Mijn eerste servicebeurt met poetsbeurt+

Doorzetter! Knap + leerzame draad.

De verenwinder is inderdaad een simpel maar ingenieus gereedschap, ik was ook zo blij dat ik deze onlangs kon kopen. De veertonnen die ik tot nu toe heb opengemaakt waren ook by far het smerigste onderdeel, waarschijnlijk omdat het vuil nergens heen kan dus reinigen is geen overbodige luxe.

Ik ben inderdaad begonnen met een eenvoudige handwinder zonder datum, daar heb ik er ook nog wel wat van liggen. Ik ga nu eerst verder met het servicen van dit soort uurwerken om wat snelheid te ontwikkelen, daarna schuif ik door naar uurwerken met datum, dan waarschijnlijk automaten, en dan pas chrono’s.

Er zaten drie stolpen bij de voorraad klein gereedschap die ik onlangs heb gekocht, maar ze zijn nieuw te koop voor 6 euro bij Hobbyklok: http://www.selvatime.nl/product_info.php?cPath=Werkstatt&upage=1&sPath=Uhrenreparatur&products_id=Arbeitsteller%20382231

Hahahaha :slight_smile:

Er is een macro lens onderweg voor betere foto’s…

Het vinden van een mentor is erg lastig, ik heb er hier op het forum regelmatig om gevraagd totdat Koen mij uiteindelijk aanbood een keer langs te komen. Ik heb actieve en gepensioneerde uurwerkmakers gevraagd in de regio maar zonder enig succes dus je moet gewoon geluk hebben.

Mooi begin, de weg is lang.

Nog een vraagje. Hoe heb je 0.5 ms van de beat error afgekregen? Ik heb het niet kunnen ontdekken, sorry.

Grtz Melvin

Eigenlijk alleen het schoonmaken…

Ok vreemd. Dat heb ik nog nooit meegemaakt :slight_smile:

Top!

Heb altijd gezocht op stolp. Dan krijg je meestal die stolpen voor zakhorloges te zien.
Meteen wat besteld samen met een loep en O-ringen.

Razend knap en een genot om te lezen. Dankjewel voor je verslag!

Gr. Bouke

Mooi verslag inderdaad. Goed gedaan.
Ik kijk uit naar je volgende verslag. Ben ook benieuwd wat je gaat doe als je een interessant horloge hebt waarvan de wijzerplaat niet mooi meer is. :wink:

Wow…respect. Ik zou dit soort dingen graag zelf ook willen maar heb daar het geduld absoluut niet voor… Bij mij vloog het linea recta in de hoek als het tegen zou zitten.
Heb het ademloos zitten lezen dit verslag. Echt Super

Chapeau; met heel veel plezier gelezen en kijk uit naar de volgende stap.

Geert is een hele gemotiveerde, vlotte en leergierige leerling! :wink: Je maakt in korte tijd veel stappen, en je pakt de stof heel snel op, doe je goed! Zo te zien heb je wat aan de hulp en dat vind ik zelf heel leuk om terug te zien!
Ga zo door Geert! Je hebt er een mooie reportage van gemaakt!

Succes met volgende projecten!

Groetjes vanaf de andere kant van de wereld!

Geweldige post en wat een progressie voor een jaar. Ik vind het super leuk om te lezen !

Blijf vooral doorgaan zo!

Dank je wel!

En jij veel succes bij jouw leertraject…

Wat een leuke, mooie en leerzame post! Krijg er zin in om dit zelf ook onder de knie te gaan krijgen!

Beetje onbescheiden vraag misschien maar wordt het niet eens tijd voor een volgende stap? :slight_smile:

Kijk er naar uit!

Hendrik