Als dit in de verkeerde categorie staat, verplaats het dan maar.
Zoals gezegd mijn eerste stapjes in het horloge maken.
Misschien niet interessant voor velen, maar ik wil het toch graag delen. (hij dat rijmt )
Mijn fascinatie voor horloges heb ik natuurlijk zoals de meeste hier, al mijn hele leven.
De techniek vond ik ook altijd wel interessant, maar heb me daar nooit in verdiept. Te moeilijk dacht ik. Ik durfde zelfs geen achterkant open te maken.
Maar het bloed stroomt waar het niet gaan kan. En ik ging meer en meer lezen en filmpjes kijken, aangewakkerd door de enthousiastelingen hier op het Forum. En het leek me wel een uitdaging om het zelf eens te proberen, maar het kwam er nooit van.
Totdat ik van mijn schoonmoeder 2 oude niet lopende horloges van mijn overleden schoonvader kreeg. Dat was voor mij het punt om het toch eens te proberen.
Dus heb ik wat spulletjes aangeschaft om te starten, niet te veel en niet te duur, wil eerst checken of ik dit wel leuk vindt om te doen. Echter bleek achteraf dat deze horloges Radium bevatten, dus 1 heb ik weggegooid, de ander ligt te wachten tot ik het eens aandurf.
Dus dan maar een oproep hier op het forum geplaatst voor “oude” oefen horloges.
Daar werd goed op gereageerd, bedankt nog mannen, dus heb ik van meerdere forum leden het een en ander aan oude horloges kunnen overnemen om een beetje te oefenen. Waaronder ook een groot oefen uurwerk.
Ik heb geen enkele vorm van opleiding gehad en heb alle “kennis”, van het forum en YouTube geplukt.
Je kunt veel leren door te lezen en filmpjes te kijken.
Nou daar gaat ie dan.
Mijn eerste projectje was een groot oefen uurwerk welke ik met suc6 uit elkaar heb gehaald en ook weer in elkaar heb kunnen prutsen. Het ging allemaal heel goed, geen tegenslagen ervaren. Ik heb me er bij deze alleen nog niet aan gewaagt om de veer uit de veerton te halen.
Mijn 2e projectje was een oud zakhorloge, (man wat een andere techniek) dit horloge zat heel anders in elkaar dan ik tot nu toe gezien had. Het was niet voorzien van steentjes en de tandwieltjes liepen dus in kleine geboorde gaatjes in de bodem en top plaat (brug). De veer zat niet in een ton, maar ook gewoon tussen de platen. Zie de foto’s, die spreken voor zich.
Het horloge liep, maar heel slecht en als ik ‘m verticaal draaide stopte ie ermee.
Ik heb ‘m goed gereinigd en gesmeerd en weer in elkaar geprutst. Hij loopt nu iets beter en ook als ik ‘m verticaal draai. Maar echt goed lopen doet het niet. Ga hier ook niets meer aan doen, was leuk om eens uit elkaar te prutsen en de techniek te zien. Het was een oud en goedkoop zakhorloge met een kartonnen wijzerplaat, dus niet echt de moeite waard om te repareren.
Foto’s
Mijn 3e projectje was ook een zakhorloge, met een Lanco uurwerk. Hier was wel eer aan te behalen. Het liep wel, maar niet goed, na openen en uit elkaar halen, bleek het horloge ontzetten vuil en vol van oude olie en vet. Er is in het verleden ook ontzettend aan geklooid, veel beschadigingen etc. Ook enkele robijntjes waren gescheurd of chipjes eruit. Maar goed het is een oefen object.
Ik heb ‘m uit elkaar gehaald, en goed gereinigd in een ultrasoon badje, dat was best een klus, man wat was dat ding goor.
Maar het is gelukt. Uit elkaar en weer in elkaar. Mooi schoon en voorzien van de nodige olie en vet.
Niet te veel dit keer.
En het loopt weer als een klokje Wel een beetje te snel, dus nog eens afstellen, maar heb (nog) geen timegrapher.
Foto’s.
Nou dat was hem tot nu.
Het volgende projectje wordt een “echt” horloge van Junghans. Zie foto’s
Which me luck
Foto’s.