Vandaag mijn eerste vintage binnen gekregen. Een mooie Enicar Sherpa.
Ofja mooi, de kast heeft flinke gebruikerssporen. Hopelijk blijft het horloge vannacht lopen.
Capecod doekjes en Polywatch gebruiken?
Er komt sowieso een andere band op.
Vandaag mijn eerste vintage binnen gekregen. Een mooie Enicar Sherpa.
Ofja mooi, de kast heeft flinke gebruikerssporen. Hopelijk blijft het horloge vannacht lopen.
Capecod doekjes en Polywatch gebruiken?
Er komt sowieso een andere band op.
Heel mooi!
Wees terughoudend met het poetsen zou ik zeggen, ik geloof dat de ring rond het glas mat moest zijn? (“starburst”)
Plexiglas kan je heel goed poetsen, als het glas origineel is, dan is het heel dik plexiglas
Mooie Enicar.
Zeker een mooie Enicar
Fraaie vintage, geniet ervan
Ook nog op geboden. Je was volhoudender (is dat correct Nederlands?) dan ik. Veel plezier er mee!
Gefeliciteerd met je eerste vintage, snel een ander bandje eraan
Krijg je de kast open? ik ben benieuwd naar het uurwerk.
Nog Enicar kenners hier aanwezig?
Waar zit eigenlijk het grote prijsverschil in tussen een Sherpa zoals deze en bijv. een Sherpa Jet of GMT?
Ik weet dat de laatste tijd de Enicar prijzen flink zijn gestegen, alleen er zijn nog steeds wel leuke horloges te koop voor relatief weinig, zijn dat alleen specifieke modellen die fors zijn gestegen?
ps Martijn ik hoop dat je het niet erg vind dat ik dit in jou topic vraag het is niet de bedoeling je aanwinst topic te kapen
Thanks voor de reacties.
@floris155 Nee tuurlijk vind ik dat niet erg. Ga je gang, dit forum is daar toch voor.
Ik zal morgen eens kijken of ik de kast open krijg. Het uurwerk schraapt wel echt heel erg dus denk dat een servicebeurtje wel nodig is.
@guapo Ja wat ik betaald heb was ook echt de max. Ik hoop hem weer wat op te leuken en dan lijkt zo een Enica me geen eerste slechte vintage
Deze Enicars komen uit de jaren '70. De kasten werden gemaakt bij EPSA, het zijn zgnd super compressorkasten. De naam ontlenen ze aan de constructie van het achterdeksel. Hier schuilt meteen een addertje onder het gras: uitkijken bij het openmaken, dit is geen schroefdeksel. Het is deksel heeft een bajonetvatting. Je ziet dit aan de markeringen op het deksel en de kast. Je moet het deksel een kwart slag draaien, dan kan hij eraf, maar bij een oud horloge kan het nogal vast zitten. Ook moet je weten welk kant je uit moet draaien. Supercompressor betekent dat er een soort spanring tussen kast en deksel zit, door druk komt de boel vaster te zitten wat de waterwerendheid uiteraard ten goede komt.
http://wornandwound.com/2014/03/24/guide-super-compressors/
Momenteel worden verzamelaars helemaal gek van de dubbele kronen die die modellen hebben. Er zijn heel veel merken die hiervan gebruik maakten zoals Hamilton, Bulova en Wittnauer. Maar Enicar maakte de mooiste vind ik. Ik heb na lang zoeken ook een mooie Jet gescoord. Waar het prijsverschil vandaan komt? Zeg het maar
Met polijsten en poetsen uitkijken, de bovenkant van deze hoort sunburst gepolijst te zijn. Met capecod poets je alle polijsting weg en dat is zonde.
Die van mij:
Die Jet is erg mooi, bedankt voor de uitleg.
Dat zijn twee verschrikkelijk mooie horloges zeg. Ik zou niet kunnen kiezen tussen die twee. En in een hele goede staat. Koester ze.
Het horloge staat na 1 minuut alweer stil. Dat wordt dus een beurtje.
Hopelijk ziet het uurwerk er nog goed uit.
Die Jet is echt prachtig.