Mijn eerste project Deel 1.

Veel succes met het vervolg: uurwerk schoonmaken, oliën en afregelen.
Pas op: werkt verslavend :wink:

Leuk verslag! Benieuwd naar het eindresultaat.

DEEL 2 van mijn project

Zoals beloofd deel 2. De twee clinic avonden, georganiseerd door Huib, zijn weer achter de rug. Tijdens deze clinic heb ik mooi kunnen werken aan het eindresultaat. De woorden waar ik in deel 1 mee eindigde, wonder boven wonder zit er weer leven in het uurwerk, waren iets te optimistisch.

Er zat inderdaad weer leven in het uurwerk, maar tijdens de clinic kwam ik er achter dat als het uurwerk scheef werd gehouden, het leven erg snel weer verdween.

Na het oog van de meester, Huib, mogelijk probleem met het balanswiel. Als opdracht deze vakkundig gedemonteerd, balansveer eraf en alles weer opbouwen. Bleek toch niet het probleem, Balanswiel en veer waren OK.

Bij het opbouwen viel mijn oog opeens op een scheef staand escape wiel. Bij nadere inspectie bleek het onderste puntje afgebroken te zijn. Hierdoor liep hij wel als het uurwerk rechtop lag, maar kantelde hij als je hem scheef hield.

Via internet een escape wiel kunnen krijgen voor dit kaliber uurwerk. Het nieuwe escape wiel meegenomen naar de 2e clinic en daar het uurwerk weer opgebouwd en geolied.

Nu kon ik wel afsluiten met de woorden, er zit weer leven in.

Helaas had Huid het verkeerde glas voor me meegenomen zodat we dit niet konden herstellen. Dus dat is nog het laatste project om het klokje weer helemaal af te maken.

Ondanks dit toch een leuk resultaat en een hoop geleerd.

Bedankt voor het lezen en ik kom binnenkort met een nieuw topic waar ik mijn 2e project zal presenteren.

8 likes