Mijn eerste kleine stapjes in het horloge maken

Als dit in de verkeerde categorie staat, verplaats het dan maar.

Zoals gezegd mijn eerste stapjes in het horloge maken.

Misschien niet interessant voor velen, maar ik wil het toch graag delen. (hij dat rijmt :blush: )

Mijn fascinatie voor horloges heb ik natuurlijk zoals de meeste hier, al mijn hele leven.

De techniek vond ik ook altijd wel interessant, maar heb me daar nooit in verdiept. Te moeilijk dacht ik. Ik durfde zelfs geen achterkant open te maken.

Maar het bloed stroomt waar het niet gaan kan. En ik ging meer en meer lezen en filmpjes kijken, aangewakkerd door de enthousiastelingen hier op het Forum. En het leek me wel een uitdaging om het zelf eens te proberen, maar het kwam er nooit van.

Totdat ik van mijn schoonmoeder 2 oude niet lopende horloges van mijn overleden schoonvader kreeg. Dat was voor mij het punt om het toch eens te proberen.

Dus heb ik wat spulletjes aangeschaft om te starten, niet te veel en niet te duur, wil eerst checken of ik dit wel leuk vindt om te doen. Echter bleek achteraf dat deze horloges Radium bevatten, dus 1 heb ik weggegooid, de ander ligt te wachten tot ik het eens aandurf.

Dus dan maar een oproep hier op het forum geplaatst voor “oude” oefen horloges.

Daar werd goed op gereageerd, bedankt nog mannen, dus heb ik van meerdere forum leden het een en ander aan oude horloges kunnen overnemen om een beetje te oefenen. Waaronder ook een groot oefen uurwerk.

Ik heb geen enkele vorm van opleiding gehad en heb alle “kennis”, van het forum en YouTube geplukt.

Je kunt veel leren door te lezen en filmpjes te kijken.

Nou daar gaat ie dan.

Mijn eerste projectje was een groot oefen uurwerk welke ik met suc6 uit elkaar heb gehaald en ook weer in elkaar heb kunnen prutsen. Het ging allemaal heel goed, geen tegenslagen ervaren. Ik heb me er bij deze alleen nog niet aan gewaagt om de veer uit de veerton te halen.

Mijn 2e projectje was een oud zakhorloge, (man wat een andere techniek) dit horloge zat heel anders in elkaar dan ik tot nu toe gezien had. Het was niet voorzien van steentjes en de tandwieltjes liepen dus in kleine geboorde gaatjes in de bodem en top plaat (brug). De veer zat niet in een ton, maar ook gewoon tussen de platen. Zie de foto’s, die spreken voor zich.

Het horloge liep, maar heel slecht en als ik ‘m verticaal draaide stopte ie ermee.

Ik heb ‘m goed gereinigd en gesmeerd en weer in elkaar geprutst. Hij loopt nu iets beter en ook als ik ‘m verticaal draai. Maar echt goed lopen doet het niet. Ga hier ook niets meer aan doen, was leuk om eens uit elkaar te prutsen en de techniek te zien. Het was een oud en goedkoop zakhorloge met een kartonnen wijzerplaat, dus niet echt de moeite waard om te repareren.

Foto’s

Mijn 3e projectje was ook een zakhorloge, met een Lanco uurwerk. Hier was wel eer aan te behalen. Het liep wel, maar niet goed, na openen en uit elkaar halen, bleek het horloge ontzetten vuil en vol van oude olie en vet. Er is in het verleden ook ontzettend aan geklooid, veel beschadigingen etc. Ook enkele robijntjes waren gescheurd of chipjes eruit. Maar goed het is een oefen object.

Ik heb ‘m uit elkaar gehaald, en goed gereinigd in een ultrasoon badje, dat was best een klus, man wat was dat ding goor.

Maar het is gelukt. Uit elkaar en weer in elkaar. Mooi schoon en voorzien van de nodige olie en vet.

Niet te veel dit keer.

En het loopt weer als een klokje :blush: Wel een beetje te snel, dus nog eens afstellen, maar heb (nog) geen timegrapher.

Foto’s.

Nou dat was hem tot nu.

Het volgende projectje wordt een “echt” horloge van Junghans. Zie foto’s

Which me luck :blush:

Foto’s.

99 likes

Dat noem ik geen kleine stapjes! Respect en leuk om te lezen.

3 likes

Verschrikkelijk! Hoe kan je dat nu doen als horlogeforum lid.

Als je maatregelen neemt kan je wel aan Radium horloges werken.
Had anders iemand anders blij gemaakt met dit horloge, al was het maar voor onderdelen.

En… De Junghans bevat waarschijnlijk ook Radium, ik heb er diverse onder handen gehad en Junghans was daar niet zo zuinig mee.

3 likes

I wish you luck, maar nog beter: ik wens je succes :blush:
Lekker bezig, schaf gewoon een stralingsmetertje aan voor weinig. @fdpg1963 heeft daar het nodige over geschreven.

1 like

Super leuk!!! Succes:)

1 like

Verschrikkelijk! Hoe kan je dat nu doen als horlogeforum lid.

Het betrof hier een heel oud horloge waarvan de achterkant al open was en niet dicht ging. De balansveer was door iemand naar buiten getrokken en er ontbraken wat onderdelen, zie foto’s.
Nadat hij dus ook nog Radium bevatte, waarvan ik trouwens voorheen geen weet had, had al flink met mijn klauwen aan de binnenkant gezeten, was ik toch wat geschrokken en heb 'm dus maar snel weggegooid.

