Ik zit heel erg te twijfelen om voor de eerste keer in m’n leven een vintage horloge aan te schaffen. Uiteraard ga ik meteen voor iets dat ik nieuw niet kan betalen hahaha…maar is dat wel zo’n goed idee ?
Ook in het “algemeen” gedeelte al even over gehad maar men verwijst mij toch naar de kenners op dit gedeelte van het forum
Vergeet niet een vintage koop je alleen voor jezelf
je omgeving denkt gewoon dat je met een versleten horloge
rondloopt,
en wanneer het een erfstuk is zit er nog sentimentele waarde aan,
bij een 2e of 7e handsje mis je dat gevoel ook nog.
ik kan me ook voorstellen dat iemand als hobby zo’n klassieker zelf opbouwde en in onderhoud heeft en er dan plezier aan beleeft.
Het belangrijkste is dat dit voor jou een absolute aanwinst moet zijn, een Tudor is natuurlijk een top horloge.
Even een paar dingen ter overweging:
-Vintage horloges zijn in het algemeen kleiner dan wat nu gemiddeld is, dat zie je niet op foto’s
-Calculeer altijd een service in, hoe complexer (unieker) het horloge hoe duurder
-Hoe ouder het horloge hoe meer afwijking je mag verwachten, pre war horloges kunnen goed lopen en toch minuten per dag afwijken
Maar hoe dan ook, horloges zijn emotie (en kunnen ook een goede investering zijn) dus ik zeg, ga ervoor!
Alle horloges koop je toch voor jezelf, nieuw of vintage? Ik moet er niet aan denken dat ik me moet afvragen wat anderen er van zouden vinden als ik iets wil kopen.
Ik vind het juist extra gaaf om een horloge te zoeken en te kopen die mooi oud geworden is, 100% origineel is en nog prima loopt. Veel meer uitdaging dan gewoon een juwelier binnen te wandelen of iets aan te klikken bij een webshop.
Daarnaast is het ook gaaf om een horloge om de pols te hebben die 2 x zo oud is als jezelf of nog ouder. Ik heb een Omega uit 1943. Enorm gaaf om zo’n horloge uit de tijd van WWII te hebben, of het nu een tweedehands is of een veertiende hands. Ik heb ook een erfstuk en wat geschenken, dat brengt weer een andere lading met zich mee.
Uiteindelijk gaat het erom wat je graag wilt en waarom. Als je denkt dat dat vintage is, moet je dat doen. Misschien blijkt het over een jaar niet zo te zijn, maar dan weet je dat in ieder geval.
ik denk dat een deel van een collectie i.d.d. wordt gekocht
voor zichzelf en een aantal andere klokjes ook met de gedachte naar wat anderen ervan vinden,
net als met kleding en andere sieraden,
anders liepen we allemaal 24/7 in een oranje juichpak.
Voor gebruiksgemak hoef je vaak geen vintage klokje te kopen en om hem in de vitrinekast te laten verstoffen is ook zonde.
Zoals eerder gezegd, ik sluit me daarbij aan… een horloge koop je voor jezelf…
en… daarop voortbordurend… als je die Tudor overweegt, wil ik je bij deze complimenteren met je smaak, ik vind het zelf ook een bijzonder fraai horloge.
een beetje langgerekte elegante kast… witte wijzerplaat… alleen dat lensje boven de datum, daar ben ik geen liefhebber van… maarja… dat hoort gewoon bij dit horloge…
Ik koop uitsluitend vintage en ben het eens met het bovenstaande.
Maar er is nog een groot voordeel aan het kopen van vintage horloges. Je kan makkelijk wat experimenteren zonder financieel risico. Een nieuw horloge daalt heel snel in waarde, maar een vintage horloge kan je meestal weer voor een fatsoenlijk bedrag verkopen.
Dus gewoon uitproberen en weer verkopen als het niet naar je zin is.
