Omdat ik reeds één jaar over een gele Seiko tafelklok beschik, kan ik nu niet beweren dat dit mijn eerste Seiko is.
Maar als ik het heb over polshorloges, dan is dit wel degelijk mijn eerste Seiko, en wat voor één zeg.
Een Grand Seiko, het ouder model, dus één waar Seiko bovenaan op de dial staat en Grand Seiko eronder.
Ik moet zeggen dat ik al lang fan ben van Grand Seiko. Ik kwam dit merk (of eigenlijk deze dochterlijn) voor het eerst tegen rond 2007 toen ik meer info zocht over een Seiko SARB. Een buitelandse verzamelaar had een site met zijn vintage Seiko collectie, waar veel Grand Seiko en King Seiko aan het bod kwamen.
Het merk was toen vooral op de Japanse markt gericht, de Amerikaanse klanten konden er ook aan geraken, maar hier was het veelal onbekend.
Ik hoorde later dat er een boutiek was in Amsterdam en in Parijs. [Ik weet niet hoelang die eigenlijk al bestaan]
Parijs was de eerste plek waar ik een Grand Seiko vasthield, er waren toen maar weinig modellen beschikbaar en meestal in37mm.
Nadien nam Seiko de beslissing om Grand Seiko ook elders in Europa te voeren, maar nog steeds niet in België en dan ook aan prijzen die merkbaar hoger lagen dan in Japan. Tegelijk begonnen ze ook de grijze invoer dicht te timmeren, waardoor de online handelaar Seiya plots geen Grand Seiko mocht verkopen of prijs etaleren aan Europeanen.
Bij een bezoek aan juwelier Studio Küpper in Aachen kreeg ik wel een aantal Grand Seiko"s in mijn handen gedrukt. Waaronder een prachtige witte Snow Flake. De financiën lieten dit echter niet toe, dus naar huis met mijn eerste GS catalogus.
Nu vele jaren later kan je ondertussen ook in België meer Seiko modellen kopen, modellen waarvoor je voorheen in het buitenland moest gaan om die te zien of te kopen (Sumo, Marinemaster en ook de GS).
Op een moment hield de Seiko boutiek Amsterdam een flinke uitverkoop omdat de dials veranderden, niet langer Seiko Grand Seiko, maar enkel nog Grand Seiko. Maar ja, Amsterdam is niet in de buurt en weer kwam het financiel niet uit.
Ondertussen heb ik ook geleerd dat ik geen echte verzamelaar ben van horloges. Ik verzamel graag info, weetjes, catalogi. Maar ik draag maar weinig verschillende horloges. Mijn Sinn praktisch elke dag, 1 van de 2 G Shocks voor ruwere toepassingen en mijn Omega Seamaster voor opgekledere gelegenheden.
Daarom had ik me voorgenomen, als ik een Grand Seiko koop, dan moet de Omega er uit.
Wat ook zo gebeurde, na 15 jaar heb ik mijn Blake verkocht en heb ik hier op het forum mijn GS gekocht.
Dus
OUT
IN
Hierbij een foto van Oscar, de vorige eigenaar.
Hopelijk kan ik morgen mijn eigen foto’s posten