Mijn eerste horloge: Longines dresser uit de jaren '40(?)

Hallo allen,

Na een paar weken terug opeens het YT-kanaal van Wristwatch Revival tegen te zijn gekomen en al heel wat uurtjes te hebben gekeken, begon het te kriebelen. Zo mooi, dat mechanische spul. Meteen een deep dive in het horloge-wereldje genomen en tussen het werk door flink wat gelezen en gezocht. Als liefhebber van oude spullen en verzamelaar van oud Duits mechanisch speelgoed (Schuco) uit de jaren '30 tot '50 was ik er snel uit wat ik ongeveer zocht. Toch ook veel horloges gezien die het voor mij net niet deden qua looks, tot ik deze online zag komen voor (wat mij leek) een prima prijs. Meteen toegehapt:

Vind zelf die niet verhoogde cijfers en indices met brons-kleur erg mooi, maar online kan ik geen foto’s vinden van een vergelijkbare Longines, is het een redial misschien? Logo ziet er wel erg netjes uit, maar staat bv niet made in swiss of suisse op. Ik heb nog geen tool om de achterkant open te halen (die is ook glad, rubber bal ala Wristwatch Revival de beste optie?), maar zou gaan om een cal. 12.68Z, volgens mij een eigen uurwerk van Longines? Horloge is vorig jaar geserviced en gerepareerd (o.a. nieuwe balansas). Na een dag loopt hij in ieder geval nog mooi op tijd.

Ben voornamelijk heel blij met het horloge, al een paar verschillende bandjes onderweg, maar ben toch benieuwd of het authentiek is, of dat het samengesteld is en uit welke periode het ongeveer is.

17 likes

Wijzerplaat heeft trouwens bij de 7, tussen de 4 en 5 en tussen de 10 en 11 een paar kleine imperfecties, maar vind dat zelf juist wel charmant, dat hij een beetje patina heeft. Valt op de foto’s ook wel meer op dan wanneer je het draagt.

Proficiat

1 like

Dank, ik snap niet dat ik me hier niet eerder in ben gaan verdiepen =)

Wie ook niet :grin:
Gefeliciteerd met je aanwinst, hij ziet er erg goed uit, misschien te goed??
Ik heb niet veel verstand van vintage alleen dat het een mijnenveld is.
Geniet ervan

1 like

Over het algemeen vind ik vintage Longines bijna altijd erg gaaf. Deze is ook zeer zeer fraai — gefeliciteerd met de aanwinst!

Je gaat je afvragen of ze de hoogte van het lettertype hebben gekozen op basis van de ruimte die er was voor de 6. :thinking:

Ja, vaak is de 6 afgesneden voor de sub. Sowieso staan de cijfers ver naar buiten en hebben de meeste modellen maar 4 of 6 cijfers.

Zo, net de eerste twee (van de vier bestelde) bandjes binnen gekregen. Een donkerbruine kurk (was ik benieuwd naar, valt niet tegen) voor de net en een olive drab Nato voor meer dagelijks. Nu ben ik net nieuw hier, geen idee of je gebanned wordt als je een dresser op een Nato draagt, maar het geeft het slanke en niet al te grote horloge wel net wat meer body. Ik ben er blij mee in ieder geval! =)

6 likes

Helaas wel denk ik. Welke referentie is het?

1 like

Ik vind hem mooi genoeg :+1: dus gefeliciteerd !
Ook al is de wijzerplaat opnieuw opgemaakt - te zien aan de ruimte tussen de E en de S en de wat te dikke streepjes in de seconden sub dial, de vergulding maakt heel veel goed.

1 like

Mooie vintage Longines Jesse, gefeliciteerd en veel plezier er mee gewenst! Is de diameter 33 mm, het lijkt op de foto’s groter? Of het een redial is of niet, het ziet er fraai uit👍🏻.

3 likes

Staat dat aan de binnenkant van het achterdeksel? En zijn die doorgaans geschroefd of is het pressfit? De achterkant heeft niet van die inkepingen namelijk.

Dank! Het is een 35mm :slight_smile:

1 like

Als geen inkepingen dan waarschijnlijk geklemd inderdaad

1 like

Heel mooi horloge, goede aankoop geweest, gefeliciteerd.

1 like

Dat is het sowieso als je er blij mee bent toch? :slight_smile:

Maar klinkt alsof je gezien hebt waarvoor hij te koop stond. Heb dat niet betaald :wink:

Nee hoor, geen idee, Maar ik zou hem ook wel gekocht hebben, dat wel. Het is gewoon een mooi horloge. Ben een Longines verzamelaar.

1 like

Ik verzamel ook Longines horloges. Mijn 1e was een Flagship die ik kocht omdat ik hem mooi vond maar het werk kende ik niet. Hebben echt prachtige horloges en zeer goede uurwerken gemaakt.

Die van jou is een mooie vroege maar de wijzerplaat is niet origineel, lettertype klopt niet maar neemt niet weg dat het een mooi horloge is en 12.68 is een prachtig uurwerk. Veel plezier ermee.

2 likes

Hele mooie Longines. Gefeliciteerd

1 like

Gefeliciteerd met je eerste vintage!
Redial inderdaad, maar geen lelijke.

Als het je op termijn stoort heb je geluk. Voor cal 12.68z staan behoorlijk wat losse wijzerplaten te koop.

Geniet ervan!

1 like