Mijn eerste horloge

In alle eerlijkheid startte mijn horlogeverzameling niet met een glorieus stuk, gewoon onderaan de ladder begonnen. Gelukkig al op mijn negende dus ik had nog genoeg tijd om me verder te ontwikkelen. Op deze prille leeftijd verzocht ik mijn ouders vriendelijk doch dringend een abonnement voor de Donald Duck op mijn verjaardag te geven. Mijn ouders willigde dit verzoek met plezier in want ze wilden dat ik meer zou lezen. Gedesillusioneerd kwamen ze erachter dat het mij ging om het welkomstcadeau: een Donald Duck horloge!

Mijn verdieping in de horlogerie begon in de brugklas waar ik uiteraard als eerst gefascineerd was door het illustere Rolex. Zoals het dan gaat kom je erachter dat er nog veel meer geweldige spelers zijn op deze markt en zet je je af tegen Rolex; ik bedoel dat kent toch iedereen? Hoe meer kennis ik verwierf en hoe breder mijn interesse werd, hoe meer ik toch de oneindige waarde bleef zien van het beste merk allertijden. Dan heb ik het niet over beste horlogemerk wereldwijd, maar gewoon het beste merk in het algemeen. Niet voor niets stond Rolex 3x bovenaan de prestigieuze Forbes lijst van meest gewaardeerde merken. Mijn doel was gesteld, liever vandaag dan morgen. Maar op deze leeftijd mocht ik nog niet eens een biertje kopen en de aanschaf van een Rolex leek qua financiƫle haalbaarheid dan ook mijlen ver weg. Had ik in ieder geval genoeg tijd om uit te zoeken welk model ik mij op zou richten.

De opzichtigheid en grootte van de horloges die door mijn schoolgenoten werden gedragen was iets waar ik een afkeer tegen had, dus waren de sportieve toolwatches van Rolex een no-go. Tevens was en ben ik zelf ook geen beer en grote horloges bij kleine mensen doen mij altijd denken aan een clown met schoenmaat 55. Bijkomend voordeel dat de gekledere Rolex horloges beter te bekostigen waren. Mijn inziens beschikken vintage horloges over veel meer charme waar de ambacht en romantiek van vroeger meer naar voren komt. Neem bijvoorbeeld de ā€œPie-Panā€ wijzerplaat, een productie tot ā€™78 waarbij de randen van de wijzerplaat naar beneden hellen. (net als een omgekeerde koekenpan). Tritium plots bij de index en op de wijzers die overtijd verkleurt naar een warm geelbruine kleur.

Mijn voorkeur genoot dus een vintage Rolex met deze kenmerken en dat vond ik uiteindelijk terug in de Rolex Datejust 1601. Stoer, ondanks de bescheiden maat van 36mm. Jonge uitstraling, ondanks dat het horloge dateerde uit 1969 was het nog steeds relevant en geschikt voor alle leeftijden; echt tijdloos. Elegant, de witgouden ā€œFluted-bezelā€ en de Jubilee bracelet maakte het een sieraad. Omdat het mijn eerste en enige horloge was moest het tevens geschikt zijn bij elke gelegenheid en outfit en de silvered wijzerplaat bood die oplossing.

Bijna tien jaar later na de aanschaf van dit horloge, ik ben nu 25, heb ik duizenden horloges gehad en honderdduizenden horloges gezien. Maar nog altijd ben ik trots als ik ā€œdeze medailleā€ om mijn pols draag.

68 likes

Leuk geschreven. De passie straalt er af, net als bij je videoā€™s. Gaaf dat je je eerste horloge nog hebt.
Wel jammer dat we geen foto van je Donald Duck horloge krijgenšŸ˜„

2 likes

Bedankt voor het leuke leesvoer, ik herken mijzelf terug in sommige punten.
Op dit moment is een mooie vintage buiten mijn budget, maar ik kom graag een keer een kijkje nemen in je shop als ik in de buurt ben.

1 like

mooi geschreven jasper,
heel kenbaarā€¦

1 like

Mooi verhaal en ja zonde geen foto van je donald duck horloge :grinning::grinning:

1 like

Leuk stukje, maar je licht het foute horloge toe. Dit is je tweede horloge.

Heb je de Donald Duck nog?

Versta me niet verkeerd, mooie vintage. Maar tochā€¦ Ik zou zomaar mijn Nomos inruilen als ik het horloge wat ik op mā€™n twaalfde van pa kreeg terug kon krijgen.

Een HEMA quartz duikertje.

5 likes

ben zelf nu ook jong (16) en vind horloges echt prachtig, zoiets als een stukje kunst om je pols, daarnaast heeft het voor mij ook een stukje emotionele waarde. Jammer dat niet iedereen dat zo ziet. Pas geleden (naar mijn inzien) mijn eerste serieuze horloge gekocht; een nog nieuwe Seiko Flightmaster en deze ga ik nooit en te nimmer ook wegdoen. Ik kijk je videoā€™s met plezier,ik leer daardoor steeds meer mijn smaak kennen, blijf zo doorgaan!

1 like

Ik deel dit gevoel. Ik heb mijn eerste horloge nog dat ik destijds van mijn pa kreeg. Heb dat horloge van 15 tot 25 nonstop gedragen voor ik een tweede horloge heb aangeschaft.

3 likes

Leuk om wat meer achtergrond te lezen van je Jasper!
En dat het allemaal met het DD horloge is begonnen kun je niet bedenken bij waar je nu staat in de horlogerie.
Mooi horloge ook je vintage Rolex :+1:

1 like

Pfff. Show off! :wink: :smile:

2 likes

Tof om te lezen!!

Je videoā€™s zijn top en je bent een echte baas!

helaas zijn mijn horloges allemaal gestolen door die inbraak laatst dus ik moet mijn 1e helaas missenā€¦

geniet er van en koester deze voor altijd.

gr. Jurgen

1 like

Jongens! Met pijn in mijn hart moet ik bekennen dat het Donald Duck horloge bij de verhuizing verdwenen is.

Onlangs heb ik van een goeie klant dit horloge als vervanging gekregen. Daadwerkelijk uit de jaren 90 in NOS conditie :joy: Heel lief maar kan niet op tegen mijn eigen uiteraard.

10 likes

haha. Super cool. Is dat een keramische bezel? :rofl:

Serieus. ik vind hem oprecht tof. Ik zou die nog wel dragen op vakantie en zo.

2 likes

Een echte klassieker !!!

1 like

Gaaf verhaal om te lezen, maar ik ben ook niet anders van jou gewend Jasper! :smile: :+1:

1 like

Mijn beste,

Schitterend verwoord!!

Dank dan ook voor deze poƫtische voordracht!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Leuk stukje! Ik ga je videos eens opzoeken waar iedereen het over heeft.

1 like

Mooi stuk en wat blijft de 1601 een prachtig horloge!

1 like

Grappig, bij het lezen van de regel dat je duizenden horloges hebt gehad dacht ikā€¦ Sureā€¦ tot ik je profielnaam zag :joy:. Mooi verhaal! Ben benieuwd wat je privĆ© zoal in je collectie hebt, lijkt me lastig om jezelf in te houden als er zoveel mooi spul dagelijks voorbij komt :fearful:.

1 like

Jasper is het grootste flippermonster hier man!
Hij heeft er zelfs een heuse winkel voor opgericht.

:rofl:

1 like