Mijn eerste DIY wijzer

Op weg naar het ontwerp en productie van mijn eigen wijzers. Ik gebruik een ontwerp met messing busjes zodat ik de wijzers ook wat hoger boven de wijzerplaat kan plaatsen. Dit geeft me de mogelijkheid om dikkere wijzerplaten te maken met meer reliëf. De wijzers zelf worden geanodiseerd titanium of RVS316.
Nu eerst een productie proefje:

Als eerste een messing busje gedraaid. Mijn eerste productje gemaakt met een Lorch 6mm draaibank.

De wijzer in titanium frees ik ook op mijn Lorch. Ik lijm het volgende plaatje op een zgn spoilplate en frees daarna de vorm uit mbv een mini hoogtesupport.

Daarna kan het wijzertje op het busje worden geklonken. Na een rudimentaire afwerking ziet het geheel er als volgt uit:

Als eerste productiepoefje is het wel geslaagd. Maar, ik heb nog wel een hele partij verbeterpunten.

  • Het ontwerp is nog wel een uitdaging.
  • De speling in de beitelslede van de kruistafel en de speling in het hoogtesupport is weliswaar klein maar toch te groot voor dit werk. Dit vergt een iets gewijzigde productie methode.
  • De passing van het busje op het uurwerk heeft nog teveel speling. Het Lorch boortje 15 is in werkelijkheid 1.53mm groot. Ik heb ergens nog een 1.5mm ruimertje maar kan hem nog niet terugvinden
  • De afwerking van het busje en wijzer moet beter.

Nogmaals, als eerste poging hoopgevend. Op naar de volgende poging.

14 likes

Serieus Coos, echt respect voor al je vakmanschap en kunde :muscle:

2 likes

Wow, dit is meer dan gaaf​:sunglasses::heart_eyes:. Alle respect :pray: