Mijn eerste opknap project

Nou stelt mijn kleine projectje natuurlijk niets voor vergeleken bij de mooie post van @HorloG van afgelopen week. Dit is allemaal vrij eenvoudig geweest. Maar ik vond zijn post leuk en leerzaam om te lezen en dacht dat het leuk was om ook mijn kleine projectje te delen. Het was de eerste keer dat ik zo iets gedaan heb en het lijkt me leuk in de toekomst meer van dit soort projectjes te doen en tzt ook de kunst van uurwerken servicen onder de knie te krijgen.

Nu bijna twee maanden geleden kwam dit horloge langs op Ebay. Nadat de band kapot was gegaan heeft de eigenaar dit horloge weggestopt in een kastje. Het horloge liep niet meer en de conditie liet veel te wensen over maar de wijzerplaat was nog mooi. Voor mij een teken dat er dus waarschijnlijk geen stof/water het horloge binnengekomen was wat goede hoop gaf voor het uurwerk. Er stond een spelfout in de titel (er stond SH26 in plaats van 5H26) en was uiteindelijk de enige bieder. Waarom ik op dit horloge bood? Geen enkel idee eigenlijk als je de foto’s ziet en de staat van het horloge :joy: Ik doe wel veel van dit soort domme dingen in een opwelling. Maar uiteindelijk blijken dit soort rare aankopen voor mij het beste uit te pakken vaak achteraf en vind ik dit de leukste horloges.

foto op ebay:

Na een transatlantische reis van een week is het horloge hier in Nederland gearriveerd. Het horloge viel wel een beetje tegen want de bezel draaide niet meer en zoals op de foto’s boven te zien is was de wijzerplaat niet goed meer uitgelijnd. Ook was het horloge echt enorm smerig. Netjes schoongemaakt waarna het er al een stuk beter uitzag. Alles goed schoonmaken tussen de randjes van de bezel is wel echt monniken werk.

Het horloge hierna naar de horlogemaker gebracht om het uurwerk te laten nakijken en de wijzerplaat goed te zetten. Tot mijn grote opluchting bleek het uurwerk helemaal goed te zijn. De problemen met de wijzerplaat zijn ook allemaal makkelijk verholpen door de wijzerplaat weer vast te maken aan het uurwerk. Natuurlijk een beetje valsspelen om dit niet zelf te doen eigenlijk :wink: Het zag er allemaal al stukken beter uit maar het glaasje was gekrast en de bezel draaide en klikte niet goed meer.

Volgende stap was dus de juiste onderdelen bestellen. Nou is dit een vrij bijzonder model, het heeft een totaal andere bezel dan bijvoorbeelde SKX en Turtle modellen. Veel van deze horloges hebben een ruig leven gehad en een goede bezel vinden is enorm duur. Besloten de oude bezel te houden, ik vind dat deze juist ook bijdraagt aan het karakter van het horloge. Het is echt een horloge dat gebruikt is waar voor het gemaakt is namelijk te worden gedragen. Wel een nieuw glaasje gevonden en het juiste bandje besteld.

Van de bezel klik ring was vrij weinig meer over zoals te zien is. Wel meteen de oorzaak gevonden van het niet draaien van de bezel. Het zelfde verhaal hier als voor de bezel, onderdelen zijn enorm zeldzaam en ik heb geen vervanger kunnen vinden. Met wat buigwerk hier en daar de klik ring weer functionerend weten te krijgen. Dit is natuurlijk niet zoals het hoort maar het werk :sweat_smile:

Een caseback opener gekocht en bestolen zelf het horloge te demonteren en het glaasje te vervangen. Helaas wel de achterkant wat gekrast bij het openmaken. Het blijft een beetje behelpen omdat ik nog niet alle goede tools heb. Mijn passer gebruikt om de stift/kroon er uit te halen en mijn luchtbedpomp om de wijzerplaat om alle stofjes van de wijzerplaat te blazen bijvoorbeeld :stuck_out_tongue: Nog veel te leren op het gebied van horlogemaken in ieder geval!

Nu met het nieuwe glaasje. Ziet er een stuk beter en schoner uit.

Met het uurwerk er weer in. Zoals te zien is is het uurwerk super netjes in tegenstelling tot de buitenkant.

Zonder krassen en met een helder glaasje komt de mooie plaat weer tot zn recht :grin:

en het eind resultaat

een flinke verbetering

Uiteindelijk zou het mij een hoop moeite hebben bespaard als ik gewoon in 1 keer een horloge in betere staat had gekocht. Waarschijnlijk zou dat financieel ook mischien zelfs beter geweest zijn. Maar daar gaat het mij niet meer echt om. Dit horloge is zo goed bevallen nadat ik hem in het echt gezien had en gedragen heb dat ik hem graag wilde opknappen.

