Nu ik een tijdje meekijk op dit forum dacht ik dat het misschien wel leuk was om per horloge in mijn collectie eens mijn verhaal te doen. Te beginnen bij mijn ervaringen met de Frederique constant manufacture hybrid (FCHM). Ik maak er geen review van want die kan je genoeg vinden online, maar in plaats daarvan deel ik even mijn ervaring zodat andere er hun voordeel mee kunnen doen.
Mijn oog viel op dit horloge met name door het design en de combinatie van een analoog uurwerk wat samen werkt met een digitaal component. Ook het design vind ik een mooie balans van klassiek en modern. Het is sportief, onderscheidend en bijna bescheiden. Dit is niet een horloge om mee te koop te lopen, maar stiekem heeft het wel heel veel in huis.
Na lang wikken en wegen ben ik dan tot aanschaf overgegaan van de donkergrijze FCHM (FC-750DG4H6). Dit model oogt iets sportiever en moderner dan de ander modellen. Dat komt door de kleurstelling, de speelse blauwe kleur aan de binnen kant van de band en in de stiksels. Dat blauwe accent komt ook weer terug in het binnenwerk. Ook door lume op de wijzers en wijzerplaat indicatoren oogt het allemaal net even anders, en dat beviel met wel. Ook de GMT-functie was voor mij een must omdat ik vaak op reis ben. De gang reserve is 42 uur en de batterij gaat ongeveer een week mee dus eenmaal op reis zou ook dit geen probleem zijn.
Het digitale component kan naast beweging, slaap en stappen tellen ook de mechaniek in de gate houden. Erg leuk om als beginnend enthousiasteling je wat in de techniek te verdiepen en dit allemaal bij te houden. Het viel me overigens wel op dat het design van de app en de functies opvallend veel lijkt op dat van andere horloges. Het is allemaal terug te herleiden naar de Zwitserse app ontwikkelaar MMT (https://mmt.ch/). Het hele pakketje samen vond ik een hele goeie mix van dingen die ik in een horloge zocht. Daarbij kwam ook nog dat dit een gelimiteerde serie is. Dit horloge wordt slecht in een beperkte oplage van 888 stuks gemaakt.
Naast het design en de functies is het gewoon ook echt een prettig horloge om de dragen de het model wat ik gekozen had past naar mijn mening ook in privé als zakelijke setting. Het is een bescheiden horloge wat licht op de pols draagt. Alhoewel ik nog steeds fan ben van het concept van dit horloge bleek de uitvoering van met name het digitale gedeelte van dit horloge niet in verhouding te staan met de prijs en kwaliteit die je zou verwachten.
Het horloge wordt geleverd met een vrij robuuste watchwinder die tegelijkertijd ook de batterij oplaadt. Dat mechanisme werkt d.m.v. een plastic adapter die het horloge klemt en op bepaalde punten contact maakt om de batterij op te laden. Simpel gezegd werkt deze constructie niet. Bij mijn eerste horloge laadde het horloge niet op in de watchwinder. Na een omwissel actie bij de juwelier van zowel horloge en uiteindelijk ook de watchwinder ging het goed. Tot dat een twee weken later ook in dit horloge de digitale kant dienstweigerde. De batterij werd niet opgeladen en ook de knop op het horloge reageerde niet. Hierna heb ik mijn horloge teruggebracht en mijn geld teruggekregen. De juwelier in kwestie heeft dit overigens geweldig afgehandeld.
Ik deel deze ervaring om andere mensen hier te informeren over mijn ervaring als jullie overwegen dit horloge aan te schaffen. Qua design en analoge werking van dit horloge heb ik geen klachten. En nog steeds als ik dit horloge zie blijf ik het een geweldig design en concept vinden. Sterker nog als ik de smart features even buiten beschouwing laat dan heeft De Frederique constant RHS Chronograph Automatic Limited Edition (die heel erg lijkt op dit horloge) ook een plekje op mijn wishlist. Dus ben je in de markt voor een hybride smartwatch neem dit dan zeker even mee in de overwegingen.