Mijn eerste zenith horloge

Hallo beste horloges liefhebbers,
Ik ben nieuwe hier maar lees bijna iedere dag discussies. Liefde voor de horloges heb ik al lang maar sinds ik deze site tegen gekomen ben het is iets meer geworden.
Ik wil graag jullie hulp.
Via ebay heb een zenith horloge aangeschaft ik vermoed jaren 70, horloge werkt niet het tikt en seconden wijzer loopt gewoon maar minuten en uren wijzers staan stil. Uittrekken van de kron gaat ook niet zo makelijk.
Weet misschien iemand wat er mee aan de hand is?
Alvast bedankt voor uw reactie Pavel

Positief punt: het horloge loopt :)-D

Ik kan mij verschillende mankementen voorstellen die deze verschijnselen veroorzaken, maar om de oorzaak echt te vinden moet het horloge toch behoorlijk uit elkaar gehaald worden.

Mijn advies, ga niet zelf “klussen”, maar breng dit horloge naar een horlogemaker.

Hallo en welkom hier .

Graag wat foto’s plaatsen van het horloge dan zien we waarover je het hebt .

Ik ben helaas technisch niet zo onderlegd dat ik je mankement zo kan bepalen maar als hij wel loopt maar niet beweegd dan zal de overbrenging van een van de raderen niet in orde zijn.

Ten eerste natuurlijk welkom op dit mooie forum!

Kan je de wijzers wel verzetten?
Ook met de kroon ingedrukt?

Ten eerste wil ik jullie bedanken voor jullie reactie.
Ik kan wel wijzers verzeten maar niet met ingedrukte kron. Wel moet ik zeggen dat in dezelfde stand een keer verzet ik wijzers andere keer datum.

Foto’s komen. Ik moet nog uitzoeken hoe dat werkt :slight_smile:

Hallo Pavel,

Zeer waarschijnlijk moet de minuutpijp iets worden geknepen.
De overgang van de wielentrein is min of meer losgekoppeld van de raderen
van het wijzerwerk (uur en minuten). De minuutpijp is zodanig ‘vast’ gezet,
dat deze niet slipt als het uurwerk loopt, maar wel als je het op tijd wil zetten.
Dit is bij alle uurwerken met een ‘echappement’ erin het geval.

Met vriendelijke groet,
Inca

Heel erg bedankt. Helaas ben ik zelf niet zo handig in (ook heel graag wil ik dat leren) dus ik ga iemand zoeken die way meet verstand in heeft.Nog maal bedank idereen. Wat fotos betreft het is mij niet gelukt het plaatsen.

Voor het plaatsen van foto’s heb je een PB.
Misschien lukt het daarna dan wel (we zien het graag).
Succes!