Mijn eerste Ebay aankoop!

Hallo allen,

Gisteravond heb ik voor het eerst een horloge via eBay gekocht. Het betrof een jaren 70 Enicar horloge. Ik heb wat plaatjes van de site gecopieerd. Als hij binnen is zal ik zelf wat foto’s maken.

het binnenwerk:

Het gaat niet om grote bedragen maar vond het toch een spannende aangelegenheid. Op de laatste minuut van de veiling mijn maximum bod ingebracht, en bleek hem te hebben gewonnen voor nog 10 euro minder dan dat.

Is er een beetje ervaring met Enicar op dit forum? Ik hoor er verschillende verhalen over, van “populair in Azië maar niet in Europa”, tot “Kwalitatief één van de beste horloge merken van zijn tijd”. Nu hoeft het één het ander niet uit te sluiten natuurlijk.

Groeten,

Martin

Gefelicteerd met je nieuwe aanwinst! Altijd leuk om iets te kopen. Het merk Enicar is wel eens op dit forum langsgekomen als ik het wel heb, maar ik kan je er niets over vertellen, helaas. Probeer de zoekfunctie op dit forum maar eens. Het horloge vind ik er wel goed uitzien!

Groeten, Tom Vreeken

Toevallig heb ik er ook een in mijn bezit. Niet lang meer want ik heb hem verkocht via Marktplaats. Ik kwam ook niet veel verder met de historie. Ze hebben nog een internetsite, maar die wordt volgens mij niet meer bijgehouden.

Het zijn volgens mij kwalitatief wel goede horloges. Er staan er ook veel in de USA te koop.

Veel plezier ermee!

Paul
Leeuwarden

leuk klokje, gefeliciteerd. Uit ervaring weet ik dat er dan meer volgen via Ebay…volgens mij is er niets mis mee, met Enicar dan.
Chronoswiss gebruikt nu ook nog Enicar uurwerken in sommige modellen…

Groet Arno.

Altijd leuk, een Enicar! (tu) De kwaliteit van die dingen is helemaal toppie! Ik heb er zelf ook twee en ben er dik tevreden over.
Ik heb alleen de indruk dat die van jou geen originele kroon heeft, maar op basis van deze foto’s kan ik dat niet helemaal goed zien. De originele kroon bevat namelijk het Enicar-embleem (het planeetje met het ringetje eromheen).

Enicar is trouwens niet zo’n lastig merk om te vinden. Op eBay gooien ze je er dood mee, maar dat maakt de klokjes mijns inziens zeker niet minder leuk. Overigens zit er op eBay ook veel troep tussen.

Enicar is in 1913 in La Chaux-de-Fonds in Zwitserland begonnen door Ariste Racine. (Racine <> Enicar als je van achteraf spelt) Het was een manufactuur merk, met eigen calibers. Volgens mij zijn ze 1 van de slachtoffers geweest van het quartz tijdperk en is daarna de naam verkocht. Nu is het vooral een merk op de aziatische markt en dus op ebay.

De oudjes van Enicar doen het nog best, heb er twee, beide voor bijna niks gekocht en tikken er lustig op los. In mij ogen stabiele uurwerkjes voor de wat middle of the road horloges uit die tijd. Het was geen fabrikant die de meest moeilijke complicaties bedacht. Geloof niet dat ze een chronograaf hebben geproduceerd.
Beetje de Opel Kadett onder de horloges uit die tijd…

De jouwe lijkt op een Enicar 164 - 167 caliber en die zijn ongeveer in 1975 geintroduceerd. Jammer dat het lijkt alsof de originele kroon vervangen is, maar mischien komt dat door de foto.

In ieder geval ziet ie er beter uit dan een Opel Kadett :slight_smile: :wink:

Goede klokjes, keurig ontwerp. Heb er zelf ook nog een. Toch wel een trede hoger dan een Kadetje. Vectra misschien? Of hoe heette de voorganger daarvan ook weer?

Op de achtergrond een kleine indruk van wat Enicar nog meer heeft gemaakt.

Ook een fraai exemplaar. Volgens mij heb ik die op marktplaats zien staan. Heb nog even overwogen om die te kopen, maar vond het zojuist aangeschafte exemplaar zelf net iets mooier.

Ik zal eens kijken hoe deze bevalt, en misschien gaan er meer komen. Het zijn leuke klokjes voor een leuke prijs. Maar eerst wil ik nu een rus :slight_smile:

Groeten,

Martin

Ze hebben blijkbaar wel een chronograaf gemaakt, er staat er nu één op ebay (object nr 270200227481). Ik vind dit exemplaar alleen niet erg fraai.

Groeten,

Martin