Ik ben blij wat gewicht in de schaal te mogen werpen, want ik ben de eigenaar van dit horloge geweest. Heb het vorig jaar gekocht van degene die het nu ook weer aanbiedt, want hij heeft het van me teruggenomen omdat ik mijn zinnen had gezet op een ander horloge dat hij mij te koop aanbood.
Ik heb de Tudor weinig gedragen, maar heb hem voor de retourgave nog een keer getest. Hij loopt mooi op tijd en is volgens mij vorig jaar geserviced. De Rolex-schroefkroon laat zich goed los- en vastdraaien en zorgt voor een vlekkeloze opwinding.
Het formaat is 34mm, maar aan de pols oogt het als een mooi kloek horloge. Het referentienummer is 7929; als je dit googelt kom je enkele soortgelijke horloges tegen
Er is wel iets wat je goed moet overwegen: het horloge heeft cosmetische chirurgie ondergaan. De wijzerplaat heeft een zogenaamde ‘honeycomb’-structuur maar is opnieuw gewit, wat iets ten koste is gegaan van de diepte van de guillochering. Het logo is opnieuw op de wijzerplaat gedrukt, maar dat is wel erg goed gedaan. De kast is gepolijst c.q. gesatineerd en ziet eruit om door een ringetje te halen, maar de gravering van de serienummers is hierdoor wat vlak geworden. Dat de wijzerplaat er voor de restauratie heel wat minder heeft uitgezien (wat helaas heel vaak het geval is bij oude Tudors) kun je nog zien aan de datumschijf, waarvan het patina niet is verwijderd.
Als je serieuze belangstelling hebt, neem dan eens contact op met de verkoper om te praten over de prijs. Heb al veel van hem gekocht en heb hem leren kennen als een eerlijk en schappelijk mens.
Daar de aanbieder onder meerdere namen actief is qua verkoop bleek tijdens onze mailwisseling dat ik al eerder een 2-tal horloges had gekocht bij deze mijnheer.
Ik was met de verkoper een zeer schappelijke prijs overeen gekomen en heb echt de hele dag / nacht lopen piekeren over het wel of niet kopen van het horloge.
Uiteindelijk toch besloten om het niet te doen.
Ik had hiervoor meerdere redenen o.a. dat ik het formaat wat aan de erg kleine kant vind. Ik heb de hele dag met een uitgeknipt stukje papier op m’n pols rondgelopen met een doorsnede van 34mm om aan de maat te wennen.
Maar ik kon er maar niet aan wennen.
Tevens wist ik te weinig van het horloge qua historie / aanpassingen etc.
Nu ik jouw mail gelezen met alle info begint het weer te knagen…
Graag gedaan. Leuk om te zien dat de horlogewereld ondanks het enorme aanbod soms ook iets van een dorp heeft.
Ha ha, dat van uitgeknipte stuk papier herken ik, maar daar ben ik allang vanaf gestapt omdat de eigenheid van een horloge voor mij bepalend is geworden en het formaat er minder toe doet. Als je, eenmaal aangestoken door het virus, eenmaal meer hebt verzameld, komt dat inzicht vanzelf… Het blijft zelden bij één exemplaar.
De verkoper handelt momenteel nog maar onder één naam. Doe hem een goed voorstel, maar bedenk zoals gezegd wel eerst of je een smetteloos maar gerestaureerd horloge wilt of toch liever een volledig origineel exemplaar, dat dan wel sporen draagt van de tand des tijds.
Grappig van dat stukje papier. Ik leg dit soort deals altijd voor aan mijn vrouw en die hoort al aan de manier waarop ik over de deal vertel of ik er wel echt achter sta. Als jezelf het gevoel hebt dat je er alles aan wilt doen om dit horloge in handen te krijgen dan moet je er ook echt voor gaan en blijkbaar had je dat in dit geval gewoon niet. De kans dat je dan met een horloge zit die je niet of nauwelijks gaat dragen is dan ook nog eens heel erg groot.