Thanks, heb vd Gevel een e-mail gestuurd
Als je de veermaat wilt weten, kun je bij dhr ranfft zoeken:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&MST_352
En op cousinsuk.com kun je ook zoeken op uurwerk onderdelen. En bestellen…
Uitrollen en naast een meter leggen moeilijk is dat niet en komt niet op 1cm aan, breedte en dikte zijn belangrijker. Als je niet aan een goeie vervanger raakt wil ik gerust eens in mijn schuiven kijken.
Thanks.
Dikte op Ranft 0,11 ik had 0,12 gemeten. Bijna goed😀
Kan het inderdaad nog eens bij Cousins proberen als vd Gevel het niet kan leveren
Had ‘m inderdaad al opgemeten op die manier, moest de lengte toch weten om te bestellen
Hi Kenners
Wat ik dus nodig heb is een veer van: 1.50 x 9.0 x 0.11 x 260
Vd Gevel heeft een veer van 1.50 x 9.5 x 0.11 x 310
En bij Cousins vindt ik een voor een ander caliber Roamer,
en deze is 1.50 x 9.0 x 0.105 x 300
Zou 1 van deze voldoen denken jullie?
Of misschien kan @lva toch eens in zijn schuiven kijken, zoals voorgesteld.
Zal ik met plezier doen, maar zal een paar dagen duren tot ik thuis ben met de nieuwe spruit
Tussen de twee vermelde opties zou ik licht neigen naar de Cousins veer - op papier iets slapper maar nieuwe veren zijn stijver dan oude. Langs de andere kant zou een stijvere veer wel iets kunnen helpen met amplitude, misschien.
Thanks. Nieuwe spruit? Vader geworden?
Ik wacht nog een paar dagen met bestellen, heeft gelukkig geen haast.
soms helpt zo’n moderne veer zoveel dat het uurwerk kan gaan prellen wat ik voorhad met een Jeamburn 23D
Bedankt voor je aanbod, wordt zeer gewaardeerd
Maar ik heb inmiddels al een besteld, mocht deze niet voldoen dan meld ik me zeker weer.
Hoe /reinig/kuis je de wijzerplaten? Heb ergens gelezen in water met gebitsreiniger, maar misschien zijn er nog andere manieren
Heel voorzichtig deppen met rodico of rollen met licht vochtige cotton swap.
Een emaille wijzerplaat met barsten kun je idd beter krijgen met gebitsreiniger. Zijn filmpjes over te vinden op youtube. Loopt wel risico dat je het logo/merknaam kwijtraakt als die later opgebracht is.
Gruen jaren 20 wijzerplaten zijn vaak te verbeteren met Hagerty silver dip.
Maar als je het hebt over ronde wijzerplaten jaren 50/60/70, kijk dan even hiernaar:
https://watchguy.co.uk/cleaning-and-preserving-original-finish-on-dials/
Het algemene advies, blijf van je wijzerplaat af. Meestal maak je het erger…
Inderdaad heel voorzichtig met een ligt vochtige qtip. En vooral zonder veel druk uit te oefenen. En ook niet te lang blijven wrijven.
Okay, het vervolg! Maar nu kom ik kennis te kort en hoop ik op wat hulp van jullie.
Ik heb de jonge dame zoals hierboven netjes gereinigd en voorzien van de nodige olie.
Daarnaast een nieuwe veer geplaatst in de sterkte zoals nodig voor dit horloge, maar dan wel een nieuwe variant en niet de oude donkere veer zoals eruit kwam.
Ze is daarmee verworden van een vastzittende niet lopende dame naar een wel lopende dame.
Maar! Ze loopt niet lekker, de time grapher gaat alle kanten op. Zie foto’s. Een slomotion filmpje heb ik ook, maar ik weet niet hoe ik dat hier kan plaatsen😕
En dan natuurlijk de vraag, wat kan hier aan de hand zijn, en vooral hoe dit te verhelpen?
Heb je het uurwerk gedemagnetiseerd? Heb onlangs geleerd dat dat ook vreemde plaatjes kan geven…
Goeie! Moet ik morgen eens proberen. Hoop dat het iets uithaalt.
Vandaag eens gedemagnetiseerd, maar het wordt er niet veel beter van. Denk dat ik het ergens anders moet zoeken, suggesties?
Alle tips zijn welkom
Is de balansspiraal mooi vlak en loopt hij nergens aan?