In vergelijking tot een SKX is dit horloge net wat kleiner in diameter en is het een stuk dunner en lichter. Dit is het meest comfortabele horloge in mijn collectie zou ik wel durven zeggen. Word daarom ook veel gedragen en is echt de perfecte “daily beater”. Bedankt voor het lezen en kijken.

Groetjes,
Koekoek

28 likes

Goed bezig! Was meer onder de indruk geweest als je alles zelf had gedaan, maar wellicht was dit een start om het de volgende keer zelf te proberen!?

Ga je de bezel inlay ook nog vervangen?

Thanks! Ik had in het begin nog geen caseback opener. Zou me leuk lijken om inderdaad steeds meer dingen zelf te doen maar moet dan eerst een hoop tools kopen.

Dit model heeft een andere bezel dan de SKX en Turtle. De vorm en maat zijn anders en specifieke 5H26 bezels zijn erg lastig te vinden. Je kan geen losse inlays kopen alleen een complete bezel. Een nieuwe bezel is dan meteen 75 euro. Dat vind ik het op dit moment niet waard en vind het gesleten juist wel passen bij deze klok.

1 like

Hij kan er weer jaren tegenaan Daniel; mooi geworden en ik vind de faded bezel ook goed passen bij een Seiko met wat levenservaring! :thumbsup:

2 likes

Mijn beste,

Leuk om te lezen en vooral ook om te zien!!
Fantastisch gedaan!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Je moet ergens beginnen, en voor een eerste project heb je het super goed gedaan. Uiteindelijk gaat het er om dat je genoeg zelfvertrouwen ontwikkelt om steeds een stapje verder te gaan. En mocht het een keer misgaan dan is dat gewoon meer kennis en ervaring.

Het leuke is dat je nu je eigen succes gewoon kunt dragen, dus enjoy!

2 likes

Hierbij is echt betalen voor kwaliteit. Heb een klein jaar zo een chinese Jaxa gehad.Top tip koop gewoon een LG master wrench. Sindsdien NOOIT meer uitgeschoten.

2 likes

Dat ziet er GOED uit! Die faded bezel heeft wel wat, niet vervangen!

1 like

Goed begin zou ik zeggen.
Knap gedaan.

1 like

Respect voor je project. Vast en zeker een opstap naar ingrijpender restauraties! Succes!

1 like

Mooi gedaan koekoek :thumbsup:

Ik vraag me af hoe je een op diverse plekken
gebroken bezel-veerring weer werkend hebt gekregen.

Had laatst het zelfde euvel met een SKX007
ik heb toen bij Rob Monster een nieuwe veerring bestelt.
Dat was een simpel klusje, werkt weer perfect.

Grt.

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik vind de versleten bezel zelf ook wat hebben en hij gaat niet vervangen worden. :+1:

@HorloG zo had ik er nog niet naar gekeken. Leuk verwoord, je eigen succes dragen :grin:

@GhentWatch je kan wel raden welke ik heb dan :pensive:

@drex ik had er ook een van de SKX besteld omdat ik verder geen info kon vinden. Deze bleek niet te passen. Aan de oude onderdelen gewoon weer wat verbogen. Erg onbehouwen oplossing maar het werkt :joy:

1 like

Nice topic! Best mannelijk om te proberen, ik had hem gewoon naar Rob gestuurd :blush:

1 like

Maar de grote vraag, hoe heb je het glas eruit gekregen (zonder tools)?

Zo kan zelfs ik het ook…:slight_smile:
In het verleden waren er alhier mensen die zelf aan de gang gingen met tandpasta, tennisballen, toothpicks, tegelwippers, enz. enz.

1 like

Goed bezig; zoals hierboven al gezegd, het gaat om zelfvertrouwen krijgen en stap voor stap steeds moeilijkere dingen aanpakken. Dank voor delen van je project en op naar de volgende!

1 like

kewl :slight_smile:

1 like

Leuk! Je moet ergens beginnen en je hebt al meer gedaan dan menig persoon ooit zal doen.
Mvg. Bertjan

1 like

Goed bezig, weer een horloge gered van de vuilstort :thumbsup:
Ik vond hem zonder bezel ook best gaaf eigenlijk :sweat_smile:

1 like

Van Harte mijn complimenten. Voor een eerste keer prima gedaan. Veel geleerd, gedaan wat je zelf kon, laten doen wat je (nog) niet kon/wist, prima leerproject. Op naar de volgende :thumbsup:

1 like