch uit :smile:

Bij de veel gebruikte Zwitserse ankergang wordt het anker bij de heffing uit het ankerrad getrokken = relatief veel weerstand. Dit is niet aan de orde bij een co-axial gang, hierdoor is deze toch echt nauwkeuriger volgens mij. Hoe minder weerstand in een horloge, hoe beter de prestaties.

1 like

@stefanketelaars : ik heb nooit met azijn gewerkt, maar wel onder ander met citroen zuur “acide ascorbique” E330. Hier moet ik eerst alles poetsen omdat op de groote deel waar ik heb gekeken schijnt het als stof op de deel te zijn, de groen oxydatie gaat zeer vlug weg en heeft de metaal niet gebeten.
@wbcoupe : geen idee, maar de beweging heeft nog zeker veel meer geleven. Met de waterdichtheid in de zee had dat theoretisch niet zoiets moeten doen… Dus wat meer ?
@Lieuwedv : Ja, daarom wilde ik zo een gang hebben. Die wil ik terug tot leven brengen. :wink:
Maar ik wil nog een chronometer gang kunnen bekijken. Ik vind de co-axial iets tussen de anker en de chronometer gangen. Maar er zijn ook nog zoveel…
Maar echt ziet het hier erger dan het is. Bvb alle schroeven kwamen zonder bijzondere moeite uit (tot nu toe).

1 like

Pas maar op : op mijn model zijn er 2 regulatie schroeven. Die moeten zeker niet vernickelt worden. En nickel zal zeker het gewicht (en snelheid) van de beweging veranderen :wink:

Ik bedoelde eigenlijk het onbalans gewicht wat beweging omzet in gangreserve

I’m sorry, I think we don’t understand each other well.
If you mean the balans wheel, it’s global weight must not be changed otherwise the speed of the rotation will be changed and the watch will run to slow. The two little tiny screw don’t change the global weight, but if they are closer to the center, it wil speed up the rotation. (Sorry for using english here :slight_smile: )
By the way, have you got an idea to find parts if you need some ? It seems omega parts are, for some, hard to find, even at cousinsuk.

Ik begrijp vlug, maar het duurt soms (heel) lang ervoor :slight_smile:
Als ik nu jouw post herleest begrijp ik nu pas dat je de rotor bedoelde !
Dus hartelijk bedankt, maar nee. By the way, het is niet vernickelt denk ik maar met rhodium gemaakt.
Heb je al aan jouwe coaxial gewerkt ? Ik ben delen aan het zoeken maar die schijnen moeilijk te vinden (En ik weet nog niets wat de prijzen betreft).
Zal je ook stukken moeten kopen ?
Groet,
BD

Mijn uurwerk is ook binnen, maar deze is jammer genoeg afgeschreven. Daar is geen eer meer aan te bahelen. Je mag het uurwerk wel over nemen voor onderdelen ;p

Ok, Graag !
Hoeveel wil ervoor hebben (inbegrepen afzending kosten naar België) ?
:slight_smile:

Welke 2500 uitvoering heb je, als het de allereerste is de A dus
heb je er automatisch het herstart probleem bij.

Het schijnt dat het een 2500B is.