Mijn eerste kleine stapjes in het horloge maken

Haha ja toffe plek, maar dat vloerkleed viel mij ook meteen op :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Je hebt een mooie tegelvloer onder het tapijt liggen, waar je de onderdeeltjes die gaan vliegen snel op gevonden hebt. Maar als ik zo zou moeten werken, ging er niks vliegen, dan zat ik altijd buiten te kijken. Wat een prachtig werkplek.

2 likes

Ja, vloerkleed gaat nog weg inderdaad.
Ik was er al achter gekomen dat iets wat daar op valt, alleen maar dieper zakt als je het wil oppakken :confused:

1 like

Gewoon houden de overige onderdelen uit een donor die komen altijd weer van pas,

welke microscoop gebruik je trouwens?
De balansen is en blijft ook mijn zwarte beest. Ik heb nu een otero gesmeerd en hij loopt eigenlijk best prima face up en face down ( buiten dan een BE van 7.7MS) maat eenmaal ik hem naar face front draai loopt hij ineens 120 sec in min en zakt de ampiltude van een 260 naar een 200. Heb de steentjes al tig keer gereinigd en hersmeert maar het probleem blijft. Waar moet ik het gaan zoeken?
De veel te hoge BE?

Ik zou dan beginnen vermoeden dat er een stevig zwaartepunt in de balans zit :thinking:

da’s de helemaal ver van m’n bedshow-)

Meer dan de moeite om te lezen hierover, heel deze serie:

Haalt meteen een pak van de griezelfactor weg. Het blijft wel geavanceerde materie, maar snappen is halfweg :smile:

Soms is het gewoon slijtage en houdt het gewoon op wat je nog kan doen.

2 likes

Dat is een Wild Heerbrugg, professionele microscoop. Van mijn werkgever gekregen :slightly_smiling_face::handshake:

3 likes

De laatste keer dat ik dat had was de as gebroken aan een uiteinde.

Da’s hier niet het geval. De tapjes zijn intact!

1 like

Ik heb dat ook aan de hand bij 2 horloges. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de balans is verandert. Wel dat slijtage een rol kan spelen. Maar ik zou het ook graag beter begrijpen…

Zijn de taps opnieuw gepolijst?
Is de spiraal van de balans vlak?
Zijn de regulator pinnen recht? Teveel ruimte in verticale stand?

neen
De spiraal lijkt me vlak te liggen ja
regulator pinnen? Die ken ik geeneens -) zal voor de verdere toekomst zijn !

Mijn horlogemaker lexicon is praktisch nihil, dus zou zomaar foute termen kunnen gebruiken.
De pinnen waartussen de spiraal van de balans gaat. Waarmee je hem sneller en trager stelt.

1 like

Ik een beetje stil in dit topic, maar hoop het snel weer te kunnen oppakken.

Ben even met vakantie geweest!
Net voor mijn vakantie mijn auto gestolen :grimacing:
Even te maken met wat gezondheid issues, maar dat komt wel goed.
en het mooie weer zet ook niet aan tot horloges maken.

1 like

Sterkte man! :+1:

1 like

Kleine update, lang stil geweest hier.
Inmiddels de secretair van pootjes voorzien, en het vloerkleed verwijderd.

9 likes

En deze jonge dame, loopt sinds vandaag ook weer. Het heeft even geduurd, en heel wat gepruts gekost. Uiteindelijk de balansbrug iets verhoogt met een stukje alu folie, en ze blijft lopen. Ligt nu een aantal uurtjes op tafel en houdt de tijd.
Morgen even op de timegrapher, maar ik verwacht geen al te beste waarden.

8 likes