Ik wil mijn horloge dat ik voor mijn 16e verjaardag heb gekregen proberen te repareren.
De kroon is er afgebroken.
Batterij leeg.
Grote seconden wijzer los
Chrono seconden wijzer los
Ik heb het uurwerk, een Miyota 0S10 er inmiddels uit.
Mijn vragen.
Waar kopen jullie hiervoor onderdelen?
Ik zag wat op AliExpress voorbij komen. Is dit een goede optie?
Hebben jullie tips voor de beginner?
Het repareren wil ik als oefening doen. Beetje kijken of dit een hobby kan worden.
Ik zou beginnen met een batterij. Soms wil een horloge niet meer starten namelijk.
Als uiterste middel kun je bij ( bijvoorbeeld) van de Gevel in Tilburg (Zellerstraat) (maar zijn net met vakantie) een vervangend uurwerk kopen voor waarschijnlijk ca 10 euro
Incl batterij en stift.
Succes! (Maar kijk uit, deze hobby is verslavend )
Nou, batterij gehaald en geprobeerd. Uurwerk doet inderdaad niks…
Bij het loshalen van de wijzers en wijzerplaat is een chronograaf wijzertje verdwenen, ergens tussen 10 cm boven de tafel en de vloer. En ik geloof dat ik de grote seconden wijzer heb beschadigd.
Boodschappen lijstje wordt wat langer…
En wat voor uurwerk zat erin? je kan nl niet zomaar het ene uurwerk van het ene merk wisselen tegen dat van een ander merk lijkt mij. Doormeter, hoogte , soort wijzers die passen spelen allemaal een rol!
Het uurwerk zit erin.
Wijzers en grote seconde passen. Chrono wijzertjes krijg ik er niet in, lijkt ook niet te passen. Zou wel voor dit uurwerk zijn…
Ze zijn wel voor het zelfde uurwerk. Ik zou zeggen dat je dan, los van stijl of lengte, iets moet hebben dat in elk geval op de as van het uurwerk past.
Netjes. Petje af dat je het ook gewoon doet. Die kleine chronowijzers zijn super krap als ze nieuw zijn. Je krijgt ze er beter op (nieuwe) als je heel even met een passende ruimer er een schuin randje aan maakt. Heel even, dus net even raken en niet verder, anders passen ze niet meer en je wilt dat ze flink geklemd zitten als ze op de as geplaatst zijn. Zo te zien prima gelukt!
Leuk man . Mischien een stomme tip maar ik heb in het verleden dingen (ook kleine) terug gevonden op de grond door middel van de kamer donker te maken en dan rustig heen en weer bewegen over de grond met een zaklamp (van men telefoon ).
Door de weerkaatsing van het licht al heel veel terug gevonden, ik zeg het maar . Hangt natuurlijk van de ondergrond af, op een tapijt werkt dit niet