Mijn eerste Seiko, en eerste automaat

Gegroet iedereen :slight_smile:

Ik ben een jongen van 14 jaar, kom uit Amstelveen, en al van kinds af aan vind ik horloges de mooiste sieraden ooit. Ik droeg als 4/5 jarig kind met sporthorloges. Mijn moeder kocht ze b.v bij de Blokker. Maar nu komt het leuke. Mijn opa, heeft 20/30 jaar geleden een Seiko gekregen. Het is een zeer mooi horloge en vond hem altijd zo mooi. Nu vond mijn opa hem laatst terug in zijn nachtkastje. Hij zei dat 'ie niet meer liep. Volgens hem was het ook een Quartz uurwerk. Ik had zo’n idee dat dat niet helemaal klopte… Dus ik begon het horloge te bewegen… En hij liep als een zonnetje! Vandaag dus, was ik bij mijn Opa en Oma. Ze hadden een huisje gehuurd in Brabant. Mijn opa ging zijn gehoorapparaat indoen, hij vroeg of ik even meeliep. Eenmaal boven zei hij, Den, zou jij het leuk vinden als je die Seiko mocht hebben? Ik zei tegen hem ja natuurlijk opa, maar het is uw cadeau tenslotte. Maar toch stond hij erop dat ik hem mocht. Ik ben dolblij! Maar mijn opa heeft hem ergens opgeborgen, maar weet niet precies waar. Hij zou hem binnenkort zoeken. Als ik hem heb zal ik foto’s maken en deze posten!

Groetjes,

Dennis.

Dennis,

Dat is een mooi begin van een verzameling! Ik kreeg -lang geleden…- mijn eerste Seiko automaat van mijn ouders toen ik zo’n 14 of 15 jaar oud was. Het heeft wel even geduurd voordat ik mijn tweede horloge kocht (10 jaar later), daarna ging het hard. Je opa geeft je hiermee wel een vliegende start!

Een Seiko is een superklok om mee te beginnen. Degelijk merk, fatsoenlijk te servicen (de Chrono’s zijn een ander verhaal) en veel info op het internet: Het SCWF is een bron van vermaak en informatie. Lid worden van dat forum ook goed voor je Engels trouwens!

Zodra je 'm hebt willen we wel graag een foto zien!

Menno

Gefeliciteerd met zo’n opa(tu) en met het horloge natuurlijk.
We zien hopelijk wel een foto als hij gevonden is.
En welkom op dit forum natuurlijk!

Kijk, dat is nog eens een top begin van een verzameling. Je hebt er nu in ieder gavel al één die je nooit meer weg doet. Veel plezier ermee.

Mooi verhaal. Seiko’s zijn best cool.

met een beetje geluk is het een 6138-8020 :slight_smile:

Dennis! Ja, de eerste, en nog wel van je opa. Die mag je nooit meer wegdoen. Ben benieuwd naar je foto’s. Je zult flink genieten van je eerste mechanische horloge. Ik denk dat je opa het minstens zo leuk vindt om hem aan jou te geven.

Dat is nog eens een mooie aanwinst! Hiermee ga je denk ik veel klasgenoten jaloers maken, want een horloge kopen kan natuurlijk iedereen, maar er eentje krijgen van zijn/haar opa, dat is super. (tu)

Veel plezier ermee en wees er maar trots op. Hopelijk wordt ie snel gevonden en denk je eraan om foto’s te plaatsen.

Hoi Dennis leuk dat je eerste horloge ook een Seiko is, zelf kreeg ik van mijn vader op mijn 15e ook een Seiko als eerste horloge, was wel een Quartz maar heb hem nog steeds ( ben nu 47) heb hem pas geleden weer voorzien van een nieuwe batterij draag hem zo nu en dan nog wel eens, wees er zuinig op dan kan je later wanneer je opa er niet meer is terug denken aan dit mooie moment en heb je een herinerring voor het leven.

Gegroet iedereen!

Mijn 0pa’s horloge is terechtgekomen. Hij lag in een laadje tussen boeken en papieren. Hij liep al toen mijn Opa ermee aan kwam lopen. Ik heb even op de achterkant gekeken, en dit staat erop: Seiko 7005-7130. Ik heb de waarde opgezocht maar kon het niet vinden. Mijn Opa had ook nog een Lincoln horloge. Deze is al meer dan 50 jaar oud. Ik heb geprobeerd het type op te zoeken, maar kom niet zo ver. Het is een 14K horloge, 0.585 staat op de achterkant. Het horloge heeft een lerenband, is klein en het is een dameshorloge. Het is ook een handopwinder. Hij loopt helaas ook niet meer, maar met al het opgespaarde geld gaan we hem laten opknappen. Er komt dan een nieuw bandje op en het uurwerk zal moeten worden gerepareerd. We willen dit horloge zo lang mogelijk in de familie houden! Misschien weet iemand een website voor dit horloge?

