Ja, je zal de eerste niet zijn die de schroefjes verwisseld, de een kan wel eens/ regelmatig iets langer zijn dan de andere. Heb hier toch al verschillende horlogemakers gekregen die dat gedaan hadden en niet wisten waar de fout zat en ook niet konden vinden.
Ik ben er wel zeker van dat, dat wel goed zit.
Ik ben ook al kromme schroefjes tegengekomen. Dat geeft ook vergelijkbare ellende.
Nog even teruggelezen: je meldde " En zie daar eureka, de balans wil weer spinnen."
Maar toch niet genoeg?
Kennelijk ben je echt dicht bij de oplossing!
En al veel geleerd voor ’ eerste stapjes’
Usain Bolt familie?
Nee het ligt niet aan het schroefje! Als ik de balansbrug helemaal in positie druk, ook zonder schroefje, dan stopt de balans. Hij wordt dus duidelijk geklemd!
Maar ook als ik de boel losjes in elkaar zet, dus niet aandrukken van de brug en het schroefje losjes of zelfs zonder schroefje. Dan loopt het horloge wel, maar op de time grapher schieten de waarden dan alle kanten op. Dus ik denk dat buiten het klemmen van de balans, er meer niet helemaal in orde is met de balans.
Dus als ik het goed begrijp heb je het horloge nooit in goed werkende staat gehad? Misschien is er een andere brug of balanstap in gekomen ooit?
Of er zitten niet de juiste steentjes in?
Precies!
Het horloge was defect toen ik eraan begon. Dat vond ik nou juist de uitdaging
En er is zeker door iemand voor mij aan geprutst, dat kon ik ook al zien aan de pons inslagen onde rde balans brug, dat had eerder al eens iemand gedaan. Maar in mijn onwetendheid had ik die weer mooi vlak geschuurd, maar bleek dus achteraf niet voor niets te zijn gedaan.
Ik vermoed dat er ooit een andere balans in is gekomen of nieuwe juwelen waardoor het geheel niet meer lekker past.
Aan mij de uitdaging om te proberen dat ding weer aan de gang te krijgen.
Op zich dus een prima ding om ervaring aan op te doen
Het is wel duidelijk dat het probleem bij de balans ligt. Het zou kunnen zijn dat de balansas / tapeinden zijn versleten, of misschien een verkeerde balans of balansas is geplaatst. Goed checken.
@basvg noemde ook al de steentjes, dat kan het ook zijn.
Nou, het waren geen stapjes maar in mijn ogen grote sprongen, dat je aan een horloge durft te beginnen die je niet hebt zien lopen. Ervaren horlogemakers hebben daar moeite mee, zeker als iemand anders daar al aan gewerkt heeft. De vraag is nu wat heeft de voorganger veranderd of verwisseld voor een ander onderdeel, want daar zit het probleem, en niet in je kunnen, Je bent klasse. Misschien een ander binnenwerk erbij zoeken om te zien wat je voorganger verprutst heeft.
Ideaal zou zijn als je eenzelfde kaliber ernaast zou hebben: net zolang onderdelen uitruilen tot je precies weet welke het probleem geeft!
Wat voor kaliber was het ook alweer? O ja MST 253.
Ik heb wel een Roamer, maar weet het nr. niet meer.
Is het trouwens wel een dameshorloge? Met ander bandje was het ooit misschien wel een herenmodel?
Dat vind ik nou juist de uitdaging, ik kan me daar heerlijk in vast bijten. Ook als het uiteindelijk niets wordt, is het toch een leuk leer proces. En er is niets aan verloren
Inderdaad een Roamer MST352 uurwerk, is inderdaad een optie om eens op zoek te gaan naar een donor, mits niet te duur natuurlijk
Ja tot die conclusie was ik ook gekomen.
Maar dat checken op juistheid is nu juist het probleem gezien mijn onkunde en gebrek aan ervaring.
Maar! Ik geef niet zo makkelijk op, ik blijf gewoon nog het een en ander proberen.
Als het weer, weer slechter wordt. Nu is het beter om op een terras te zitten met een koude jonge
Bij van de Gevel heb ik wel eens kalibers meegekregen. Om te kijken welke onderdelen ik nodig had. De rest mocht ik terugbrengen. En ze hebben een flinke hoeveelheid kalibers. . Veel uit de jaren 60 en 70.
Ik kan na volgende week wel eens vragen…
Ik wil er niet te veel kosten voor maken, maar als het kan voor een laag bedrag, dan graag
Ja, ik betaalde telkens alleen het gebruikte onderdeel.
Maar soms houd ik het hele ding, voor 20 euro of zo, inclusief wijzerplaat…
( En nou niet allemaal tegelijk die arme mensen bestormen voor 1 onderdeel van 4 euro met anderhalf uur zoekwerk…)
Oh dat valt inderdaad mee, zeker als ik ook alleen de nodige onderdelen eruit kan halen en de rest retourneren. Is het me wel waard. Dus graag
Zodra ik terug ben
Niets aan horloges gedaan met dit mooie weer. Toch leuker om op een terras te zitten met een koud biertje.
Maar wel een upgrade gedaan van werkplek.
Van een klein zelfgemaakt lessenaartje op de werkbank in mijn garage.
Naar een leuke antieke Secretaire in mijn tuinkamer.
Moet zeggen, een veel; beter plekje en met mooi uitzicht.
Alleen nog even een paar poten eronder maken zodat ie wat hoger komt.
Dan nog even vakantie.
En hopelijk daarna weer lekker fris met horloges bezig zijn.
Mooi man! Zou wel dat kleed weghalen
Schroefjes zoeken wordt lastig.