We gaan in omgekeerde volgorde de onderdelen nu weer terugplaatsen en
olieën. Even een tip vooraf, gebruik olie spaarzaam.
Helaas geen foto, te klein en te weinig handen. Doe een klein beetje D5
olie op het kroonrad (tandwiel in het midden) op de as waar hij rust in de
platine. Plaats daarna de andere raderen terug in de juist volgorde zoals
je ze er uit hebt gehaald.
Leg de brug op de gaten, deze zitten er nog niet in, dus schroef deze
vooral nog niet vast., Leg je vinger op de brug, en kijk met een loep of de
asjes in de gaten zijn gevallen, probeer deze zachtjes met een pincet de
goede richting op te kantelen, je voelt direct of deze op hun plek vallen.
Als alles klopt kun je voorzichtig aan het kroonrad draaien en zal het
ankerrad snel ronddraaien. Pas als ze allemaal draaien mag je de brug
vastschroeven.
Gun jezelf hier wat tijd voor, het is redelijk moeilijk
Zet met de rode oliegever 9020 olie op de stenen in de raderbrug, let op
doe dit voorzichtig tussen de steen en de as in, zodat de olie zich
ertussen kan werken
Doe ditzelfde ook aan de wijzerplaat kant met dezelfde stenen. Let op, je
mag niet de steen van het anker smeren, dit is degene die het dichts bij de
balanssteen zit.
We kunnen nu de veerton terugplaatsen, zet eerst even drie kleine puntjes
D5 olie met blauw op het vlak waar de veerton tegen de platine kan wrijven
Kantel de veerton nu in het uurwerk
Dit is belangrijk, plaats het schroefje waarmee de stift wordt vastgezet
terug in de platine, dit wil je niet vergeten omdat je anders later een
hoop werk opnieuw doen
Nu leggen we de veertonbrug op zijn plaats, en schroeven deze vast
Plaats een klein beetje D5 olie op de plek waar de pal van de veerton over
de platine wrijft
Plaats de pal en het veertje voorzichtig terug (let op het vasthouden van
het veertje tegen het wegschieten)
Leg het veerton rad op de as, en draai deze tot het vierkantje precies goed
staat, en draai deze dan pas vast
Doe wat D5 olie met blauw langs de as, en plaats dan het rondsel
Plaats drie stipjes op de platine waar het rad wrijft, en schroef deze met
de juiste schroef tegen de richting vast
Om even te kijken of we op de goede weg zijn kun je nu met een
schorevendraaier de veerton opdraaien, als alles goed is gaan de raderen
draaien en zie je dat het ankerrad na het uitspinnen stopt en ineens de
andere kant op draait, als dit gebeurt dan heb je de olie goed aangebracht.
Pfew!
Nu gaan we het anker smeren, ik kan hier absoluut geen foto van maken, dat
is echt gewoon te klein. Je moet met de rode oliegever een microscopisch
kleine hoeveelheid 9010 op de vlakke uiteinde van de stenen van het anker
plaatsen. En ja, dat is heeeeeeeeeeeel klein.
Plaats het anker in de bijbehorende steen, leg met beleid de brug erop en
wiebel tot ze in elkaar vallen, draai deze dan pas vast.
Draai nu nogmaals de veerton een eindje op, als je nu met een
schroevendraaier het uiteinde van het anker aantikt zal deze verspringen,
heen en weer.
Nu plaatsen we de balans terug, deze moet je erin draaien, houdt het
balanswiel op ongeveer 90 graden van zijn gebruikelijke richting en plaats
deze dan in het gat, draai vervolgens de brug op zijn plaats en als je
zeker weet dat deze op zijn plek zit (vaak begint deze al te draaien als
hij goed zit) of na een paar keer schudden terwijl je de brug vasthoudt.
Als dit niet zo is, uit een iets andere hoek nogmaals proberen.
Hij loopt! @$#@#$@# Yeah!
Maar we zijn er nog niet.
Gebruik de pal om de veerton nog een keer te ontwinden. We gaan de stenen
van de schokberscherming reinigen en smeren.
We openen met een fijne pincet, de beugeltjes van de incabloc
Wip voorzichtig beide stenen als één geheel uit het gat
Laat het geheel in de wasbenzine vallen, de steentjes laten dan direct los
Leg de platte kant van de deksteen omhoog en plaats een heel klein druppel
9010 met de rode oliegever in het midden van de steen
Leg vervolgens de andere steen met de metalen kant omhoog op de deksteen,
je kunt ze daarna direct als één geheel oppakken, en terugleggen in het gat
van de balans (vergeet niet de incabloc veertjes ook weer te sluiten)
Dit handelingetje is erg lastig, maar oefening baart kunst, daarom mag je
het meteen nog een keer doen, want er zit er nog een aan de wijzerplaat
kant! 
Plaats nu de pal terug die de stift vasthoudt, aan de wijzerplaatkant
vasthouden en aan de andere kant met de schoef vastdraaien.
Steek de stift met de kroon in het uurwerk terwijl je de raderen terugplaatst van het stelmechanisme, doe een klein beetje D5 in de sleuf in het rondsel.
Plaats wat D5 rond de as en op de plek waar de pal over de platine wrijft
Plaats de pal en het bijbehorende veertje voorzichtig terug
Leg de tirette op de juiste plaats en schroef deze vast, controleer even of het uittrekken van de kroon werkt, plaats daarna een kleine beetje D5 op de plek waar de tirette tegen het hefboompalletje aanschuurt
Plaats alle andere raderen in de juiste volgorde terug.
Monteer het dekplaatje
Plaats de wijzerplaat weer terug op het uurwerk, en schroef deze via de zijkant vast
We gaan met de wijzerzetter, de wijzers terugplaatsen
Lijn de wijzers (uren, minuten en seconde) precies uit op een heel uur en druk deze voorzichtig aan. Met uitgetrokken kroon kun je nu controleren of de uren en minuten vrijlopen, als dit zo is kun je voorzichtig het uurwerk opwinden om te zien of ook de secondewijzer vrijloopt.
Et voila! Een lopend en geserviced uurwerk.
Door naar het poets gedeelte!