Mijn eerste vintage !

Mijn kennis van horloges is gering en zeker van vintage, ik kon dit horloge echter niet laten liggen toen ik het per toeval tegenkwam en volgens mij mag het wel vintage worden genoemd.

Het is van het merk Livano, opwind en chrono. Zo te zien heeft de vorige eigenaar een nieuw ruitje laten zetten.
Verder heeft het horloge wat niet storende gebruissporen die in het echt minder op vallen dan op de foto’s.
De achterkant lijkt mij niet origineel !!??
Ik moet zeggen dat het best nauwkeurig loopt en de chrono reset prima.

Er zat een lelijk metalen band op. Ik vond bij de V&D (wat inmiddels ook vintage is geworden) een leuk bandje wat er prima bij past, dat vind ik althans.

Wat kunnen jullie mij vertellen over dit horloge? Ik kon er weinig over vinden.

17 likes

Ziet er goed uit!

Mooi vintage chronograaf :thumbsup: kan je ook een foto van het inhoud ( uurwerk ) maken :wink:
Groeten Iwan :motorcycle:

Fraai!
Ik denk dat je interesse in vintage nu wel gewekt is.

Vond een verguld zusje maar verder ook geen info.

Er waren in die tijd volgens mij tientallen fabrikantjes die dergelijke klokjes maakten. Ik vermoed een Landeron uurwerkje binnenin.

Mooie aanwinst, veel plezier ermee!

Mooie klok. :thumbsup:

Leuk ding. Kast verchroomd, maar ziet er nog netjes uit. Zou hem lekker dicht laten, zit zonder enige twijfel een Landeronnetje in.

Heel mooi klokje, gefeliciteerd!

Die vraag over het binnenwerk had ik wel verwacht :blush:. De kast is goed gevuld!

Heeft dit horloge nog enige € waarde?

2 likes

Niet dus!?

Venus 188 zo te zien. (Wordt als verzamelbaarder dan een L48 gezien)

Waarde? Een 250 a 350 EU denk ik. (chroom haalt de waarde serieus onderuit). Venus ipv Landeron haalt hem weer op.

EDIT: Wel even die joint ervan tussen plukken. Beter geen joint en niet waterdicht (zeer relatief bij deze chrono trouwens :wink: ) dan hem in het balanswiel zien draaien Of de chrono-levers zien blokkeren.

Yep, zat ernaast :slight_smile:

Inderdaad GhenWatch, ik zal die joint er uit halen. Dank voor de tip.

Wel vrij zeldzaam is deze soort chrono’s een V188 te zien. Inderdaad nagenoeg altijd een L148 of 248.

Venus werd toch meer bij de ‘merken’ gezien.

Mbt. de joint: was die bedoeld voor de waterdichtheid of als werkhouder? Ik zie het niet op de foto. Maar als je hem weghaalt kan dat wel gevolgen hebben.

Mooi begin, ga zo door!

Als je op de onderkant kijkt zie je dat hij in zijn eigen gleuf ligt van het metaal.
Puur voor waterdichtheid dus.

Gevolgen? Dat hij nog minder tegen de regen gaat kunnen.

Inderdaad, ik heb even meneer Google gevraagd om mij wat te vertellen over dat uurwerk, hij liet me plaatjes zien van de het V188 uurwerk in horlogekasten van zeer gerenommeerde merken uit de jaren 50/60 :scream:. Maakt de aankoop alleen maar leuker :slight_smile:

leuk
aan het venus uurwerk markering te zien ge-assembleerd in frankrijk
toch nog mooi zo’n V188

:thumbsup: Mooi uurwerk, en goed bewaard gebleven :grin:

Breitling gebruikte vaak Venus. Om maar een merk te noemen…

Cool ding hoor! Achterkant lijkt me er gewoon bij horen, op een verchroomde kast was de achterkant altijd wel staal.