Mijn eerste project Deel 1.

Mijn eerste project. Het moest er toch maar eens van komen. Na veel leeswerk, video’s bekijken op youtube begonnen met mijn eerste project. Op MP voor een prikkie een Vintage Seiko gekocht. Had er niet veel van voorgesteld gezien de wazige foto maar omdat het een mooi klokje was voor mijn eerste project de gok genomen. Toen ik het horloge via de post binnen kreeg was ik toch wel verrast. Hij had inderdaad liefde nodig, glas kapot en hij liep niet meer, maar de rest was toch wel erg origineel.

Zelfs het bandje was originele Seiko.

Na inspectie bleek het horloge inderdaad niet te lopen en het glas moest vervangen worden. Begonnen met het demonteren van het uurwerk. Bleek te gaan om een Seiko 66-7100-P voorzien van een 66A kaliber uurwerk.

Kast openen en stift demonteren.

Glas demonteren

Kast leeg halen

Wijzers demonteren

!

uurwerk op werkhouder plaatsen voor verdere demontage

Bij de demontage kwam ik het mankement tegen waarom het uurwerk niet meer liep

Stukje plexiglas … onder het escape wiel.

Naar verwijdering weer begonnen aan de opbouw.

En wonder boven wonder er zit weer leven in het uurwerk :sweat_smile:

In deze samenstelling gaat het uurwerk en de kast mee naar de clinic as dinsdag georganiseerd door Huib van der stok in Rotterdam. waar ik heb verder wil afmaken. Nieuw glas erop voorzien van wat olie en verder inklaar zetten. Het resultaat van deze sessie zal volgen.

Bedankt voor het lezen.

58 likes

Nice! :ok_hand:

Leuk (foto)verslag, dank je wel. Ben al benieuwd naar deel 2…

Knap hoor !
En leuk om te lezen.

Leuk om te lezen. En mooi dat je de oorzaak gevonden hebt. Nu wil ik ook het 2e deel.zien/lezen :grin:

Leuk verslag :+1::grinning: …ook hier benieuwd naar deel 2 :+1:

Netjes gedaan hoor :clap:
Erg knap hoor, zonder ervaring een uurwerk in en uit elkaar halen, nog knapper, het weer lopend krijgen!

Succes met deeltje twee! :four_leaf_clover:

Zeker leuk! Ik zie dinsdag wel hoe het verder gaat!

Mijn beste,

Formidabel!!
Duidelijke foto’s, heldere compacte tekst en een enthousiaste samensteller!!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!!
Dank voor het delen!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Gaaf gedaan. Knap hoor :ok_hand::clap:

Respect! Bewondering. Succes met het vervolg.

Ziet er goed uit! Leuk verhaal

Knap hoor.

Mooi horloge nog, zit nog best potentie in om die weer in nieuwstaat te krijgen vermoed ik!

Leuk proces om te volgen, ben benieuwd naar het eindresultaat!

Leuk verslag! Makkelijk toch, uurwerkje uit elkaar halen? Alleen in elkaar, dat is een tweede. Knap gedaan en leuk dat je hem zo weer in ere kunt herstellen. Goed gedaan :ok_hand:t3:

Mooi in beeld gebracht en respect voor jouw kennis en kunde.
Deel 2 ga ik zeker volgen.

Goed man :+1: had je de onderdelen ook meteen gereinigd en geolied bij montage (service) ?

Heel mooi verslag.
Knap hoor! :+1:

Goed bezig!
Als ik je advies mag geven begin altijd met demonteren van de balans en leg die aan de kant, dan anker enz.
Met monteren eerst het raderwerk, pas als laatste je anker erin zetten.
Op die manier kun je altijd checken of het raderwerk helemaal goed zit en vrij loopt door even een kleine slag op te winden.

3 likes

Gaaf! Ik denk dat je hiermee anderen aansteekt! Hebben we ergens een overzicht van clinics? Of we moeten we daarvoor met z’n allen naar Rotterdam?