Mijn eerste horloge: Longines dresser uit de jaren '40(?)

Ik vind hem mooi en hij staat goed op de nato. Veel plezier ermee.

1 like

Thanks. Eerlijk gezegd trok juist de wijzerplaat me aan, dus hij blijft lekker zo denk ik. Gezien de patina/gebruikssporen op de dial is het geen recente redial, hoort ook gewoon een beetje bij het verhaal van het horloge. Ik ben ook groot klassiek auto- en motorliefhebber, maar heb niks met perfect gerestaureerde exemplaren. Die vind ik vaak een beetje zielloos.

2 likes

Plaat is inderdaad netjes gedaan. Lekker genieten dan :ok_hand:

Zo, intussen weet ik wat meer over mijn horloge! Een simpel setje gekocht om de caseback open te kunnen maken en zo eens een blik op het binnenste te kunnen werpen. Mooi om te zien, maar vooral ook vanwege de cijfertjes. Ik had hier namelijk gelezen dat je bij Longines info over je horloge kunt opvragen. Wat een topservice is dat!

Kleine bummer was dat na het openen en sluiten het horloge van spot on opeens zo’n kwartier per dag voor liep, maar daarover straks meer. Eerst bericht van Longines ontvangen (in twee dagen!):

Further to your request, we are pleased to provide the information contained in Longines’ handwritten registers.

The original serial number 6’194’085 identifies a wristwatch in stainless steel bearing the reference 4638 and the order number 21569. It is fitted with a Longines manually wound mechanical movement, caliber 12.68Z and was invoiced on 11 December 1941 to the company Ostersetzer, which was at that time our agent for Italy.

Based on the pictures received, we can deduce that some transformations have probably been done after the watch has left the company.

Nog net iets ouder dan ik dacht, en dat roept bij mij wel meteen een vraag op. Dit is een van de eerste jaren van het cal. 12.68Z en als ik de foto zo zie nog eentje zonder incabloc. Hoe fragiel is zo’n horloge dan? Natuurlijk moet ik hem niet laten vallen, maar is hij wel veilig te dragen of moet ik bijvoorbeeld met fietsen ook al uitkijken ivm trillingen?

Dan het te snel lopen. Met een app al snel kunnen achterhalen dat het horloge ietwat gemagnetiseerd was. Via ome ali binnen een week een apparaatje binnen, waarmee de Longines nu weer netjes op tijd loopt. Al met al erg happy en ik ben al langzaam aan het kijken voor m’n tweede horloge…

Deze maakt goede kans:

3 likes

Deze horloge kun je gewoon dragen hoor, geen probleem. En er een fietstocht mee maken is ook geen probleem, en hem laten vallen is voor geen een horloge goed. Die nieuwe horloge die je op het oog hebt, is wel heel mooi hoor. Je hebt een goede smaak.

1 like

Super tof dat je het aandurft om vintage te ontdekken. 98% van HF is volgens mij modern en bang voor vintage.

(Dat heeft wel een reden uiteraard.) Jouw serial komt over met een 40’s cylindrical case. Ref: 4638. Dat is niet dit, meer 50’s, ontwerp.

Dus er is wel iets onzuiver aan het horloge maar als je niks onderzoekt leer je ook niks. Daarom super tof dat je het wel aanschaft en esthetisch ziet die er gewoon goed uit!

1 like

Het is in ieder geval een leuke speurtocht. Zo komt het logo aan de binnenkant van het achterdeksel dan weer vooral voor bij horloges uit de oorlogsjaren en niet bij modellen uit de jaren 50.

Ik ben sowieso meer van oude spullen. Heel het huis staat vol meubels uit de jaren 50 en 60. Originaliteit vind ik van ondergeschikt belang aan de looks, ik kijk elke dag veel meer dan nodig is op m’n horloge, ben er echt weg van. En na drie dagen nog geen minuut verlopen, dus mechanisch zit het ook wel goed.

Maar voor een volgend horloge ga ik er nog wel iets beter op letten, leuk om te leren. Deze gaat in ieder geval niet meer weg.

1 like