1 like

Ships! Heb 'm gisteravond al uit elkaar gehaald! :grimacing:

Wees daar echt ongelooflijk voorzichtig mee! @vouwfietser is een zeer ervaren horlogemaker en weet veel over “Stralingsveiligheid” en daarom werkt ie heel voorzichtig.

Maar dan nog: Ra-226 is het element dat de grootste inwendige besmetting dosis geeft per hoeveelheid radioactiviteit. (de zogenaamde e(50) factor). 1/1000 deel inhaleren of 1/100 deel inslikken van de gemiddelde totale hoeveelheid radium-226 in 1 horloge geeft al een flinke inwendige besmetting. De halveringstijd is 1600 jaar dus het gaat in geval van inhaleren echt nooit je longen meer uit, bij inslikken poep je nog een redelijk deel uit maar ook niet alles. Radium is, net als calcium, een botzoeker dus daar hoopt alles zich op.

3 likes

goed gedaan en zeker geen kleine stapjes, hoe meer oefenen hoe beter het word : :grin:

2 likes

Na mijn “donderpreek” over het gevaar van het openen van radiumverf horloges wil ik wel nog even kwijt dat ik onder de indruk ben wat je allemaal al aan stappen gezet hebt om te leren horloges te repareren!

3 likes

Franco, ik vond het leuk te lezen hoe je bent begonnen van 0 tot waar je nu bent met je ontwikkeling :ok_hand:en het positieve commentaar :+1: van de mensen die er echt verstand hebben dan ik zelf (0) …gewoon doorzetten en bij vastlopen even hier vragen en steeds meer 'vlieguren "maken …succes !!

2 likes

Bedankt.
En je donderpreek wordt zeer gewaardeerd hoor. Je had mij in een eerder draadje al eens gewaarschuwd voor Radium, ik was daarvoor helemaal niet op de hoogte van het bestaan. Ik zou dan ook geheel onwetend de horloges van mijn schoonvader hebben opengemaakt. Helaas is de kans groot dat, dat nu alsnog gebeurt is met die Junghans, dacht dat die wel veilig was. Dus dat wordt straks even mondkapje op, handschoenen aan en ff grondig poetsen met een vochtige doek. en daarna doek en handschoenen weggooien. Denk dat ik de Junghans wel afwerk, maar nu wel wat voorzichtiger en met bescherming aan.

Uit een totaal andere discussie, voor wie er geduld heeft om dit helemaal te lezen:

Staat erg veel achtergrond informatie in over Radium, Tritium en hoe het gewonnen werd, wat de gevolgen zijn en welke straling er uit kan komen, inclusief de halfwaardetijden. Die overigens onvoorspelbaar zijn, omdat een deel van de omzetting van bijvoorbeeld tritium naar helium een toevalsproces is.

Los van het stralingsgebeuren: Leuk om te zien dat je het doet en er schik in hebt, @BMWtje1! :+1:

1 like

Halfwaardetijden zijn altijd hetzelfde, alleen de precieze bepaling heeft de nodige jaren gekost omdat de apparatuur vroeger nog niet zo nauwkeurig was. Zo is t 1/2 van Tritium 12,312 jaar (bepaald met 25 significante cijfers) maar dat is veel schrijfwerk :slightly_smiling_face:
image

Bron: NUCLÉIDE-LARA on the web (2022)

2 likes

Ik had altijd begrepen dat je het van één atoom niet precies kunt weten, en dat ze alleen voorspelbaar worden als je vele atomen hebt. :slight_smile:

Wat dus betekent dat 10 gram 5 gram wordt, en 12,312 jaar later nog 2,5 gram, etc, toch? Gelukkig is Tritium veel minder villein, maar evengoed heb ik liever luminova.

1 like

Dat klopt. Maar geen zorgen, je hebt er meer dan genoeg in een horloge :slight_smile:

Tritium is inderdaad heel wat minder gevaarlijk dan radium-226 en je kunt gerust aan dat type horloges sleutelen.

Ik ook, ben nooit onder de indruk geweest van de lume van een vintage horloge met radium-226 of tritium. Sterker nog: ik heb 2 Tritium horloges uit de jaren 70 die werkelijk helemaal niets meer laten zien in het donker…

1 like

Ik heb vandaag een meter van het werk mee naar huis genomen en alle horloges even gemeten.
Blijken toch 3 stuks Radium te bevatten😥

Maar het ergste, die Junghans dus ook! En die heb ik gisteren in mijn onwetendheid zonder bescherming uit elkaar gehaald​:slightly_frowning_face::pensive: ik hoop dat ik niets van die sh.t heb binnen gekregen.

2 likes

i wish you luck !

en laat ons de foto’s zien, daar houden we van.

2 likes

Ik zet 'm in Techniek & Reviews.

2 likes

@BMWtje1 kudos voor de stappen die je maakt! Zelf zit ik de nog fase van oriënteren, filmpjes kijken, lezen en informatie opdoen. Langzaam aan materiaal aanschaffen en ‘oefenprojectjes’ kopen.

Met welke tools ben jij begonnen? Ik voel er niet zo veel voor om meteen alle high end spullen aan te schaffen want ben bang dat ik uiteindelijk mezelf weer een ergens anders op stort :sweat_smile:

1 like