Mijn eerste echte reparatie

Vandaag mijn eerste echte reparatie afgerond. Een Seiko H601a Dual Display die niet meer functioneerde en waarvan het batterijclipje was afgebroken.

Omdat ik snel vergeet hoe een horloge in elkaar zat, bewaar ik elk onderdeeltje in een separaat doosje en maak ik veel foto’s. De kenners zullen zien dat ik aan de verkeerde zijde ben begonnen met demonteren. Daarna toch maar een datablad van dit caliber gezocht (en gevonden dankzij dit forum).

Bij demontage bleek dat de batterijclip ook niet meer te monteren was.

Dan maar gelijmd en hij zit wonderbaarlijk goed vast

Helaas was ook de spoel kapot en bovendien was het vijfde wiel (dat messing wieltje met gaatjes) gebroken.

Daarom eerst maar een keer deels gemonteerd om te kijken of het circuit board niet kapot is.


Omdat het display werkt, geconcludeerd dat de rest ook nog wel in orde zou zijn.

Nadat ik vier keer vergeefs geprobeerd had om ook het vijfde wieltje te lijmen, heb ik deze tezamen met het spoeltje maar nieuw gekocht.

Eerst maar een uurwerkhoudertje gefreesd en toen met heel veel moeite het wieltreintje gemonteerd. Het grootste tandwieltje is ongeveer 3mm groot.

De rest was eigenlijk betrekkelijk eenvoudig. Hieronder het resultaat. Toch weer een vintage Seiko van de ondergang gered.

Omdat dit mijn eerste echte reparatie is, ben ik hier ontzettend blij mee.

Groeten,

Coos

51 likes

Knap hoor!
En dat voor een eerste keer.
Dat beloofd veel voor de toekomst!

Mijn beste,

Fantastisch hoor!!
Mijn complimenten voor zoveel inzichtelijk vernuft!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Van harte gefeliciteerd! De eerste keer geslaagd… dat is altijd een hele overwinning ! :blush::+1:

Braveau!!
Wat ziet’ie er goed uit ook op die laatste foto!

Mooi gedaan en interessant verslag!

Mooi verhaal, met een prachtig eindresultaat! Proficiat!!!

Dat heb je keurig gedaan. Bedankt voor je leuke verslag en veel draagplezier van dit jaren 80 Seiko icoon :+1:

Hmmm zo betrekkelijk eenvoudig lijkt mij dit niet! :smirk:
Proficiat: knap gedaan!!

Proficiat !
En nu… Verder ! :slight_smile:

Bedankt voor jullie reacties. Het wieltreintje was inderdaad een heel gepeuter. Het heeft wel een paar uur geduurd voordat alle wieltjes weer keurig in de lagertjes vielen en soepel draaiden. Vooral het motortje (circa 0.5mm dia) is heel lastig omdat het zo magnetisch is dat het zelfs aan een RVS316 pincet blijft plakken.

Op naar de volgende. Een chinees automaatje waarbij de tirette niet meer functioneert.

Groeten,

Coos

Op naar reparatie nummer 2 dus, :slight_smile:
Foto’s maken en posten maar.
Bedankt voor deze, top !

Knap gedaan voor je eerste reparatie :+1:
Er zijn ook antimagnetische pincetten.

Een RVS316 pincet is normaal gesproken ook antimagnetisch maar hierbij helaas niet.

Sjiek!

Ik gebruik een bronzen spiraaltang. totaal a-magnetisch en je kans op krassen is miniem.

Je moet er alleen mee leren werken want het is natuurlijk een stuk zachter dan rvs :wink:

Goed gdaan en wat een lef. groet. Op naar de volgende…Cursieve tekst