Mijn eerste kleine stapjes in het horloge maken

Wauw erg inspirerend! :grin:

2 likes

Leuk om te lezen dat je je inspiratie overal vandaan haalt, top :+1:t2: bij mij begint het een beetje te borrelen om dingen te gaan doen met horloges.

Wat het radium betreft, ik zou voor de zekerheid zo goed mogelijk proberen na te gaan wat de gevolgen kunnen zijn van je actie met de Junghans.

Succes verder met alles !!

1 like

Nou, ik had eerst zo’n alie setje gekocht, maar dat blijkt weggegooid geld. Niet doen dus. Waardeloos spul.
Ik raad je aan een goede Bergeon schroevendraaiers set te kopen. Dat is eigenlijk de duurste investering om te beginnen. Voor de rest kan je ook beter Bergeon gereedschap aanschaffen, de kosten vallen wel mee. Je hebt zoveel niet nodig om te beginnen. Ik werk nu met een samenraapsel van goedkope alie troep en Bergeon spul. Voor nu werkt dat wel voor mij.

2 likes

Zoals ik al schreef heb ik gisteren de Junghans uit elkaar gehaald. En nu ik eraan begonnen ben, laat ik het niet voor niets zijn.
Hier wat foto’s van de voortgang.

Zat alleen even te klooien om de veerton open te krijgen. Bij Junghans zit het tandwiel direct op de arbor. Iets ander dus dan bij andere uurwerken. Maar met draaien tegen de veer in, kreeg ik het uiteindelijk wel uit elkaar. Desondanks heb ik toch besloten om de veer in de ton te laten.

9 likes

Inmiddels is vandaag alles in bad geweest en ligt het te drogen.

Dit keer met adem bescherming en handschoenen, heb ik alles gereinigd, dus ook mijn gereedschap werkplek en alles waarvan ik denk dat het in aanraking kan zijn geweest met Radion.

Daarna alles goed nagemeten met onderstaande jonge, en het geeft nergens straling aan. Alleen nog de wijzers en de wijzerplaat blijken straling af te geven. Werkplek, uurwerk en gereedschap zijn schoon.

Wordt vervolgd

12 likes

Als de Berthold niks aangeeft dan is het brandschoon! Wel deze detector langzaam over het te meten oppervlak bewegen. Dit type reageert wat trager dan mijn favoriete Berthold met analoge meter.

1 like

Hoi,

Allereerst super tof dat je met deze hobby bent geïnfecteerd! Je hebt al veel en grote stappen gezet hoor, top.
Radium blijft inderdaad een dingetje om op te letten, aanschaf van een meter staat ook nog op m’n lijstje, voor nu voorzichtig doen.

“Desondanks heb ik toch besloten om de veer in de ton te laten.”

Toch om de loop te verbeteren zou ik de veer uit de ton halen. Zelf heb ik ook geen verenwinder en plaats de veer terug met de hand. Veel oefenen…

Eruit halen kun je eenvoudig"
Platte kant van het pincet tegen de achterkant en druk via de veertonas het deksel omhoog.
Let op dat de veertonas niet mee eruit schiet, maar blijft zitten.
Je kunt ervoor kiezen om de as te laten zitten bij het verwijderen van de veer, maar ik heb er al eentje gelanceerd. Geloof me, die dingen vliegen ver!

Met een duimnagel hou je een helft van de veer vast en met een pincet trek je aan het losliggende deel van de veer dat deze loskomt. Dan plaats je met de andere duim op de veer en laat je de veer gecontroleerd uit de ton komen.

Dan alles mee in de schoonmaak.

Plaatsen…

Goed kijken of het een linkse- of rechtse veer is. Hoe moet je hem plaatsen?
Een automaat veer of handwinderveer gaat volgens het zelfde principe.
Je brengt het uiteinde van de veer in de ton en gaat deze weer op dezelfde wijze in de ton. Om en om oprollen tot het andere kort opgedraaide stuk veer in de ton zit.
Dan de veertonas plaatsen en de veer wat olie geven. Met een oliegever zet ik 3 punten olie op de veer en 3 in de ton. Dan het deksel goed erop klikken en de tandjes van de buitenzijde schoonmaken.
In de platine en verder met de opbouw!

Succes!

Laat vooral foto’s zien en stel gerust je vragen!!

Serge

6 likes

Wat gaaf zeg! Mocht ik ooit wat tijd over hebben lijkt me dit ook tof! Hou ons op de hoogte en succes!

2 likes

Bedankt Serge, dat je de tijd hebt genomen voor deze goede en uitgebreide uitleg. Dat waardeer ik zeer en is precies wat ik als beginner nodig heb.:+1:
Ik had dit procedé al eens toegepast op mijn laatste project zakhorloge. Allemaal wel wat groter.
Ik wilde het bij dit horloge ook doen, maar raakte eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld door dat Radium gedoe.
Maar misschien dat ik het alsnog ga doen, want het uurwerk blijkt na reiniging wel veilig om aan te werken.:grinning:
Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang :handshake:

1 like

Super! Die mooie Junghans gaat vast ook lukken! :four_leaf_clover:

Geloof dat ik hier wel een beetje jaloers op ben, dat lijkt me echt reuzehandig! #beetjekippig

2 likes

Inderdaad onontbeerlijk in deze hobby. Mijn oogjes (61 jaar) willen ook niet meer zo! Dus alle hulp nodig om beter te zien. :grin:

2 likes

Nou, vanavond toch maar even de veer uit de ton gepield.

De veer was toch wel schoon geworden tijdens het reinigen in de veerton, er zat niet veel vuil aan. Je ziet wel een soort van slijtspoor in het midden over de lengte van de veer. Maar op zich lijkt ie okay.
Daarna het geheel weer in de trommel gefreuteld.

Veerton deksel en arbor met ratchetweel er weer op, asje erin, en hij is weer klaar voor gebruik.

Ik had daarna de plaat eens goed bekeken onder de microscoop. Ziet er op zich ook redelijk uit. Wel een groot slijtspoor op de plaat van een tandwieltje op de setting lever. Dus daar moet straks een toefje vet tussen.

Wordt vervolgd :wink:

7 likes

Top gedaan!

Vanavond het upper balance jewel eruit gehaald, gereinigd, drupje olie erop en weer in elkaar gezet.
Tjee man, wat is dat spul klein en jumpie. Effe verkeerd aanraken en het springt weg, of vliegt tussen je pincet uit. Heb wel een paar keer moeten zoeken naar die ontzettend kleine dingen. Maar het is gelukt :slightly_smiling_face: trots op mezelf :upside_down_face:

12 likes

Seiko?

Junghans :slightly_smiling_face:

Petje af! Zo te zien heb je de juiste instelling voor dit werk! ( Beter dan ik, ik wil nog wel eens stiekem ‘bochtjes afsnijden’
Ik vind je plankje om je werkmat heen ook slim!
De deksteen en chatons leg ik niet meer op keukenpapier.
Te ’ jumpy’. Ik gebruik gewoon papier, een soort post-it velletjes zonder lijm. ( Geleerd van ’ wristwatch-revival ')
Dat absorbeert het vocht ook prima…
Succes met het vervolg!

4 likes

Bedankt voor je advies, ga ik ook niet meer doen. heb inderdaad ondervonden dat, dat veel te jumpie is :upside_down_face:
Ik moet de andere kant ook nog doen, kan ik meteen even oefenen of dat beter gaat. Maar eerst even de pincetten schuren, want die zijn ook niet meer helemaal wat het moet zijn.

Ik heb een oud messenslijpmachientje, werkt prima daarvoor

2 likes