Vriendelijke groeten, Dennis.

P.S - Ik heb hier een paar foto’s, ze zijn niet zelfgemaakt want ik zit nu bij mijn Opa en Oma. Als ik thuis ben zal ik de foto’s plaatsen:

Die ziet er schitterend uit, je mag wel blij zijn met zo’n opa!
Ik wens je er heel veel plezier mee/van!!!

mvg, Frans

Mooi horloge hoor, gefeliciteerd met de aanwinst(tu) Hij ziet er nog goed uit!
De band zou ik misschien tzt een keer vervangen.

Over het dameshorloge kan ik niets zeggen, behalve dat het 14 karaat goud is, maar dat had je zelf ook al gezien.
Je kan eens een poosje op eBay kijken of er zoiets langskomt, dan krijg je idee van de waarde van het horloge. Doorgaans is dat niet zo veel, ze worden haast niet verzameld. Als je het wil laten opknappen ga dan naar een horlogemaker en niet naar de eerste de beste juwelier. Een juwelier is (doorgaans) geen horlogemaker, het zijn twee verschillende beroepen!

Ja, mooie Seiko! Als je op de achterkant kijkt, kun je bij een Seiko precies zien hoe oud het horloge is: de eerste twee cijfers geven het jaartal en de maand aan. Staat er bijvoorbeeld 76XXXXX, dan is het horloge uit juni 1967, 77, 87, 97 of… 07. En dan moet je aan het uurwerk zien (of weten) welke van de ‘7’ het is. In dit geval is het een jaren '70 horloge.

Je kunt ook heel makkelijk hier kijken: http://www.csce.uark.edu/~jgauch/tools/seiko.html

Het bandje is een ultragaaf jaren '70 bandje. Waarschijnlijk van Fixoflex. De verende schakels trekken zo lekker de haren uit je huid… Een orginelen band vinden zal niet makkelijk zijn. Er is iemand op eBay met een webshop (waarvan ik de naam nu niet weet…) van waaruit hij stalen Seiko banden verkoopt. Ik meen me te herinneren dat het een Brit is.

Menno

Gegroet iedereen!

Hier zijn ze dan, de eigen foto’s. Beetje wazig, ze zijn met m’n telefoon gemaakt:

http://www.mijnalbum.nl/Album=EJPSHTAQ

Dit is het album waar de foto’s staan.
Oh ja, het horloge van waar mijn Opa mee kwam aanzetten loopt als een TREIN. Hij zal vast wel een beurt kunnen gebruiken. Maar of er hier nou echt een goede horlogemaker in de buurt zit weet ik niet zo zeker.

Groetjes, Dennis.

Deze band staat een stuk beter (vind ik)(tu)

Hoi Dennis,

Lijkt mij een tof kado! Nu opa aansporen het horloge terug te vinden natuurlijk.
Wel wil ik je voorzichtig "waarschuwen"
Een verzameling begint namelijk altijd met één :smiley: Gelukkig nemen horloges weinig plek in. En als je ze zo krijgt, kost het ook niks! Dubbel voordeel…
In dit geval een mooie Seiko.
Ben uiteraard straks benieuwd naar foto’s duimen maar dat je em binnenkort krijgt!

Fijn weekend vast,

Groet,

Nico.

Nico den Haak Schreef:

Hoi Dennis,

Lijkt mij een tof kado! Nu opa aansporen het
horloge terug te vinden natuurlijk.
Wel wil ik je voorzichtig "waarschuwen"
Een verzameling begint namelijk altijd met één :smiley:
Gelukkig nemen horloges weinig plek in. En als je
ze zo krijgt, kost het ook niks! Dubbel
voordeel…
In dit geval een mooie Seiko.
Ben uiteraard straks benieuwd naar foto’s duimen
maar dat je em binnenkort krijgt!

Euh… Draadje niet gelezen? :wink:

ontopic: Gaaf horloge hoor! altijd leuk als je al vroeg besmet raakt met het horlogevirus! Geniet ervan. Enne deze nooit meer wegdoen he! :wink:

Gr. Mark

Fijn weekend vast,

Groet,

Nico.