Mijn eerste kleine stapjes in het horloge maken

Ik zal ‘m nog eens goed moeten bekijken onder de microscoop.
Zover ik het kan zien loopt ie mooi vrij.
Maar met een microscoop zie ik misschien meer.
Ik heb wel wat braampjes moeten maken onder de balans brug, want als ik de brug vast draaide dan stopte de balans. Het klemde dus iets.
Misschien moet ie nog iets hoger.
Ik moest de balans wel een aantal keer helpen en de balans brug los en weer vast om hem op gang te krijgen.

2 likes

Dan denk ik inderdaad dat hij nog niet lekker vrij loopt.

2 likes

Dat klinkt niet goed. :sweat_smile:

1 like

Ik ga ‘m nog eens goed bekijken en zien of ik nog iets kan doen, met mijn beperkte “kennis”.
Houd jullie op de hoogte :+1:

1 like

Loopt ie wel goed met de brug los, dus zonder aangedraaide schroef? Ik geef soms een drupje olie op de nokjes als de brug erg strak zit. Zal officieel wel niet de bedoeling zijn, maar je moet wat, in je zoektocht naar een euvel …

1 like

Het proberen waard, ga ik zeker doen.

1 like

Even een kleine update.
Ik heb intussen het een en ander geprobeerd.
Heb het geheel ook eens goed bekeken onder de microscoop, maar zover zie ik geen rare dingen.
De balansveer is mooi vlak en alles loopt redelijk goed als ik het schroefje van de balansbrug niet aandraai.
De juwelen en de balans asjes zijn schoon en zien er goed uit. zover als ik “prutser”, dat beoordelen kan. :upside_down_face:
Maar toch, als ik naar de time grapher kijk schiet ie nog steeds alle kanten op. Dus niet goed.
Zal komende dagen nog eens het een en ander proberen, maar vrees dat er toch iets niet helemaal in order is met de balans.

Het goede is, het is natuurlijk een oefen horloge en dit is een prima oefening om fout analyse te doen. :smiley:
Blijf positief :laughing: :+1:

2 likes

Dus “los” ziet het er goed uit, maar “vast” in dezelfde positie niet? Zit de hoogtespeling goed?

Absoluut. Daar dienen ze voor. :sunglasses:

Los, ziet het er op het oog goed uit. maar gezien naar de time grapher schieten de waarden dan alle kanten op. Dus niet goed.
De hoogte speling is hier dus duidelijk een probleem, ik moet er nog iets op verzinnen dat de balans as wat meer ruimte krijgt, want als ik de balansbrug vastdraai wordt ie geklemt en stopt met lopen.

Dit zijn aardig grote stappen kerel! Diep respect hiervoor

1 like

Met een pons een paar tikken in de platine onder de balansbrug helpt al veel meestal :smile: niet iets wat je wil doen als je het kan vermijden, maar nood breekt wet.

2 likes

Seiko gebruikte op hun 4500 serie uurwerken hele kleine spacers van 0.015mm dik en 0.03 mm dikte misschien kan je hier de brug mee omhoog brengen

2 likes

Thanks, leuk om een paar veren in de reet te krijgen :innocent: :+1:

1 like

Dat had ik al gedaan, zie een paar postjes terug, maar dat is nog niet voldoende.

Ik gebruik in mijn andere hobby nog heel dunne teflon sheets, ik ga eens proberen of ik daaruit iets kan snijden wat tussen de plaat en de balansbrug kan. Maar dat moet nogal klein worden, wordt dus even pielen.

1 like

En anders is er altijd zilverpapier :sweat_smile:

Hardere tikken is grotere bumps is meer speling :grimacing:

2 likes

Heb je de schroeven/boutjes wel terug gemonteerd op de juiste plaats???

2 likes

En kloppen met een pons doen ze op een scheepswerf :rofl: :rofl:

1 like

Ik heb er niet op getikt, maar het ingeprikt met een hardstalen punt. andere methode zelfde effect.

1 like

Duhhh :upside_down_face: :rofl: